2007-04-26, 22:34
Medlem
swefilles avatar
Hej!
Jag har nyligen köpt ett luftgevär (från Jula) mer för skoj skull, för att fördriva lite tid då och då med att skjuta på burkar och annat skoj.

Men jag har börjat tyckt att det är lite svagt eller det är inte den kraft som det står att det är (170m/s). Skulle gärna vilja öka denna utgångshastighet med ett antal meter.

Har ni några tips? Kan man byta fjäder i den för att äka detta?
Citera
2007-04-26, 22:45
Medlem
stoppsmälls avatar
Du kan ju försöka göra befintlig fjäder styvare genom att härda om den. Grabbarna på Garphyttan wire gjorde det på nått luftgevär och det blev ett satans tryck i det. Men pistongen tar garanterat stryk av det hårdare trycket

Fast jag antar att det inte bara är att langa in fjädern i ugnen för omhärdning och sedan kyla ner den i olja, utan den ska väl avhärdas innan osv.

Hmmm, nu fick jag nått att ha som projekt i sommar...

//ss
Citera
2007-04-26, 22:47
Medlem
cephs avatar
Ofta så finns det små läckage som drar ned prestandan något också, så om man tätar ordentligt kan man få lite mer fjutt på det.
Citera
2007-04-26, 22:56
Medlem
Avva66s avatar
Byt till en hårdare fjäder, det är väl det enda man kan göra.
Eller pytsa i en droppe Diesel i tryckammaren.
Citera
2007-04-26, 22:56
Medlem
SebbeBoys avatar
byt ut fjädern motnågra ventilfjädrar från en bil,
Citera
2007-04-26, 23:11
Medlem
Lignins avatar
Ett tips.
Alla licensfria luftvapen är STRYPTA för att ej få för hög utgångshastighet på kulorna...
Citera
2007-04-27, 16:54
Medlem
bobafetts avatar
Går att lägga ett antal brickor så att fjädern blir lite mer ihoptryckt. Gjorde det själv för 100 år sedan på något luftgevär som man skruvade med, dock tveksam till om det ger någon större effekt.

Annars om man skall trimma en bössa så är det ju bra om det man skall trimma har förutsättningarna. Köper du en strypt Diana 52 och byter till den ostrypta original fjädern så har du en luft bössa som är avsedd för den effekten och har både precision och kvalitet.

En bössa som från butik ligger på 170m/sek tror jag inte är någon höjdare att trimma, den borde ju ha legat på 199m/s från start när det gäller kaliber .177?! Dvs den högsta hastighet en kula får ha från ett luftgevär i kaliber .177 som skall vara licens fritt. Egentligen är det ju inte hastigheten som är den riktigt avgörande utan det är anslags energin skall vara max E0=10j.

Lite osamanhängande kanske, sorry men jag är helt slut efter jobbet
Citera
2007-04-27, 17:28
Medlem
Du kan ju sätta en liten träkloss bakom fjädern om du vill. Styrkan ökar men jag tror fjädern och kanske andra delar tar stryk av det i längden. Annars kan du ju också smörja kulorna lite, glider lättare - lite högre hastighet.

Fast precisionen kommer nog gå ner lite när du börjar fiffla med geväret.
Citera
2007-04-27, 22:17
Medlem
zorro32s avatar
Vet inte om det funkar men borde inte kulan få lite mer fart om man borrade upp hålet som luften går genom så man får högre luftflöde?
Citera
2007-04-30, 15:31
Medlem
Fuzzzzys avatar
Är inte kulorna redan "fuktade" när man köper dem? Mina är oljiga iaf.
Citera
2007-05-10, 21:16
Medlem
swefilles avatar
Ja jag har både platta, spetsiga och runda ska någ testa glida in dem lite.
Är det möjligt att byta ut fjärden mot några ventlifjärdra? Låte ju ganska ekonomiskt . Men att sätta en träkloss eller nått dyligt ska jag kanske testa. Tack
Citera
2007-07-24, 00:03
Medlem
har funderat jag med kring att modifiera luftbössan men å sidan så funkar den helt okej än så länge så ja vet inte -kul med tips
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in