2021-02-03, 14:37
Medlem
spoilers avatar
Tidigt vårtecken.

Citat:
Polisen utreder just nu ett ärende gällande utländska hantverkare som har sökt upp en person i Örebro och påtalat att den personen behöver åtgärda olika saker på sin bostad.

Därefter har man påbörjat arbetet men säger efter hand att det är ytterligare saker som behöver åtgärdas och det blir dyrare och dyrare för kunden.

Hantverkarna talar engelska och är mycket övertygande.

Polisen ser denna problematik flera gånger per år och vi vet att dessa personer brukar röra sig runt i landet.

Vi vill nu informera om att dessa personer finns i vårt område och om du blir kontaktad av hantverkare som inte kan uppvisa rätt handlingar, F-skattesedel till exempel, så ska du alltid tänka till ordentligt innan du sluter någon form av avtal.

Du har alltid rätt att säga nej till personer som säger att de vill komma och hjälpa dig och om du ska göra någon form av reparationer på din fastighet är det alltid bra att begära in offerter från seriösa företag.

Om du har blivit utsatt för den här typen av brottslingar, ring polisen på 11414 för att göra anmälan. Du kan också tipsa polisen på Polisen.se eller 11414 om du misstänker att oseriösa hantverkare är i ditt område.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2021/februari/oseriosa-hantverkare/
Citera
2021-02-14, 22:35
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Stroganoff
Ja i princip. Svenskar är korkade och fega, lätta att lura. I Finland får tattarna stryk direkt och Norge är för dyrt för patrasket att vistas i. Hur det ser ut i Danmark vet jag inte.
Danmark är så himla litet att kuska runt i och svårt för dom att slå läger och vara så diskret det går på samma sätt.

Sverige är rätt idealiskt land för sånt här skulle jag tro.

Håller med om Finland. Folk är tuffare där och inte så pigga på att resonera med sådant här trams. Sen ligger landet lite för långt bort och isolerat för dom. Svenskar, norrmän och danskar är rätt lika så sett men förutsättningarna i Sverige(södra halvan) är helt enkelt mest gynnsamma.
Senast redigerad av Steff83 2021-02-14 kl. 22:44.
Citera
2021-02-15, 10:48
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Danmark är så himla litet att kuska runt i och svårt för dom att slå läger och vara så diskret det går på samma sätt.

Sverige är rätt idealiskt land för sånt här skulle jag tro.

Håller med om Finland. Folk är tuffare där och inte så pigga på att resonera med sådant här trams. Sen ligger landet lite för långt bort och isolerat för dom. Svenskar, norrmän och danskar är rätt lika så sett men förutsättningarna i Sverige(södra halvan) är helt enkelt mest gynnsamma.

För långt bort, blir dyrt med färjor och sedan så kan dom inte göra sig förstådda. Finnar är väldigt dåliga på engelska och särskilt de äldre. Så länge det finns lättlurade svenskar så håller dom till här.
Citera
2021-02-15, 22:49
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
För långt bort, blir dyrt med färjor och sedan så kan dom inte göra sig förstådda. Finnar är väldigt dåliga på engelska och särskilt de äldre. Så länge det finns lättlurade svenskar så håller dom till här.
Ja. Det också. Men Sverige..möjligen exklusive Norrland, är väldigt idealiskt för sånt här. Lagom befolkat som "marknad" men även gott om plats att för att kunna slå sig ro här och var utan att man stöter utan man väcker jämt stor uppmärksamhet av folk och myndigheter samt lätt för dom att göra sig förstådda samtidigt även bra möjligheter att ta sig ut ur landet mot kontinenten. Övriga Norden har ogynsam geografi/infrastruktur och andra praktiska problem som du nämner.
Citera
2021-02-17, 20:49
Medlem
Har dom hittat till Norge - if so or not - hur är lagstiftningen där - funkar det lika bra att lura
infödingarna utan att hamna i fängelse där som här - eller bättre eller sämre
Citera
2021-02-22, 20:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Du menar väl "Så länge det finns svenskar som inte nitat fast precis allt"?
Citera
2021-02-26, 17:12
Medlem
Någon som har erfarenheter av hur de beter efter av man brutit ”kontraktet” med dem?
Bakgrunden är att min mor å far blev inlurade av dessa. Började med ett nytt tak på fallfärdigt garage för 30k. Sen rev de garaget o då ringe far mig.
Jag åkte dit å gick tala med en engelsk filur i telefon.
Upplyste honom om att vi inte kommer betala ett öre till, pappa hade gett honom 10k i kontanter. Han hävdade att han bara fått 5 å skulle minsann ha 25k till.

Efter lång samtal med hotfull stämning där han sa att han skulle hänga ut oss i media som bluffare, anmäla oss till Skatteverket, så landade samtalet i att han inte brydde sig om pengarna men hans rumänska arbetare kunde komma en dag hem till dem å vilja ha sina pengar. Idag eller om ett år.
Jag svarade med att skicka en faktura så ses vi i rätten.

Ringde polisen direkt efter men de ville inte upprätta en anmälan då inga direkta hot förekommit.

Det jag nu undrar är om någon har erfarenheter kring detta? Kommer de försöka komma över när jag inte är där eller bryr de sig helt enkelt inte å drar vidare?
Citera
2021-02-26, 20:39
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phantom
Någon som har erfarenheter av hur de beter efter av man brutit ”kontraktet” med dem?
Bakgrunden är att min mor å far blev inlurade av dessa. Började med ett nytt tak på fallfärdigt garage för 30k. Sen rev de garaget o då ringe far mig.
Jag åkte dit å gick tala med en engelsk filur i telefon.
Upplyste honom om att vi inte kommer betala ett öre till, pappa hade gett honom 10k i kontanter. Han hävdade att han bara fått 5 å skulle minsann ha 25k till.

Efter lång samtal med hotfull stämning där han sa att han skulle hänga ut oss i media som bluffare, anmäla oss till Skatteverket, så landade samtalet i att han inte brydde sig om pengarna men hans rumänska arbetare kunde komma en dag hem till dem å vilja ha sina pengar. Idag eller om ett år.
Jag svarade med att skicka en faktura så ses vi i rätten.

Ringde polisen direkt efter men de ville inte upprätta en anmälan då inga direkta hot förekommit.

Det jag nu undrar är om någon har erfarenheter kring detta? Kommer de försöka komma över när jag inte är där eller bryr de sig helt enkelt inte å drar vidare?

Tror dom nöjer sig med de pengarna dom fått faktiskt. Speciellt när dom vet att du har koll på läget.
Citera
2021-03-02, 06:07
Medlem
Var kommer smutsfolket från ursprungligen?
Citera
2021-05-23, 12:59
Medlem
Hade ett jävligt lustigt gäng här idag som ville sälja potatis. Otrevliga mot yngre, försökte få igång snack med äldre. Pratade svenska men betedde sig precis som pikeys. Rekade antagligen. De ville uppenbart inte sälja något när grannen köpte. Ny taktik?
Citera
2021-05-23, 18:07
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GritGrit
Hade ett jävligt lustigt gäng här idag som ville sälja potatis. Otrevliga mot yngre, försökte få igång snack med äldre. Pratade svenska men betedde sig precis som pikeys. Rekade antagligen. De ville uppenbart inte sälja något när grannen köpte. Ny taktik?

Vem har potatis vid den här tiden på året!?

Dom är uppfinningsrika dom där asen. Hittar hela tiden på nya sätt att luras.
Citera
2021-05-26, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Den äldre husägaren i Jordbro lurades på över en miljon kronor genom fuskrenoveringen. Nu riskerar taket läcka in.
– Allt känns bedrövligt – huset har bara försämrats, säger villaägaren till Mitt i.

Solna tingsrätt friade nyligen en 40-årig brittisk medborgare som stod åtalad för grovt bedrägeri, försök till grovt bedrägeri och skadegörelse efter omfattande fuskrenoveringar hos två äldre husägare i Jordbro och Bromma.
Efter sig hade han och hans följe lämnat förstörda tak, synliga spikar, felmonterad plåt, felvända takplattor och avplockade stuprör."

https://mitti.se/nyheter/husagaren-miljonblasningen-bedrovligt/?omrade=hela-stockholm&view=app
Irländaren som utpekades som arbetsledare friades i tingsrätten därför att det inte ansågs bevisat att han "deltagit i brottsplanen".

Har dömts två gånger i Sverige för bl.a. grovt rattfylleri. Uppgett adress i Tyresö och att han jobbat på pappans byggfirma i Sverige sedan runt 2013.

En annan man dömdes i målet för penningtvättsbrott. Framkom också att irländarna anlitat rumänska medborgare som arbetskraft.

Karl Martin O’Hara, 19801091-1637
DARWISH Mohammed Rashid, född 1968

(FB) Stockholm: "Irländska takläggare" förstörde tak och lurade äldre på större summor

Möjlig koppling mellan "takläggare" och gärningsman/misstänkta i det här målet (Tyresö):
(FB) Sex män misstänks ha våldtagit kvinna på Ålandsfärja... sep-19)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in