2013-05-14, 19:16
Medlem
Bennermanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Har själv bott på Irland, och dessa kallas för Travellers eller Tinkers, de är zigenare, men inte mörka som våra i norden. De rider omkring med häst och vagn på allmänna vägar, parkerar sina hästar i parker och ställer till med ett helvete överallt. Irländarna känner igen dem på långt håll, men då vi i norden är vana att se zigenare som mörka så släpper vi guarden. Själv känner jag efter mina år på Irland igen en Tinker på långt avstånd. De har ett speciellt utseende, inavel är mycket vanligt och de är generellt sätt mycket vanligt att de är analfabeter.

Dessa försöker med samma metoder på Irland, men precis som i Sverige när en zigenare knackar på så stänger man dörren. Därför har de gett sig av utanför Irland och UK för att lura folk.

Bra info som man inte får från Aftonbladet precis..
Citera
2013-05-15, 12:39
Medlem
Mindre lastbilar, gulskyltade med sk.a gula varningslampor på tak, har setts kring Säffle och Åmål.
Någon som vet var dom har sin utgångspunkt från?
Citera
2013-05-15, 17:47
Medlem
Bemwindos avatar
Är dom kvar på parkeringen vid Eurostop Arlanda? Dom var där förra veckan iaf och sopberget började skymtas samt att ungarna levde jävel. Tomdunkar överallt.

Bodde själv på hotellet så såg spektaklet varje dag.. Tyckte dock vissa av bilarna såg lite finare ut
Citera
2013-05-15, 19:52
Medlem
Zurgs avatar
De befann sig för någon dag sedan på en parkering vid Rotebro station i Sollentuna. Jag vet inte hur länge dom varit där men det såg väldigt lugnt och städat ut. Enligt lokaltidningen så inväntas beslut från KFM om avhysning.
Citera
2013-05-15, 23:09
Medlem
ispiks avatar
Jag begriper inte varför denna tråd har vuxit till över 100 sidor.
Det här är det svensken har valt när man röstade ja till EU.

Helt enkelt fri rörlighet av varor och tjänster!
Citera
2013-05-16, 11:36
Medlem
P3RK3L3s avatar
Är inte zigenare egentligen bara sen-arier? Arierna härstammar ju från nordvästa Indien precis som zigenarna. De kände väl någon gång på medeltiden en enorm saknad av sina förfäder vilka de slutligen lyckades lokalisera i norra Europa men mötte kalla handen.

Otacksam jävla behandling av sitt eget folk
Citera
2013-05-16, 12:51
Medlem
dbaw84s avatar
Vill bara påpeka att de inte är zigenare, de är pikeys, den Irländska motsvarigheten till våra "resande" se tattare..
Citera
2013-05-16, 19:04
Medlem
pimlicopassports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbaw84
Vill bara påpeka att de inte är zigenare, de är pikeys, den Irländska motsvarigheten till våra "resande" se tattare..
Kom att tänka på ett skämt:
What key can open any door? A Pikey!
Citera
2013-05-17, 11:44
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konung-Tengil
Jag har en längre tid funderat på vart detta släkte finns på rasträdet... Är de av keltiskt ursprung, (basktiskt kanske?)
Nån som har koll??

FB forskar

https://www.flashback.org/p43424716#p43424716

Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Bra info som man inte får från Aftonbladet precis..

Ja man undrar ju hur fan detta inte kommit upp tidigare. Jag trode det var allmänt känt, men tydligen inte. Antar att det är journalisterna som inte vill gå på en "etnisk" grupp.

Denna tråd är från 2007, har det verkligen inte nämnts innan?
Citera
2013-05-17, 13:38
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Denna tråd är från 2007, har det verkligen inte nämnts innan?
Jo, ungefär 20,000 gånger. Det är bara du och Bennerman som inte verkar ha orkat bläddra igenom tråden lite först. Det kommer först på tal på sidan 2 och diskuteras sedan tämligen flitigt hela tråden igenom.
Citera
2013-05-17, 20:56
Medlem
Chronicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Är inte zigenare egentligen bara sen-arier? Arierna härstammar ju från nordvästa Indien precis som zigenarna. De kände väl någon gång på medeltiden en enorm saknad av sina förfäder vilka de slutligen lyckades lokalisera i norra Europa men mötte kalla handen.

Otacksam jävla behandling av sitt eget folk

20 miljoner Zigenare i Europa, som lämnade Indien på 1300 talet. Skulle vara "intressant" att veta varför de stack. Ohh, så mycket stök jag haft med Zigenare i mitt liv, skulle gå att skriva en tunnare bok.

Fullständigt värdelösa och mycket besvärliga att ha att göra med i precis varenda sammanhang.
Citera
2013-05-18, 01:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Har själv bott på Irland, och dessa kallas för Travellers eller Tinkers, de är zigenare, men inte mörka som våra i norden.
Hurpass mycket släkt med zigenarna "tinkers" är är lika oklart som hurpass mycket släkt med zigenarna svenska resande är. Det mesta - däribland "tinkers" och en del svenska resandes utseende - tyder på att travellers och resande genetiskt väsentligen härstammar från vanliga irländare/svenskar, och att likheterna med zigenskt liv väsentligen beror på kulturöverföring från den ena marginaliserade gruppen till den andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in