2007-04-25, 23:52
Medlem
Enhörnings avatar
Det bara MÅSTE finnas en takfläkt någonstans som inte skriker pizzeria. Jag har nästan helt lagt ned hoppet om att hitta en fläkt som även kan agera taklampa utan har mer och mer gått över att hitta en med enbart rotorblad.

Jag behöver en takfläkt att ha ovanför min säng. Jag har en etta på 40 kvadrat och den blir runt 35 grader varm på sommaren. Förra sommaren hade jag en bordsfläkt vid fotänden av sängen men den låter lite väl mycket för det lilla den fläktar.

Nu vill jag sätta en takfläkt inne på sovalkoven alternativt i mitten av vardagsrummet ifall man kan hitta en snygg någonstans. Men det känns som att hitta en snygg taklampa till mitten av vardagsrummet och en duglig takfläkt till alkoven känns lättare.

Det enda som kommer i närheten är fläktarna på http://www.texadesign.se men det finns inga prisuppgifter och om det hamnar en bra bit ovanför tusenlappen känns det ju som man lika gärna kan köpa AC. Fläkten Forma ligger i topp just nu men jag är jävligt skeptisk till saker i stål inom inredning. Känns så ungkarlsaktigt...

HJÄLP TACK!
Citera
2007-04-26, 01:56
Medlem
Samma problem här.... Har sett en fläkt som var okej, som påminde om en på sidan du länkade till.
Jag tror det var på Jula, men jag är inte säker.
Citera
2007-04-26, 12:48
Medlem
Enhörnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeSthlm
Samma problem här.... Har sett en fläkt som var okej, som påminde om en på sidan du länkade till.
Jag tror det var på Jula, men jag är inte säker.

Du menar säkert fläkten "turbo" för den har jag för mig finns på Jula. Min mor och hennes gubbe har en sådan på en inglasad veranda men den ser lite fånig ut då rotorbladen är väldigt korta. Men ska man ha den på ett ställe där den inte ser så liten ut är det väll lugnt. Men personligen tycker jag inte den är sådär jättesnygg..

Ingen som vet en affär som erbjuder bra och snygga takfläktar? Såhär ser Forma ut som jag nämnde i början av tråden: http://www.texadesign.se/~upload/Forma-72.jpg
Citera
2007-04-26, 17:26
Medlem
felstavadds avatar
Har iofs inget tips på takfläkt men jag bor som du 1:a ca 40kvm, varmt på sommaren. -Jag köpte mig en golvfläkt som var rätt så snygg. De fläktar bra och har oftast timers så dom stänger av sig efter några timmar, lagom så att man somnar. Min har även fjärrkontroll så jag slipper stiga upp för att öka/minska/stänga eller på den . Den är min käraste ägodel under sommaren och varma nätter. Sen ställer man bara undan den i ett hörn så är den ur vägen.

Oavsett sort så passa på och köp en snart, det året jag köpte min var de flesta fläktar slutsålda pga av värmen.
Citera
2007-04-26, 18:32
Medlem
johnny-62s avatar
Men man kan ju dekorera dom, själv har jag en gammal hederlig takfläkt i brunt med lampor som jag har ett par s.k raggartärningar hänger i.
Riktigt tjusigt, värt att pröva..
Citera
2007-04-26, 19:32
Medlem
Enhörnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62
Men man kan ju dekorera dom, själv har jag en gammal hederlig takfläkt i brunt med lampor som jag har ett par s.k raggartärningar hänger i.
Riktigt tjusigt, värt att pröva..

Ja du har fattat tråden precis!

Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Har iofs inget tips på takfläkt men jag bor som du 1:a ca 40kvm, varmt på sommaren. -Jag köpte mig en golvfläkt som var rätt så snygg. De fläktar bra och har oftast timers så dom stänger av sig efter några timmar, lagom så att man somnar. Min har även fjärrkontroll så jag slipper stiga upp för att öka/minska/stänga eller på den . Den är min käraste ägodel under sommaren och varma nätter. Sen ställer man bara undan den i ett hörn så är den ur vägen.

Oavsett sort så passa på och köp en snart, det året jag köpte min var de flesta fläktar slutsålda pga av värmen.

Ja men det där låter inte helt dumt. Skulle man kunna fråga vad din modell heter? Ljudnivå på den? Hur mycket luft flyttar den? Täcker den av en större yta? Pris?

Jag kollade upp vad fläkten Forma kostade som jag var lite sugen på. 4500:- så den går ju faktiskt fetbort hehe.
Citera
2007-04-27, 11:11
Medlem
Megaforces avatar
Du får väl köpa en rusta-takfläkt: http://www.rusta.se/product.asp?produkt=Takfl%E4kt&kategori=Fl%E4ktar+ El&p=90751042
finns även i vitt

Annars har Hornbach och Bauhaus en hel del takfläktar i sitt sortiment och varierande prislägen.
Citera
2013-03-24, 14:25
Medlem
thesyss avatar
Tar och återupplivar den här tråden. Har hittat en begagnad i trä för några hundra kronor. Vad brukar nya ligga på? Någon som har något tips på schyssta takfläktar?
Citera
2013-04-29, 15:13
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesys
Tar och återupplivar den här tråden. Har hittat en begagnad i trä för några hundra kronor. Vad brukar nya ligga på? Någon som har något tips på schyssta takfläktar?

Fråga att få testa den först innan du köper den.
Köpte en helt ny för något år sen som jag gav runt 1500:- för, och den jäveln låter som in i helvete.
Fick fan i mig huvudvärk av skiten.
Så det jag tror är att om du ska ha en bra takfläkt som låter lite så kostar det lite mer en det jag gav.
Kanske finns undantag, men fråga runt lite så du inte gör som jag och bara köper en utan att fråga om den först

Kan säga att min bordsfläkt för några hundra låter fan så mycket mindre en takfläkten som va mycket dyrare.
Citera
2013-04-29, 15:20
Medlem
Det finns bladlösa fläktar, de ska vara tysta. Vet dock inte om de finns i takmodell. Googla bladlös fläkt.
Citera
2013-04-30, 17:50
Moderator
rotadents avatar
De här var väl lite roligare:
http://g2art.com/

Men jag gissar att det kostar därefter. Takfläkten känns nästan utdöd, sällan har väl en inredningsdetalj haft så grundmurat uselt rykte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in