2007-04-30, 13:25
Medlem
Krafses avatar
Lägger den här då det passar bättre än medicin/hälsa, men flytta på om det behövs.

Så till frågan, kan man byta ut ögon mot någon annans så att man får synen tillbaka igen?
Har för mig att det var något prat om detta i tv för längesen men har de gjort några framsteg?
Citera
2007-04-30, 13:43
Medlem
Eskapist_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Lägger den här då det passar bättre än medicin/hälsa, men flytta på om det behövs.

Så till frågan, kan man byta ut ögon mot någon annans så att man får synen tillbaka igen?
Har för mig att det var något prat om detta i tv för längesen men har de gjort några framsteg?
Nej det kan man inte. Hornhinnan däremot transplanterar man men inte hela ögat.
Citera
2007-04-30, 13:48
Medlem
raskenss avatar
Jag har ett svagt minne av att man nyligen lyckades implantera en elektronisk givare som kunde stimulera nervcellerna och återskapa bilder via en videokamera, så att blind person kunde återigen se. Jag ska gräva lite och se om jag hitta igen någon länk.
Citera
2007-04-30, 13:50
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag har ett svagt minne av att man nyligen lyckades implantera en elektronisk givare som kunde stimulera nervcellerna och återskapa bilder via en videokamera, så att blind person kunde återigen se. Jag ska gräva lite och se om jag hitta igen någon länk.
Jo det stämmer nog, har också hört något liknande.
Men jag har också hört att man tydligen kan/kommer att kunna byta ut hela ögon, hur exakt vet jag inte men det är ju det jag vill veta.
Citera
2007-04-30, 13:53
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapist_
Nej det kan man inte. Hornhinnan däremot transplanterar man men inte hela ögat.
Jo, om ögat är helt förövrigt, men om man saknar ögat/ögonen, då måste man ju få in ett par nya eller ja, gamla blir det ju. Men hur? Klyver de skallen på en eller haha! Nä men seriöst.

Edit: Jag vet inte hur man quotar flera inlägg i ett, jag vet jag är rätt kass men lol dåda.
Citera
2007-05-01, 05:31
Medlem
linda skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Jag såg på någon dokumentär för ett par år sedan något liknande. Fast då var det bara nånting i stil med tre*tre "pixlars" upplösning. Men det gjorde att en blind kunde urskilja när man tände och släckte en lampa så det verkade inte så användbart just då.

edit: jag hittade en länk på det
http://abcnews.go.com/Technology/FutureTech/story?id=97782&page=1
Citera
2007-05-01, 12:55
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Edit: Jag vet inte hur man quotar flera inlägg i ett, jag vet jag är rätt kass men lol dåda.
Man citerar och kopierar citatet och citerar igen, eller så installerar man flashscript.
För att återgå till topic så kan man inte transplantera hela ögon, men i framtiden finns det kanske någon sorts kamera man kan transplantera in.
Citat:
Ursprungligen postat av linda skugge
edit: jag hittade en länk på det
http://abcnews.go.com/Technology/FutureTech/story?id=97782&page=1
Det roliga var datumet, 2002. Och i slutet säger de att det är kvar cirka 5år innan den kommer att finnas tillgänglig....
Citera
2007-05-02, 18:55
Medlem
Krafses avatar
Jaha, ja det verkar ju vettigt att bara kopiera, har aldrig ens försökt innan men får la prova någon gång då, tack!

Jo det var detta jag tänkte på va, om man klipper av nerverna och de senorna som styr ögat så blir det ju väldigt pilligt att få ihop det igen, troligtvis omöjligt med bara händerna, därför funderade jag på om man kan säta fast en platta i dessa senor och sätta några slags kablar som går att koppla ihop ögat med. Plattan som sitter fast i ögonhålan är ju då rörlig vettu, då har man en platta till som sitter fast i själva ögat, där kopplar man fast alla kablar/nerver och de båda fästplattorna kan på något vis låsas fast i varandra så att ögat sitter kvar, magnetiskt kanske?

Typ såhär:

1. Fästplatta inuti ögonhålan.
Man drar kablar eller nerver genom den plattan och fäster senorna/musklerna i plattan, den blir då rörlig.
2. Ögat får också en fästplatta som passar i ögonhålans fästplatta, däremellan
sitter nerverna och plattorna ihopkopplade.

Tror ni det kommer funka?
Citera
2007-05-03, 02:49
Medlem
Eskapist_s avatar
Citat:
Jaha, ja det verkar ju vettigt att bara kopiera, har aldrig ens försökt innan men får la prova någon gång då, tack!

Jo det var detta jag tänkte på va, om man klipper av nerverna och de senorna som styr ögat så blir det ju väldigt pilligt att få ihop det igen, troligtvis omöjligt med bara händerna, därför funderade jag på om man kan säta fast en platta i dessa senor och sätta några slags kablar som går att koppla ihop ögat med. Plattan som sitter fast i ögonhålan är ju då rörlig vettu, då har man en platta till som sitter fast i själva ögat, där kopplar man fast alla kablar/nerver och de båda fästplattorna kan på något vis låsas fast i varandra så att ögat sitter kvar, magnetiskt kanske?

Typ såhär:

1. Fästplatta inuti ögonhålan.
Man drar kablar eller nerver genom den plattan och fäster senorna/musklerna i plattan, den blir då rörlig.
2. Ögat får också en fästplatta som passar i ögonhålans fästplatta, däremellan
sitter nerverna och plattorna ihopkopplade.

Tror ni det kommer funka?
Ja om 200-300 år kanske. Inget är ju omöjligt.
Citera
2007-05-04, 23:12
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Problemet är, enligt en artikel i senaste Scientific American, att ögat inte sänder en "bild" till hjärnan, utan en rad olika tolkningar utförda av nervknippen i ögat, nästan som små minihjärnor i sig. En ren videosignal, som från en kamera t ex, blir bara nonsens för vårt syncentrum, så därför funkar det inte att bara operera in en kamera. Ögat både tar in ljus och processar information som det sedan vidarebefordrar till syncentrum för ytterligare behandling innan vi blir medvetna om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in