2007-05-01, 14:17
Bannlyst
Jag skulle gärna vilja få lite boktips på böcker skrivna av socialdarwinister. Har inte läst så mycket kring socialdarwinism, men det verkar vara en högst intressant lära.
Citera
2007-05-01, 15:54
Medlem
Frangsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gersonides
Jag skulle gärna vilja få lite boktips på böcker skrivna av socialdarwinister. Har inte läst så mycket kring socialdarwinism, men det verkar vara en högst intressant lära.

Läste lite om ideologin nyss, och jag skulle gärna vilja få tips om litteratur kring denna ideologi, helst på svenska. För att vara PK: Nej, jag står inte bakom idealogin, men jag anser att det är en väldigt spännande lära.
Citera
2007-05-01, 16:17
Medlem
Bleeps avatar
Den politiske tänkare som av vissa anses ha "uppfunnit" socialdarwinismen är liberalen John Herbert Spencer. Han tog sats i att allt är underkastat samma utvecklingslagar som Darwin talar om, alltså även människors sociala relationer.
Citera
2007-05-03, 13:18
Bannlyst
Tack för tipset, skall upp och låna lite böcker av honom nu.
Citera
2007-05-06, 10:16
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gersonides

Socialdarwinism ar en hel bunte lol. Det ar bara for dem som vill forenkla intill idioti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in