Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-28, 19:55
Medlem
Hallå!
Skulle behövalite hjälp med att ansluta en nätverksenhet.
Har precis skaffat bärbar, så när jag är hemma vill jag komma åt mina tre diskar i den stationära. Kommer åt E och F utan problem. Mennär jag försöker med D står det bara åtkomst nekad.

Möjlig anledning: Hade W Vista Beta på den förut med tog bort det. Kan det vara så att den nekar just därför? Har inte plats till att formatera den. Så hur ska jag göra för att få detta att funka?
Tack på förhand!
Citera
2007-04-29, 23:02
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SubUria
Hallå!
Skulle behövalite hjälp med att ansluta en nätverksenhet.
Har precis skaffat bärbar, så när jag är hemma vill jag komma åt mina tre diskar i den stationära. Kommer åt E och F utan problem. Mennär jag försöker med D står det bara åtkomst nekad.

Möjlig anledning: Hade W Vista Beta på den förut med tog bort det. Kan det vara så att den nekar just därför? Har inte plats till att formatera den. Så hur ska jag göra för att få detta att funka?
Tack på förhand!

Kanske dum fråga.
Är den utdelad, och har du rättigheter att använda den?
Citera
2007-05-02, 23:01
Medlem
DennisOlofs avatar
Det finns en del trix, få se nu om jag minns rätt, bör finnas info på nätet om detta.

Jag vill minnas att detta problem var vanligare mellan WinXP och Win98. Men du kör WinXP på båda.

Från den datorn du vill komma åt hårddiskarna bör följande fungera.

Välj anslut nätverksenhet, välj t.ex. Z: eller X: osv beroende på vilken bokstav du vill ha.

Skriv in rätt sökväg \\Serverburk\Filer (går skriva in \\IP-nummer\D: eller katalog) du får trixa lite, var så länge sedan jag gjorde detta.

Sedan väljer du att ansluta med ett annat användarnamn, skriv sedan administratör och tillhörande lösenord. Nu bör du ha fått upp enheten och har fullständiga rättigheter, lite farligt.

Men bäst är ju att lösa problemet på annat sätt, du säger du kommer åt båda enheterna men inte den tredje. Du kan prova följande istället:

Se till att du loggar in som administratör på datorn där mapparna finns du vill komma åt, ta bort utdelningarna, och dela ut dem igen. Det är viktigt man delar ut mapparna när man är admin. Skulle det inte funka kan du ju skapa en permanent länk till den där mappen med tekniken ovan.

Man ska också kunna fixa till det så man bara kommer åt mappen med läsrättigheter genom att använda gäst konto eller liknande.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in