2007-04-27, 11:41
Medlem
haskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikb82
SACO är officiellt politiskt obundet, men även de obundna fack förbunden vill att staten skall sponsra enorm A-kassa.

Jo, men jag vill inte att ett öre av mina fackpengar ska gå till sossarna. Därav min fråga.
Citera
2007-04-27, 13:46
Medlem
mountainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haskan
Även om man är med i SACO?

Exakt hur det ligger till med SACO vet jag ej, men jag antar eftersom de enligt egen utsago är politiskt oberoende, att de heller inte fokuserar och/eller sponsrar politiska organisationer ekonomiskt.

Vad jag syftade på primärt var LO och de 15 förbund ingår.

Svenska Byggnadsarbetareförbundet Svenska Elektrikerförbundet Fastighetsanställdas Förbund Grafiska Fackförbundet - Mediafacket Handelsanställdas Förbund Hotell och Restaurang Facket Industrifacket Metall Svenska Kommunalarbetareförbundet Svenska Livsmedelsarbetareförbundet Svenska Musikerförbundet Svenska Målareförbundet Svenska Pappersindustriarbetareförbundet Seko - Facket för Service och Kommunikation Skogs- och Träfacket Svenska Transportarbetareförbundet

Ber om ursäkt för eventuell otydlighet.

Anmärkningsvärda fakta från valet i höstas:

"Bland LO-medlemmarnas förstagångsväljare valde 36,7 procent socialdemokraterna - inte långt därefter kom moderaterna med 28,7 procent."

Hur tänker en människa med sympatier för en politik samtidigt som hon öppnar plånboken åt ett annat håll?
Obegripligt, skrämmande, okunnigt? eller bara svenskt fegt och naivt? (För att tex. alla andra där man arbetar är medlemmar).

Tja, vad säger man?
Citera
2007-04-27, 14:14
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrupelfri Knöl
Någon mer som har blivit utsatt för ett liknande övergrepp?
Jag har som tur är sluppit sådant hittills och förmodar att det kommer att förbli så även i framtiden. Jag har t o m sluppit fackanslutna människor – ja, t o m gråsossar. En gång i tiden hade vi en anställd som klart misstänktes för att ha böjelser gentemot socialdemokratin, fast han kom aldrig ut ur garderoben. Hursomhelst så fick han sparken ganska snart.
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Något 1 maj tåg lär det inte bli i villaförorten i år heller , i desperation erbjuder rörelsen gratisbuss till närmsta tåg
Inte ens om du får en banderoll med den censurerade textraden från Internationalen?

http://img228.imageshack.us/my.php?i...0001cutet0.jpg
Citera
2007-04-27, 14:40
Medlem
Fredrikb82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul

Inte ens om du får en banderoll med den censurerade textraden från Internationalen?

http://img228.imageshack.us/my.php?i...0001cutet0.jpg

STÖLD

"min" banderoll ju (var med och gjorde den) Den kommer fö vara med i år igen.

info om Liberalernas första maj tåg kan fås via PM.
Citera
2007-04-27, 15:24
Moderator
Strix m/94s avatar
På en...

...privat arbetsplats bstämmer så klart arbetsgivaren om vad som skall affischeras, men på en offentlig arbetsplats skall det självklart vara fritt från politisk propaganda. Bra att det städas!
Citera
2007-04-27, 15:51
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mountainman
Hur tänker en människa med sympatier för en politik samtidigt som hon öppnar plånboken åt ett annat håll?
Det är en gammal sanning att "svensken" har hjärtat på vänster sida och att plånboken vilar i höger innerficka. Sossarna har skapat det första och tagit fasta på det senare. Och nu har man fått konkurrens av Nya Moderaterna, som äntligen lärt sig att spela på samma irrationella strängar.

Att folk som röstar till höger ändå är med i facket beror på två saker. De vill vara med i a-kassan men har aldrig hört talas om samt får ingen information (!) om Alfakassan. Dessutom är man med för att slippa bli baktalad av vissa arbetskamrater, det är ett sätt att gjuta olja på vågorna. (Under åttiotalet körde LO en ganska rå kampanj vars slagord var Åker du också snålskjuts? som gick ut på att folk som avstod fackmedlemsskap var att betrakta som dåliga människor. Den attityden lever kvar.)
Citera
2007-04-27, 15:59
Bannlyst
Vad är det med vänstern och deras förbannade klisterlappar egentligen?
De sätter ju upp skiten på de mest märkliga platser.

Elskåp, lyktstoplar, bankomater.
Men det kanske fungerar i propagandasyfte?
Frågan är om det får människor mer röstvilliga?
Knappast. Och alltihopa bekostas bergis med skattemedel.
Citera
2007-04-27, 16:41
Medlem
mountainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Att folk som röstar till höger ändå är med i facket beror på två saker. De vill vara med i a-kassan men har aldrig hört talas om samt får ingen information (!) om Alfakassan. Dessutom är man med för att slippa bli baktalad av vissa arbetskamrater, det är ett sätt att gjuta olja på vågorna. (Under åttiotalet körde LO en ganska rå kampanj vars slagord var Åker du också snålskjuts? som gick ut på att folk som avstod fackmedlemsskap var att betrakta som dåliga människor. Den attityden lever kvar.)

Ligger nog en hel del i det du säger.

Personligen tror jag också att det bygger en hel del på att många människor i Sverige känns väldigt politiskt okunniga/nonschalanta/ointresserade osv.

För övrigt så älskar jag att vara den så kallade "dåliga människan" som tar avstånd från det "himmelska" facket.

Skämt och sido, jag behöver inte någons hjälp för att förhandla om min arbetssituation, men det är väl tur att "stora-starka-trygga" facket finns för alla dessa svaga, vilsna individer ute i Sverige.

Det värsta är att efter allianses seger i höstas så utrycker sig facket med Lo i spetsen att nu "tar vi strid".

Mycket farliga termer att använda och att vid detta så kallade politiska nederlag vara ute efter hämnd mot företag/arbetsgivare är inget annat än maffia-metoder.

Det är faktiskt skönt att bara vara hemme i Sverige 4 månader om året.
Man ser saker och ting ur en annan synvinkel när man bor utomlands ett tag.

Ursäkta för allt flum.
Citera
2007-04-27, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrupelfri Knöl
Det är en rent akademisk fråga. Jag kan faktiskt inte komma på ett enda exempel på att något borgerligt parti har besudlat någon av mina arbetsplatser med någon form av propaganda. Men jag skulle troligtvis dra ner även dessa affischer. Jag är av den bestämda åsikten att man ska hålla arbetsplatser fria från partipolitisk propaganda.

Men jag kan komma ihåg det, finns en hel del när det handlar om universitet, nu senast blev man påslängd en massa info om FP:s Erik Ullenhag eller vad han nu hette, han besökte igår. Påprackad en massa papper när man är på väg till föreläsning, varför ska man ta sig tid att lyssna till politiker när mina föreläsningar är viktigare?
Citera
2007-04-28, 00:29
Medlem
Clit Commanders avatar
På min arbetsplats bombaderas man av sossepropaganda från facket i form av utskick och affischering samt att dom ibland står vid grinden på morgonen och trycker flygblad i handen på en med information som tex. "rör inte A-kassan," "demonstrera den första maj " osv. " och information som nästan alltid startar med "Den nya regeringen har....

Jag stör mig på att man förutsätter att man är sosse bara för att man arbetar inom verkstadsindustrin.

Kan ju tillägga att det finns folk som sätter upp affisher på jobbets anslagstavlor med budskap från Röd Front, Kpmlr och Proletären utan att någon verkar reagera på det, men skulle någon få ide'n att sätta upp en affisch från Sverigedemokraterna hade det förmodligen inte passerat lika lätt...
Citera
2007-04-28, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Något OT, men vad är egentligen Unga Örnar? Är det SSU:s barnavdelning eller liknande?
I SAP,s Anda så är det värre än Livets ord och andra frikyrkor här hjärntvättas barnen redan i vaggan in i den politiskasfären. Att bespotta på direktörsbarnen och göra livet surt för alla ungar som inte har samma åsikter som dom.
Man hjärntvättas med politisk propaganda och dess ledares matrial just nu är den store politiskaledaren Mona Muslim som vi alla känner till och bespottar.

Nej Ring Fri och säg att det finns en farlig sekt som heter SAP....
Citera
2007-04-28, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Men jag kan komma ihåg det, finns en hel del när det handlar om universitet, nu senast blev man påslängd en massa info om FP:s Erik Ullenhag eller vad han nu hette, han besökte igår. Påprackad en massa papper när man är på väg till föreläsning, varför ska man ta sig tid att lyssna till politiker när mina föreläsningar är viktigare?
Men släng skiten då!
Ska det vara så jävla svårt.

/Per
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in