2007-05-02, 03:41
Bannlyst
Jag kollade runt lite på aftonbladet kvinna för att se hur jämställda artiklarna var och vad dom handlade om.
Min slutsats är att aftonbladets redaktion tror att svenska kvinnor är dumma i huvudet.

Jag ska plocka ur några favoriter.
Dels har dom två artikelserier om män som slår och förföljer sina kvinnor med titlar som "Ingen annan får ha henne!" och "Sara, 35, Jagas av sin ex-man"
Naturligtvis med en tillhörande diskussions som utgår från följande:

"Vård eller fängelse – vad gör vi med män som hotar och förföljer?"

"Ska den som bryter mot ett besöksförbud kunna tvångsförflyttas?"

Förrutom detta finns följande artiklar:

Mina döttrar är jättestolta Åtta kvinnor över 40 blir modeller.

”Jag tänker aldrig gifta mig igen” Nu har Halle Berry fått nog av äktenskap.

10 saker som kan ge dig hjärtinfarkt Utan män i tajts blir Sverige lite friskare.

”Du måste vicka på rumpan” Sofia Helin har testat livet som ”riktig” flygvärdinna.

Agnes,7, har stjärnornas drömkropp

De jobbar heltid – men kan inte leva på sina löner
Stor artikelserie om kvinnorna med Sveriges lägsta löner.

Sofia, 24, tröttnade på sexpuckona på nätet – skrev bok ”Så fort jag går ut på nätet är det tio som frågar om jag vill kissa i deras hatt”

59 svenska kvinnor dör av hjärt-kärlsjukdomar – varje dag Barbro, Mona, Ninni och Micela är några av dem som överlevde – läs om dem på sajten Rädda kvinnohjärtat.

Kvinnomakt – i hela världen
Allt fler länder får kvinnliga regeringschefer ”Trenden är tydlig men fler behövs.”

Tilde: Jag är en 10-poängare Fem tv-kvinnor sätter betyg på sig själva

Tjänar 30 miljoner på sitt ansikte Jessica Alba gör reklam för ny mascara.

”Jag ångrar jättebrösten”
Sarah, 28, gick från A- till E-kupa för att bli sedd Sökte bekräftelse – tappade bort sig själv.

Vad lär vi oss av detta?
Jo:

* Kvinnor vill bli flygvärdinnor och modeller men dom vill inte exploateras utan skriker när andra blir något av dessa yrken

* Kvinnor är ett svagt och sjukt släkte som har all världens sjukdomar och alla män struntar i dom

* Män slår kvinnor och alla utgår från att man ska antingen spärra in män eller ge dom vård

* Kvinnor tjänar lite

* Kvinnor hatar män men älskar att knulla med dom

* "Mina döttrar är jättestolta Åtta kvinnor över 40 blir modeller"
Men frågan är då, skulle de som är 40+ bli lika stolta om deras döttrar blev modeller?

* 74.3% av tjejerna som läser aftonbladet kvinna vill bli modeller (enligt en poll)

* Brösten skall visas (mot betalning, läs hur mycket dom skriver om höga modellarvoden) men männen får inte titta på dom, isånafall bara homosexuella män som ger komplimanger över hur vackra kvinnorna är

* Det är positivt (och kanske till och med feministiskt) för en kvinna att underkasta sig männen sålänge som hon tar på sig slöjan och konverterar till islam.

* Det är helt okej att göra allt för att bli modell men när man ändå inte säljer så sitter man och gråter ut i media och ångrar bröstförstoringen och säger att den har förstört livet
Citera
2007-05-02, 03:43
Bannlyst
Vad får ni andra för tankar?

http://www.aftonbladet.se/ettor/webb/31_normal.html
Citera
2007-05-02, 07:37
Medlem
Empresss avatar
Man vill kolla hur jämställd artiklaran är i media och väljer "Aftonbladet Kvinna"????
Citera
2007-05-02, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Man vill kolla hur jämställd artiklaran är i media och väljer "Aftonbladet Kvinna"????

Helt enkelt av anledningen till att aftonbladet kvinna vänder sig till kvinnor och därmed kan man se vilken bild dom vill ge av männen.

länka gärna till "aftonbladet man" så gör vi en jämförelse
Citera
2007-05-03, 02:57
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxi
Helt enkelt av anledningen till att aftonbladet kvinna vänder sig till kvinnor och därmed kan man se vilken bild dom vill ge av männen.

länka gärna till "aftonbladet man" så gör vi en jämförelse

Tja du du vet nog lika bra som jag att det inte finns.

(Fast flera som diskuterar på AB-Forum har efterfrågat det så struntar AB i det )
Citera
2007-05-03, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Tja du du vet nog lika bra som jag att det inte finns.

(Fast flera som diskuterar på AB-Forum har efterfrågat det så struntar AB i det )

Jag tror att min poäng har gått hem

Det sorgliga är att om kvinnor läser detta så kanske en liten del av dom luras att tro att artiklarna är riktiga och luras att tro att omvärlden är en mörk, kvinnohatande plats
Citera
2007-05-03, 20:09
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxi
Jag tror att min poäng har gått hem

Det sorgliga är att om kvinnor läser detta så kanske en liten del av dom luras att tro att artiklarna är riktiga och luras att tro att omvärlden är en mörk, kvinnohatande plats

Okey??? Var det den poängen du ville ha fram?
Såg inte det genast (fy skäms Empress).

Jo jag håller med om att det är löjligt vinklat i media om hur det är i praktiken...
Jag som kvinna känner inte igen mig i 9 av 10 fall om hur det är enligt b.la Aftonblaskan (Aftonbladet), Sexpressen (Expressen) etc kvälls- och veckopress..

Aftonblaskans komentar när det klagades (jag var en av de som klagade faktiskt) på att de inte hade "Aftonbladet Man" var att "vi ser ingen anledning till att införa det".... Ingen direkt förklaring till varför..
Citera
2007-05-04, 00:34
Bannlyst
Det är rätt märkligt att dom inte införde en "aftonbladet man"

Problemet är att nu för tiden så är det nästan allmänt vedertaget att damtidning handlar om oskyldiga artiklar som mode, smink, skvaller och vilka kändisar som slår sina fruar och herrtidningar om bilder på nakna tjejer och artiklar om motorsport.
Så jag tror att aftonbladet resonerar att om dom ska öppna en manssektion så finns det bara två saker att skriva om, nakenbilder och motorsport

om man kollar på övriga tidningar...
En sak som är intressant är tidningar med lättklätt innehåll. både herr och damtidning (läs tjejtidning eftersom jag söker en motsats till herrtidning och då passar knappast "svensk damtidning" in i bilden) har ungefär samma bilder på halvnakna tjejer (och i enstaka fall killar)
Av någon anledning så har tidningarna för killar\män plockats bort från hyllorna i de flesta stormarknader medan tjejtidningar med headlines som "Så får du sex med en arab på semestern" får stå kvar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in