Jag har en etta med sovalkov och håller nu på att renovera. Mina möbler är mestadels vitlackade dock har jag en soffa i grovt svart tyg (lite stänk av grått).
Det jag hade tänkt var att måla större delen av rummet i en ljus färg som går mot grått. Jag vill ha en matt och lugn färg. Sedan har jag tänkt att måla den vägg som löper med sängen i alkoven, samt väggen som går längs fotdelen av sängen i en mycket mörkare färg, samt skärma av alkoven med svarta fransgardiner.
Nu har jag köpt en provburk av NCS 1505-B vilket är en ljusblå färg men när den kom upp på väggen kändes det inte alls rätt. Den känns nästan lite babyblå och inte alls grå nog. Jag kanske kommer pröva ett steg ljusare men tror knappast det hjälper.
Har kollat lite på andra färger och då bla.
Alcros färger "Duggregn"(som du kan se på första raden 5:e färgen från vänster) och "Vårvinter"(2:a raden 5:e färgen från vänster) som huvudfärg och "Anis"(8:e raden 1:a färgen) som färg inne i alkoven. Att tillägga så ska jag sätta upp vita golvlister också.
Vad skulle ni ge mig för tips? Funkar färgerna till mina möbler? (vitt soffbord, vit bokhylla, vitt sidobord, vit tv-bänk, vitt.... Svart soffa) Mycket vitt

!
Tacksam för lite råd! Annars får jag väll köpa hem ett tio-tal provburkar med färg igen!