2007-04-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aCeee
Rårörda lingon: http://static.flickr.com/32/51331040_86c3d2d045.jpg
Hela lingon i "sås"
Lingonsylt:http://static.flickr.com/30/51331349_87f0996121.jpg
Mosade lingon och mer sötat. Med mer "slabbig" konsistens.

Exakt vad jag var ute efter, tack så mycket. Jag hamnade i diskussion med en person som påstod att det var samma sak.

En liten rolig detalj i sammanhanget för Er som skrivit i tråden att kålpudding är gott: För människor som lider av överkänslligt luktsinne, (vilket jag gör) så luktar kålpudding nästan exakt likadant som riktigt vällagrad människoavföring. Tror det har något att göra med svavlet i kålen, men är inte säker. I mina ögon, eller rättare sagt näsa, äter ni alltså bajs!!
Citera
2007-04-27, 19:04
Medlem
Lurvelpajsarens avatar
Rårörda lingon självklart! Riktig brukskonfekt.
Citera
2007-04-27, 19:04
Medlem
aryan_utophias avatar
rårörda lingon är godast.

På finare krogar kör man bara rårörda lingon typ
Citera
2007-04-27, 19:07
Medlem
Lurvelpajsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aryan_utophia

Prexis. Rårörda lingon är autentiskt genuint och riktigt.
Citera
2007-04-27, 19:15
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aryan_utophia

Det har ju mer att göra med vad som anses vara "finast".
Vad som är godast är ju upp till var och en att avgöra. Vill man ha det riktigt genuint och riktigt är det väl bara att lägga en röd lingonkvist på tallriken.

Allt som traditionellt görs av lingon är förresten överjävligt gott. Får nog bli en vargtass ikväll
Citera
2007-04-30, 01:06
Bannlyst
Lingonsylt är för barn i alla fall köpevarianterna, rårörda med bara en gnutta socker är för karlar.
Citera
2007-04-30, 07:10
Medlem
Trumpeters avatar
Jag tänkte svara att det beror lite på vad man ska äta, men efter att ha funderat lite kom jag inte på något som lingonsylt var bättre till. Svaret är således rårörda lingon.
Citera
2007-04-30, 15:34
Medlem
stora_ostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Jag tänkte svara att det beror lite på vad man ska äta, men efter att ha funderat lite kom jag inte på något som lingonsylt var bättre till. Svaret är således rårörda lingon.

sant håller med och vill även jag slå ett slag för dom rårörda!
Gillar inte den sylten man köper i affären alls, åt skogen för söt och innehåller äppelmos och annat utfyllnadsguck!

Nej rårörda ska det vara, alternativt mammas hemkokta lingonsylt som ochså duger...

OffTopic: Någon som vet nånstanns där man kan hitta recept på vargtass??
Citera
2007-04-30, 15:55
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stora_osten
sant håller med och vill även jag slå ett slag för dom rårörda!
Gillar inte den sylten man köper i affären alls, åt skogen för söt och innehåller äppelmos och annat utfyllnadsguck!

Nej rårörda ska det vara, alternativt mammas hemkokta lingonsylt som ochså duger...

OffTopic: Någon som vet nånstanns där man kan hitta recept på vargtass??

Rårörda lingon innehåller ju ofta lika mycket eller mer socker än vad lingonsylt gör . Sedan utgår jag från att man när man säger lingonsylt menar hemgjord syrlig lingonsylt istället för sockergelén man köper i affären.

Angående vargtass så är det ju inte speciellt svårt. Vodka + Lingondricka och eventuellt något lingon i glaset

Men du kanske hade tänkt göra lingondrickan själv?
Citera
2007-05-01, 00:39
Medlem
Till raggmunk och kroppkakor föredrar i alla fall jag lingonsylt.
Citera
2007-05-01, 00:45
Medlem
prettygirls avatar
Ligger inte skillnaden i att rårörda lingon är just rårörda lingon, det vill säga att man rört ihop dem råa med socker och inte kokat upp dem tillsammans med socker som man gör när man ska göra sylt?
Citera
2007-05-01, 03:20
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Ligger inte skillnaden i att rårörda lingon är just rårörda lingon, det vill säga att man rört ihop dem råa med socker och inte kokat upp dem tillsammans med socker som man gör när man ska göra sylt?
Rårörda lingon på restaurang är oftast lingon+socker+eau de vie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in