2007-04-26, 22:28
Medlem
troböds avatar
Jag är ute efter att spela in lite ak. gitarr och sång till datorn och undrar vad som egentligen behövs. Jag har ingen koll på sånt här alls. En mick behövs ju så klart, men vilken typ? Och behövs det kanske någon sorts mikrofonförstärkare och prylar?

Helst vill jag inte lägga några astronomiska summor. Bara det låter någorlunda dugligt. Uppemot en tusenlapp kanske jag kan offra. Är det rimligt?

Jag har förresten ett M-Audio Audiophile 2496 som jag antar ska duga till ändamålet?
Citera
2007-04-26, 22:37
Medlem
cephs avatar
Vill du inte ha toppkvalla så går det väl bra med vilken skitmic som helst men jag skulle föreslå att du höjer budgeten något och köper en liten micpreamp plus en eller två Shure-mickar. Kortet du har räcker väl gott och väl, sedan behöver du väl bara en välfungerande sequencer och lite VST's att putsa med. Siiitprah!
Citera
2007-04-27, 01:26
Medlem
Ska du spela in sång och akustisk gitarr bör du använda nån form av kondensatormikrofon. Du får faktiskt en Studio Projects B1 som är förvånansvärt bra i sin prisklass för en tusenlapp.
Skulle även rekommendera en preamp (mikrofonförstärkare) också men du kan ju ta en sak i taget.
Sen måste du ha ett inspelningsprogram, det finns en massa att välja på.
Citera
2007-04-27, 02:33
Medlem
mugabes avatar
Om du ska skaffa en kondensatormic så måste du på nåt sätt mata den med +48V (standard, funkar med andra spänningar också, kallas f ö fantommatning). Har ingen koll på ditt ljudkort, men har den inte fantommatning så är det lika bra att satsa på en dynamisk mikrofon, tex en shure SM57. Räkna dock med att gitarren kommer låta jävligt muddig då dynamiska mikrofoner oftast är dåliga på att ta upp transienter och höga frekvenser.
Sen kan du söka lite här på forumet. Frågan har både ställts och besvarats ett antal ggr.
Lycka till!!

ps: om du kan tänka dig att jobba utanför datorn så rekommenderar jag stenhårt en liten portastudio från BOSS som heter Micro BR. Den har inbyggd microfon och låter som en dröm i förhållande till formatet. Kostar (när jag köpte min iallafall) 2500.
Citera
2007-09-25, 20:58
Medlem
Tidsloops avatar
Jag vill som trådskaparen köpa en mikrofon för att spela in gitarr direkt till datorn. Det behöver inte vara bra ljudkvalitet, jag vill bara kunna komma ihåg det jag spelar... Nåt tips om vad jag ska satsa på? Fungerar vilken skitmic som helst, eller är det svårt att urskilja tonerna då?
Citera
2007-09-26, 11:43
Medlem
Zumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsloop
Jag vill som trådskaparen köpa en mikrofon för att spela in gitarr direkt till datorn. Det behöver inte vara bra ljudkvalitet, jag vill bara kunna komma ihåg det jag spelar... Nåt tips om vad jag ska satsa på? Fungerar vilken skitmic som helst, eller är det svårt att urskilja tonerna då?

En begagnad Shure SM58 kan du få billigt...
Citera
2007-09-26, 14:21
Medlem
weazs avatar
Jag använder denna för att spela in med gitarrerna..
http://www.m-audio.com/products/en_us/FireWireSolo-main.html

Den har sjukt bra ljud enligt mig.. billig är den med!

Denna låt är inspelad med akustisk på den..
http://www.newgrounds.com/audio/listen/67188
Citera
2008-08-13, 16:01
Medlem
Jag har en gitarr med ingång för att koppla in i Line6 guitar port.
Kommer det att gå bra att spela in akustisk gitarr+sång med Line6 och typ den här sångmicken http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m=0&articleId=487967?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in