Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Att folk som röstar till höger ändå är med i facket beror på två saker. De vill vara med i a-kassan men har aldrig hört talas om samt får ingen information (!) om
Alfakassan. Dessutom är man med för att slippa bli baktalad av vissa arbetskamrater, det är ett sätt att gjuta olja på vågorna. (Under åttiotalet körde LO en ganska rå kampanj vars slagord var
Åker du också snålskjuts? som gick ut på att folk som avstod fackmedlemsskap var att betrakta som dåliga människor. Den attityden lever kvar.)
Ligger nog en hel del i det du säger.
Personligen tror jag också att det bygger en hel del på att många människor i Sverige känns väldigt politiskt okunniga/nonschalanta/ointresserade osv.
För övrigt så älskar jag att vara den så kallade "dåliga människan" som tar avstånd från det "himmelska" facket.
Skämt och sido, jag behöver inte någons hjälp för att förhandla om min arbetssituation, men det är väl tur att "stora-starka-trygga" facket finns för alla dessa svaga, vilsna individer ute i Sverige.
Det värsta är att efter allianses seger i höstas så utrycker sig facket med Lo i spetsen att nu "tar vi strid".
Mycket farliga termer att använda och att vid detta så kallade politiska nederlag vara ute efter hämnd mot företag/arbetsgivare är inget annat än maffia-metoder.
Det är faktiskt skönt att bara vara hemme i Sverige 4 månader om året.
Man ser saker och ting ur en annan synvinkel när man bor utomlands ett tag.
Ursäkta för allt flum.