2007-04-30, 20:55
Medlem
Ado0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Hund
Det är skillnad på hälsofarliga varor och narkotikaklassade ämnen.

Förstått?

Bra.
Citat:
Var har jag skrivit att någon påstått det?

Folk pratar alltid om klassning hit och klassning dit. Det är en fördel att nämna vilken sorts klassning det gäller också. I korta drag betyder det visserligen att båda sätten gör det förbjudet att inneha/köpa/sälja/etc utan tillstånd, men rätt ska vara rätt.

Förresten, du behöver inte spela cybertuff inför mig. Ta och kamma dig istället.

Anledningen till att jag tog med klassningsinformationen om DOC och DOI är att DOC nu tidigare sades ha försvunnit från listan över hälsofarliga varor och det inte kom fram någon säker information om varför, och DOI har funnits på ND och då sades skulle narkotikaklassas, men det kom heller aldrig fram någon information om det här i tråden..
Citera
2007-05-01, 16:34
Bannlyst
Citat:
Var har jag skrivit att någon påstått det?

Folk pratar alltid om klassning hit och klassning dit. Det är en fördel att nämna vilken sorts klassning det gäller också. I korta drag betyder det visserligen att båda sätten gör det förbjudet att inneha/köpa/sälja/etc utan tillstånd, men rätt ska vara rätt.

Förresten, du behöver inte spela cybertuff inför mig. Ta och kamma dig istället.
Med enkla kort så satt du och snacka skit alltså? Precis vad ja trodde.

Kamma mig behöver ja inte, då ja är så jävla korthårig. (en kam hade repat hårbotten på mig. haha
Citera
2007-05-01, 18:23
Medlem
Accipiters avatar
Dessa substanser kommer att gälla under narkotikastrafflagen efter den 15 maj:

DXM verkar ju inte finnas med här heller i alla fall.
Citera
2007-05-02, 11:50
Medlem
2500s avatar
Staten vill inte göra dxm narkotika klassat. Då får dom inte mutor från läkemedelsvärken längre =)

Det skulle inte stämma ihop om Sverige sålde receptfri hostmedicin till utlandet medans det är narkotika klassat här
Citera
2007-05-02, 14:37
Medlem
Ado0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2500
Staten vill inte göra dxm narkotika klassat. Då får dom inte mutor från läkemedelsvärken längre =)

Det skulle inte stämma ihop om Sverige sålde receptfri hostmedicin till utlandet medans det är narkotika klassat här
Källa på att det säljs DXM från sverige till andra länder skulle inte sitta fel
Citera
2007-05-02, 14:40
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizarre
Fortfarande så som påpekats längre upp är den bara uppdaterad.

Ja men listan som finns där har juh inte uppdaterats med nått.
Citera
2007-05-02, 16:42
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollish
Ja men listan som finns där har juh inte uppdaterats med nått.
Det hade den ju visst?
Ett ämne blev ju borttaget från klassningen! Det kallar jag uppdatering iallafall.
Citera
2007-05-02, 21:37
Medlem
2500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ado0
Källa på att det säljs DXM från sverige till andra länder skulle inte sitta fel

Hmm, jag har bara läst div konspirations teorier på forum om varför det aldrig klassas när mycket mindre använda/farliga droger klassas i ett naffs. Finns ju mycket hostmedicin som innehåller DxM och vad jag hört säljer Svenska läkemedelsbolag det till utomstående länder.

Det fanns än på Fb för ett tag sedan som bl.a skrev den teori, fast mer utförligt och jag tror han hade källor, Men jag har läxor att göra och sökningen här är kass så pallar bara inte

Det var iaf i samband med salvia klassningen
Citera
2007-05-02, 22:30
Medlem
Ado0s avatar
Citat:
Hmm, jag har bara läst div konspirations teorier på forum om varför det aldrig klassas när mycket mindre använda/farliga droger klassas i ett naffs. Finns ju mycket hostmedicin som innehåller DxM och vad jag hört säljer Svenska läkemedelsbolag det till utomstående länder.

Det fanns än på Fb för ett tag sedan som bl.a skrev den teori, fast mer utförligt och jag tror han hade källor, Men jag har läxor att göra och sökningen här är kass så pallar bara inte

Det var iaf i samband med salvia klassningen
Okej, fast jag vet inte om jag skulle tro att det har med saken att göra.
Skulle DXM klassas och något läkemedelsföretag vill fortsätta tillverka kan de skaffa tillstånd för det, så där spricker den teorin..
Citera
2007-05-03, 01:16
Medlem
2500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ado0
Okej, fast jag vet inte om jag skulle tro att det har med saken att göra.
Skulle DXM klassas och något läkemedelsföretag vill fortsätta tillverka kan de skaffa tillstånd för det, så där spricker den teorin..

Vad tusan. Jag som trode stenhårt på denna teori. Nu får du staten att se snällare ut i mina ögon

Men vad tror ni igentligen. Varför fan klassas aldrig DxM som är en av de populäraste lagliga drogerna, någonstans måste det ju ligga när andra saker klassas hejvilt? Dxm har det varit dödsfall på tom
Citera
2007-05-03, 01:52
Medlem
Ado0s avatar
Citat:
Vad tusan. Jag som trode stenhårt på denna teori. Nu får du staten att se snällare ut i mina ögon

Men vad tror ni igentligen. Varför fan klassas aldrig DxM som är en av de populäraste lagliga drogerna, någonstans måste det ju ligga när andra saker klassas hejvilt? Dxm har det varit dödsfall på tom
En tanke som slog mig nu är ju att vi är med i EU och att klassningen kanske då inte ska avvika från övriga EU alltför mycket.
Jag vill minnas att jag har hört något om att de vill försöka ena lagstiftningarna runt narkotikaklassningarna i EU, och då DXM är en receptfri medicin i så gott som alla andra EU-länder(kanhända är receptbelagt nånstans/inte används som medicin) så kanske regeringen kommer låta det vara just pga det

Sen så kan jag tillägga ang. den där teorin, den sprack ganska snabbt då läkemedelsföretag säljer narkotikaklassade substanser även inom sverige, säljs ju t.o.m. en hel del till privatpersoner på apoteket
Citera
2007-05-03, 09:32
Medlem
bestofs avatar
DXM? Ä det alltså fortarande lagligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in