2007-04-25, 19:01
Medlem
frosses avatar
Läste att nästa i nästa nummer av Illustrerad Vetenskap kommer en artikel att handla om hur man i framtiden kommer kunna överföra ström trådlöst till typ mobiltelefoner och laptops. Kommer bli intressant då det skulle vara det ultimata, tänk att surfa trådlöst i stan utan att batteriet tar slut

Men hur kan detta fungera?
Citera
2007-04-25, 19:09
Medlem
wääuus avatar
Det kan fungera jävligt dåligt, en hög spänning med hög frekvens 150kHz skickas genom en spole och kan tas upp av en annan. Frekvensen ändras nog med avståndet men 150kHz verkar vara en "bra" frekvens för korta avstånd av någon anledning.
Citera
2007-04-25, 19:18
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Det kan fungera jävligt dåligt, en hög spänning med hög frekvens 150kHz skickas genom en spole och kan tas upp av en annan. Frekvensen ändras nog med avståndet men 150kHz verkar vara en "bra" frekvens för korta avstånd av någon anledning.
Och varför torde detta fungera dåligt?
Citera
2007-04-25, 20:08
Medlem
wääuus avatar
Strömen omvandlas ju till magnetism, eller åtminstonde någon form av elektromagnetisk strålning, och sådan strålning tappar styrka mycket snabbt (omvänt proportionell mot kvadraten på avståndet om vi säger att R är strålningens styrka och S är sträckan blir formeln R/S^2
Citera
2007-04-25, 20:52
Medlem
Vadå nytt? Så har min eltandborste fungerat i snart tio år.
Citera
2007-04-25, 20:53
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Vadå nytt? Så har min eltandborste fungerat i snart tio år.
Que?
Citera
2007-04-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Que?
Ja, det är trådlöst men räckvidden kan mätas i delar av en millimeter.
Citera
2007-04-25, 22:01
Medlem
grens avatar
Idg har några artiklar om det.

Lite småroligt eftersom jag senast för ett par dagar sedan såg någon jeppe här på forumet som tyckte det var skitkul med "trådlös el" när det diskuterades om hur man får ström på allmänna platser. Tyvärr blev både hans och mitt inlägg bortplockat.

Har ett par killar på jobbet också som skämtade om det förra sommaren, men jag orkade inte ta upp diskussionen, för jag vet att de inte är särskilt allmänbildade. Ändå högskoleutbildade killar på ett teknikföretag.

Är man inte intresserad av fysik kanske det är skitkul, men själv såg jag det inte som i närheten av omöjligt. Roligare att skämta om "trådlöst fibernätverk".

El utan sladdar - så funkar det /PC för Alla
Trådlös el: Snart kan din dator få kräm via luften!/PC För Alla
Citera
2007-04-25, 23:11
Medlem
raskenss avatar
Tanken på att överföra energi från soldrivna kraftverk i geostationär bana runt jorden till jordytan har funnits sedan 70 talet. Med en riktad mikrovågslänk är det möjligt att erhålla en verkningsgrad på upp emot 90%.

Det kräver visseligen rätt så stora mottagarantenner men är fullt tekniskt möjligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power_satellite

Överföring av energi via mikrovågor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Microwave_power_transmission
Citera
2007-04-25, 23:24
Medlem
Jerka^s avatar
Jag föder upp två levande organismer hemma som tar emot trådlös energi från rymden och omvandlar till kemiskt bunden energi. (En blomma och en kaktus.)

Det stora problemet med elektromagnetisk strålning är väl att det inte får vara för mycket grejer i vägen. Funkar skitbra för att ge ström till en leksakshelikopter som man har inom kort avstånd, men en mobiltelefon som man går omkring med i fickan är en helt annan femma.
Citera
2007-04-25, 23:24
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tanken på att överföra energi från soldrivna kraftverk i geostationär bana runt jorden till jordytan har funnits sedan 70 talet. Med en riktad mikrovågslänk är det möjligt att erhålla en verkningsgrad på upp emot 90%.

Det kräver visseligen rätt så stora mottagarantenner men är fullt tekniskt möjligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_power_satellite

Överföring av energi via mikrovågor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Microwave_power_transmission
Och en sådan antenn skulle du koppla in din MOBILtelefon i? Eller vad är det du försöker säga?
Citera
2007-04-26, 00:06
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Och en sådan antenn skulle du koppla in din MOBILtelefon i? Eller vad är det du försöker säga?

Eftersom du säkert är noggran och klok så har du säkert läst mitt inlägg och förstår förmodligen att jag inte påstår man skullle använda detta för mobiltelefoni. För att förtydliga så var det exempel på att tekniken har funnits länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in