2010-05-25, 16:46
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellesvansloos
Skulle inte någon kunna lägga ut en guide för dummies?
Är ju ganska svårt, finns en jävla massa fabrikat, för att inte tala om modeller.
Annars finns det luftgevär. Som det går att köpa anpassad extra fjäder till,
för att kunna höja utgångshastigheten.
Men givetvis blir då geväret licenspliktigt med denna fjäder monterad.
Citera
2010-06-29, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontä
hur får man tag i den ?
http://www.jula.se/reservdels-rengoringssats-131727

Köpte just ett Norica Dream rider och undrar vart man skulle kunna hitta andra fjädrar till det?

ska tydligen vara ca dubbla effekten i det från första början..
Citera
2010-06-29, 21:38
Medlem
Köpte mig ett luftgevär för någon månad sedan att skjuta lite varma sommarkvällar, det tog inte många minuter innan jag tröttnade och fick igår för mig att göra slag i saken och öppna upp och se om det finns något att göra för att få schabraket att gå bättre, hittade den berömda fjädern men kunde inte i min värld begripa hur jag ska komma åt att få loss den, hade tänkt att styva till denna med en ventilfjäder eller liknande. Längst bak satt två sprintar, men trots att de togs bort så är själva avtryckaren och dess mekanisk i vägen, där finns ingen möjlighet att få loss fler synliga sprintar.

Således, hur få loss fjädern? Bössa: Norica Nature, Hobbexbössa av spanskt fabrikat
Citera
2010-06-29, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skanefane
Köpte mig ett luftgevär för någon månad sedan att skjuta lite varma sommarkvällar, det tog inte många minuter innan jag tröttnade och fick igår för mig att göra slag i saken och öppna upp och se om det finns något att göra för att få schabraket att gå bättre, hittade den berömda fjädern men kunde inte i min värld begripa hur jag ska komma åt att få loss den, hade tänkt att styva till denna med en ventilfjäder eller liknande. Längst bak satt två sprintar, men trots att de togs bort så är själva avtryckaren och dess mekanisk i vägen, där finns ingen möjlighet att få loss fler synliga sprintar.

Således, hur få loss fjädern? Bössa: Norica Nature, Hobbexbössa av spanskt fabrikat
Har du bild?
Vore kul se hur det ser ut
Har Norica Dream Rider, antar det är något dylikt.
dock inte sugen på skruva isär den än då jag precis köpt den
Citera
2010-07-01, 23:44
Medlem
Avva66s avatar
Det bästa är att byta till en hårdare fjäder. Problemet
kan vara att få tag i en, men det finns inom industrin
standardfjädrar av alla slag.

En hårdare fjäder ska ha färre fjädervarv i alla fall,
och alla data man behöver såsom tryckkraft, mått,
antal varv mm står i dom kataloger jag sett.

att spänna fjädern ger ju lite till, men en hårdare
fjäder är melodin.

Edit: Jag hittade ett företag, om dom nu
säljer till privatpersoner.

http://catalog.lesjoforsab.com/
Senast redigerad av Avva66 2010-07-01 kl. 23:53.
Citera
2011-06-20, 18:56
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Byt till en hårdare fjäder, det är väl det enda man kan göra.
Eller pytsa i en droppe Diesel i tryckammaren.

Går det att trimma upp luftgevär med knack-bränsle?

En spinoff ifrån följande tråd.

Vad blanda i bensin för att jävlas?
https://www.flashback.org/t1577244

Med lågoktaniga "knackiga" bränslen ifrån tex denna lista.
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

Är det någon som provat om det går att trimma upp ett luftgevär med tex en droppe diesel eller något mer lågoktanigt bränsle.
En droppe in i lufthålet.

Kanske är det för låg kompression för att det skall självtända.
Eller också funkar det men blir för mycket kraft så att man får stålskrot i ansiktet.
Citera
2011-07-01, 15:02
Medlem
rammzis avatar
Det går att droppe diesel framför pistongen och därigenom få en kompressionständning och diabolen får då en jäkla fart. Men det smarta sättet är att byta ut fjädern. Börja med att mäta grovleken på fjädern, sedan är det ganska enkelt, passande längre/styvare fjäder inhandlas och komprimeras in på samma plats som den gamla fjädern satt på. Smörj den med ett tunt lager mollyfett innan.
Citera
2011-07-01, 20:28
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammzi
Det går att droppe diesel framför pistongen och därigenom få en kompressionständning och diabolen får då en jäkla fart. Men det smarta sättet är att byta ut fjädern.

Lite tankehjälp så att ingen luras att förstöra sitt vapen.

Den som provar diesel bör först plocka isär vapnet och undersöka om eventuella packningar kan tänkas bli förstörda av värmen. Men antagligen blåses de heta gaserna ut snabbt genom pipan.

Eller om man provar på ett vapen man ändå tänkt pressa ut max av tills det spricker.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in