2007-04-30, 00:11
Awaiting Email Confirmation
Då var det dags att koppla in den i nya lägenheten. Anledningen till att jag försöker komma undan billigt är pengabrist. Jag klarar det säkerligen själv men enligt hyresavtalen får man väll inte göra det?

Hade tänkt förbereda allt och sedan att en vvs-snubbe får koppla in allt lite snabbt. Men vad kan det kosta?

Det är ett kopparrör som är kopplad till en balofix. Där emellan hade jag tänkt koppla en t-rörs koppling, liknande den på bild1. Sedan koppla in anslutningsslangen på det utstickande röret. Sen ansluta avfallsslangen genom att lägga den i diskhon.

Är jag ute och cyklar eller är det en bra idé? Det är den enda lösningen jag vet, men kanske finns det nån annan?

Bild.1
http://www.clasohlson.se/Archive/ima...085242_455.jpg
Citera
2007-04-30, 00:20
Medlem
Grouts avatar
du kan komma undan för 100 kr, koppla loss silen(perlatorn) i blandaren och köp en koppling som heter " inv M22, utv R15" sen en bussning från R15 till R20 och koppla på den, då kör du diskmaskinen direkt genom kranen, nackdelen är att du inte kan använda kranen o diskm samtidigt och att du måste koppla bort slangen varje gg du diskat klart men helt klart billigast.
Citera
2007-04-30, 00:25
Medlem
Megaforces avatar
Det brukar medfölja en passande snabbkoppling. Om inte så kan man köpa det i samma butik som man köpte diskmaskinen (såvida den inte är köpt på typ rusta).
Citera
2007-04-30, 07:29
Bannlyst
Det rätta sättet är att byta blandaren till en med uttag för bänkmaskin och avstäning för den, den ska ialla fall vara fast ansluten och ha en egen avstänings ventil så din ide går ju om det är okey att borra ett hål för vattnetröret i diskbänken. Att ansluta tillfälligt på kranen som några skrivt är inte tillåtet och skulle de bli en vattenskad är det kört med försäkringen då.
Citera
2007-04-30, 11:12
Awaiting Email Confirmation
Sån tur är kan jag borra genom en sidovägg eftersom bänkdiskmaskinen ska stå en bit bort, så det är inga problem. Men ny blandare blir väll lite dyrt minst sagt.
Iofs har den nuvarande börjat läcka lite, så med lite påtryckningar med hyresvärden kanske det kan gå igenom.
Citera
2007-04-30, 12:22
Medlem
Dyskletikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grout
du kan komma undan för 100 kr, koppla loss silen(perlatorn) i blandaren och köp en koppling som heter " inv M22, utv R15" sen en bussning från R15 till R20 och koppla på den, då kör du diskmaskinen direkt genom kranen, nackdelen är att du inte kan använda kranen o diskm samtidigt och att du måste koppla bort slangen varje gg du diskat klart men helt klart billigast.

Det råkar även vara ett rätt säkert sätt att få vattenläcka/skador.
Blandaren är inte gjord för det trycket. Försäkringsbolag och hyresvärdar tillåter det därför inte.

Been there, done that :-(

Enda rätta är som ovanstående skribenter skriver att sätta den på särskilt uttag på blandaren alt. egen ballofix.

Se denna tråd för mer info...

http://www.flashback.org/showthread.php?t=413818
Citera
2007-04-30, 16:00
Medlem
Grouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyskletiker
Det råkar även vara ett rätt säkert sätt att få vattenläcka/skador.
Blandaren är inte gjord för det trycket. Försäkringsbolag och hyresvärdar tillåter det därför inte.

Been there, done that :-(

Enda rätta är som ovanstående skribenter skriver att sätta den på särskilt uttag på blandaren alt. egen ballofix.

Se denna tråd för mer info...

http://www.flashback.org/showthread.php?t=413818

Han frågade om det fanns andra sätt än det "korrekta", besvarade hans fråga. Kand å direkt säga att han lär ju inte få betala en ny kran eller läcka om det skulle bli så, hur vet vaktmästaren att han har en bänkDM?
Citera
2010-10-24, 22:39
Medlem
Citat:

Hej, jag tänkte göra som Grout föreslog för 3 år sen, men jag vet inte vad det är för dimension på min slang. Den är ca 1" eller 2,5 cm mätt med linjal. Motsvarar det R25? Tacksam för hjälp.
Citera
2010-10-24, 23:30
Medlem
det är R20 med största sannolikhet.
Citera
2010-10-26, 22:10
Medlem
Citat:
det är R20 med största sannolikhet.
Japp, det var det, och nu är de inhandlade. Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in