2007-04-26, 02:41
Bannlyst
Rdl Hillevi Engström upprepade denna förkortning(?) om att köpa en kropp, då hon egentligen menade köpa en tjänst, eller hyra en kropp för intimt umgänge. För om man köper en mänsklig kropp för sex bör resten följa med, då är det slavhandel och det man köper ska kunna säljas vidare, så menar dom inte. Den äkta slavhandeln är en annan sak. Ska det vara så svårt att säga rätt, blir moralister upphetsade av fel språkbruk?
Citera
2007-04-26, 13:09
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berket
Rdl Hillevi Engström upprepade denna förkortning(?) om att köpa en kropp, då hon egentligen menade köpa en tjänst, eller hyra en kropp för intimt umgänge. För om man köper en mänsklig kropp för sex bör resten följa med, då är det slavhandel och det man köper ska kunna säljas vidare, så menar dom inte. Den äkta slavhandeln är en annan sak. Ska det vara så svårt att säga rätt, blir moralister upphetsade av fel språkbruk?

Jag tänkte först att det är analogt med att för en konsult "sälja sin tid". Sedan tänkte jag om. Tid kan man ju faktiskt sälja, medan en konsult knappast säljer sin kropp om inte! ...

Säg att konsulten sliter sönder sin rygg under uppdraget, då har han ju faktiskt sålt sin kropp (rygg). Kan det vara så att om en flicka säljer sin tid för sex, så är hon därmed besudlad, förbrukad eller mindre värd? Hon deprecierar för varje gång hon har en ny man som köper hennes kropp.
Citera
2007-04-26, 17:30
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Jag tänkte först att det är analogt med att för en konsult "sälja sin tid". Sedan tänkte jag om. Tid kan man ju faktiskt sälja, medan en konsult knappast säljer sin kropp om inte! ...

Säg att konsulten sliter sönder sin rygg under uppdraget, då har han ju faktiskt sålt sin kropp (rygg). Kan det vara så att om en flicka säljer sin tid för sex, så är hon därmed besudlad, förbrukad eller mindre värd? Hon deprecierar för varje gång hon har en ny man som köper hennes kropp.
Låter som en mycket märklig förklaring, icke blir en kropp mindre värd för att den nyttjas! Att vara prostituerad är ett fint yrke som knappast kan utföras av som helst, till skillnad från exempelvis lagerarbete som kan utföras av i stort sett vem som helst. Så om det är någon som depricerar sig själv eller säljer sin kropp så är det lagerarbetare, kassapersonal och städare.
Citera
2007-04-26, 22:58
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biskopsfinger
Låter som en mycket märklig förklaring, icke blir en kropp mindre värd för att den nyttjas! Att vara prostituerad är ett fint yrke som knappast kan utföras av som helst, till skillnad från exempelvis lagerarbete som kan utföras av i stort sett vem som helst. Så om det är någon som depricerar sig själv eller säljer sin kropp så är det lagerarbetare, kassapersonal och städare.
Visst har du på sätt och vis rätt. Förvisso tycker jag att man kan säga att man säljer sin kropp om man sliter i en saltgruva för fin-fina pengar, håller du inte med? Tror bestämt jag hellre har en tjej med stendamslunga än en med AIDS, men å andra sidan är båda sjukdomarna dödliga. Har jag för mig.
Citera
2007-04-26, 23:11
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Visst har du på sätt och vis rätt. Förvisso tycker jag att man kan säga att man säljer sin kropp om man sliter i en saltgruva för fin-fina pengar, håller du inte med?
Jo visst, kanske var mitt perspektiv lite begränsat i mitt tidigare inlägg; olika typer av gruvjobb, fabriksarbetare på vissa håll i tredjevärlden och en mängd andra jobb är självfallet värre än de jag räknade upp ur ett kroppsslitage- och förnedringsperspektiv.

Citat:
Tror bestämt jag hellre har en tjej med stendamslunga än en med AIDS, men å andra sidan är båda sjukdomarna dödliga. Har jag för mig.
Javisst, men nu behöver icke prostitution betyda oskyddat sex mot betalning.
Citera
2007-04-26, 23:30
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Javisst, men nu behöver icke prostitution betyda oskyddat sex mot betalning.

Och jobb på lager behöver inte betyda ryggskott (Själv har jag jobbat på lager, och visst har jag problem med ryggen )

Vad värre är för en prostituerad än eventuella STDs: Även om någon fysisk depreciering aldrig skett, så finns arbetslivserfarenheten med henne för livet. I mina ögon är hon för evigt aningens mindre värd än en "ren" kvinna, och i hennes egna ögon är hon troligen mycket mindre värd än en "ren" kvinna.
Citera
2007-04-26, 23:44
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
... Tror bestämt jag hellre har en tjej med stendamslunga ...
Förlåt om jag märker ord, men det där var fyndigt! Stendammslunga eller
silikos är inte så roliga grejer.
Citera
2007-04-26, 23:45
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Vad värre är för en prostituerad än eventuella STDs: Även om någon fysisk depreciering aldrig skett, så finns arbetslivserfarenheten med henne för livet. I mina ögon är hon för evigt aningens mindre värd än en "ren" kvinna, och i hennes egna ögon är hon troligen mycket mindre värd än en "ren" kvinna.
I din ögon ja, men ej i mina. Jag respekterar den som gör det jobb vederbörande är bäst lämpade för - att en vackrer kvinna skall slösa bort sin kropp i exempelvis en snabbköpskassa tycker jag är beklagansvärt.
Citera
2007-04-26, 23:47
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Förlåt om jag märker ord, men det där var fyndigt! Stendammslunga eller
silikos är inte så roliga grejer.
Ha, den tänkte jag icke på; om det var medvetet är jag imponerad.

Oj vad jag postar inlägg i afton, jag som egentligen har vettiga saker jag borde ta itu med.
Citera
2007-04-27, 00:09
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
I din ögon ja, men ej i mina. Jag respekterar den som gör det jobb vederbörande är bäst lämpade för - att en vackrer kvinna skall slösa bort sin kropp i exempelvis en snabbköpskassa tycker jag är beklagansvärt.
Japp! Köper det. Men viktigare än vad du tycker, är vad den osynliga handen tycker.

Kommentar:
Haha, stendamslugnad var självklart ett medvetet val, vi säger så...
Citera
2007-04-27, 09:46
Medlem
Egon3s avatar
Ett par klassiskt välproportionerade stendamslungor tillhör Venus de Milo.
OnT: Stendamen ifråga är knappast till salu.

Ref www.museesdefrance.com/_photos/RB002007/RB002007_l.jpg
Citera
2007-04-27, 12:23
Medlem
vättes avatar
Jag tror kort och gott att moralisterna tycker sig uppnå höjden av retorik genom att använda dysfemismer. Om vi kallar prostitution för läskiga saker som "att köpa en kropp" eller "könshandel" måste väl torskarna inse att de våldtar värnlösa flickor och eskorttjejerna att de är utnyttjade viljelösa slavar, tror jag de resonerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in