Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-25, 20:50
Medlem
Jag har fåttm in ruta inslagen på bilen o blivit av med min laptop som ja måste få tag på om möjligt givetvis .. jag undrar kan man spåra dator å nåt sätt? om de connectar mot internet tex att den spärras och jag ser vart den användes eller nåt i den stilen? dator va ny .. kanske 2 mån gammal ...

tacksam för svar
Citera
2007-04-25, 21:08
Medlem
kimdah2002s avatar
Det beror på vad det var för fabrikat och modell...
Citera
2007-04-25, 21:36
Medlem
DennisOlofs avatar
Mycket svårt, därav bör man alltid ha viktig (hemlig) information kraftigt krypterad t.ex. 1024 bitar eller bättre.

Finns gratisprogram till detta. Det enda man kan hoppas på egentligen är att den som stal laptopen formaterat hårddisken, installerat om för att sälja vidare, penga förtjänst.

Ett annat knep idag är ju att ha all viktig information på USB minne kopplat till den bärbara, på de viset blir man inte av med något om den bärbara datorn blir stulen. Självklart kan man tappa bort usb minnet men risken är mindre än att den bärbara blir stulen.

Mycket pengar att tjäna, därav dom snor laptopen.
Citera
2007-04-26, 08:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hataren
Jag har fåttm in ruta inslagen på bilen o blivit av med min laptop som ja måste få tag på om möjligt givetvis .. jag undrar kan man spåra dator å nåt sätt? om de connectar mot internet tex att den spärras och jag ser vart den användes eller nåt i den stilen? dator va ny .. kanske 2 mån gammal ...

tacksam för svar

Om du har några funktioner som automatiskt kopplar mot en tjänst, t.ex msn, epost, kalender, setiathome osv vid påstart av datorn så kan man via loggningen hos tjänsten ta reda på vilket IP-nummer och tidpunkt som uppkopplingen skedde ifrån. Har man en polisanmälan så går det att få fram uppgifter om varifrån och kanske vem som gjorde det.

Eftersom beräkningsprogram som typ Boinc och liknande loggar IP-nummer från de klienter som skickar så kan användaren själv kolla vilka IP-nummer som dyker upp och det finns användare som återfått sin dator med hjälp av dessa uppgifter.
Citera
2007-04-26, 08:35
Bannlyst
Nu kanske jag är ute och simmar på djupt vatten, men var det inte en tråd om en händelse för något år sedan där en kille blivit av med sin dator och Polisen lyckats spåra den till en specifik lägenhet?
Citera
2007-04-26, 09:17
Medlem
woofers avatar
Om tjuven är korkad nog att bara plugga in en nätverkskabel och köra på så finns det ju alltid en chans att man kan få reda på datorns aktuella IP-adress.

Dom flesta nyare laptops har flertalet säkerhetsfunktioner inbyggda. Vissa tillverkare bygger in funktioner i BIOS som automatiskt skickar ut ett medelande med bland annat vilken IP adress datorn har. Detta så fort datorn ansluts till internet. Efter som funktionen ligger i BIOS så spelar det ingen roll om man formaterar om hårddisken.

Det brukar även finnas ett eller flera hårdvarulås som är rätt besvärliga för att inte säga omöjliga att komma förbi för att kunna starta datorn.

Och som någon redan sagt så kan man ju alltid kryptera sin HD.

Dessa säkerhetsfunktioner fungerar ju naturligtvis bara om man aktiverat dom och vet man med sig att man ska ha väldigt känslig information på sin dator så är det ju klokt att använda någon form av säkerhetsfunktion.

Har man nu inte använt någon form av säkerhetsfunktion över huvud taget så får man ju skylla sig själv. Som sagt du kan ha tur men sannolikheten är ju inte speciellt stor att du återfår din dator.
Citera
2007-04-26, 10:50
Medlem
Tråkigt att det har hänt... har haft min laptop stulen från bilen också, var första och sista gången jag lämnade något som "lockar" i min bil synligt (lägger saker under bänken, i bagaget etc nu..)

Men vad har du för märke&modell? Som ovanstående inlägg säger så varierar alternativen du har beroende vad som finns på den, i flesta fall kan du kiss goodbye och hoppas att det inte var för personliga saker som låg där.

Eller kanske en snäll person som köper laptoppen och hittar ditt namn/mail där (detta hände mig faktist )
Citera
2007-04-26, 10:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Dom flesta nyare laptops har flertalet säkerhetsfunktioner inbyggda. Vissa tillverkare bygger in funktioner i BIOS som automatiskt skickar ut ett medelande med bland annat vilken IP adress datorn har. Detta så fort datorn ansluts till internet. Efter som funktionen ligger i BIOS så spelar det ingen roll om man formaterar om hårddisken.

Dessvärre fungerar dessa lösningar i regel bara om man ansluter datorn till ett nät som har DHCP. Man använder i princip funktionen för bootp (nätbootning) vilket först frågar efter en DHCP-adress och får man en sådan så kan man istället för lokal bootp anropa en specifik server på nätet och ange uppgifter om sig. Genom att helt enkelt inte skriva ut någon information på skärmen vad som händer så kan man maskera hela förfarandet. Då rutinerna för detta bara tar några hundra bytes mer bios-rutinerna för vanlig nätbootning så är det enkelt att lägga till i bioset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in