• 1
  • 2
2007-04-30, 10:28
Medlem
Psykologen*s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Tack psykologen.

Visst borde man omstrukturera all verksamhet som fungerar dåligt. Välkommen till landstinget, förändringar är uppenbarligen svårt att genomföra... Det finns nog en hel del eldsjälar vars goda intentioner kvävts av byråkrati och förändringsrädsla i systemen.

Men Du har fel i att psykiatrins personal skulle bestå av omplaceringar och arbetstränande. I realiteten så har de flesta läkare sökt sig till psykiatrin från början, likaså sjuksköterskor. Mentalskötarutbildningen är ju riktat specifikt till psykiatrin så de är ju inte heller omplaceringsfall.

För övrigt så är nog personlighetsprofilerna för psykiatrisk personal inte så radikalt annorlunda mot äldrevård eller hjärtklinik.

Majoriteten av vårdpersonalen har får, av skiftande orsaker, sina kickar av att hjälpa de som är sjuka eller lider. En motivationsgrund som är både på gott och ont förstås.
Alltså du får inte ta mig på orden loungepuppy! Det gäller ju att se mönstret. Naturligtvis är inte alla omplaceringsfall. Det berskriver mer en känsla, ett övergripande mönster av en slags tröghet som finns i den landstingsbundna vården. Samtidigt som jag paradoxalt nog inte heller tycker att privatiserade enheter är motmedicinen.

Det finns också ett problem med att ändra på verksamheter av denna karrakär som är byggda kring personliga kontakter som många gånger är långvariga och byggda på personliga relationer. De som jobbar är ju också människor som mår dåligt om man flyttar omkring dem. Så problemet är svårhanterigt och det finns nog inga bra lösningar.

Men man får ju en känsla av att det är alldeles för mycket förvaring på vårdavdelningar istället för kvalificerat professionellt bemötande. Mår man dåligt vill man ju bli omhändertagen av välutbildade proffs och inte sommarvikarierande skötare eller småaggressiva sköterskor. Ty sådana detaljer kan ju väga i vågskålen så att en patient känner sig så kränkt att det är att föredra att ta sitt liv.

Här finns ju massor att göra om man vill jobba med förändringar, men det är trögt som tuggummi inom visa delar av den här verksamheten.
Citera
2007-04-30, 12:17
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykologen*
Alltså du får inte ta mig på orden loungepuppy! Det gäller ju att se mönstret. Naturligtvis är inte alla omplaceringsfall. Det berskriver mer en känsla, ett övergripande mönster av en slags tröghet som finns i den landstingsbundna vården. Samtidigt som jag paradoxalt nog inte heller tycker att privatiserade enheter är motmedicinen.

Det finns också ett problem med att ändra på verksamheter av denna karrakär som är byggda kring personliga kontakter som många gånger är långvariga och byggda på personliga relationer. De som jobbar är ju också människor som mår dåligt om man flyttar omkring dem. Så problemet är svårhanterigt och det finns nog inga bra lösningar.

Men man får ju en känsla av att det är alldeles för mycket förvaring på vårdavdelningar istället för kvalificerat professionellt bemötande. Mår man dåligt vill man ju bli omhändertagen av välutbildade proffs och inte sommarvikarierande skötare eller småaggressiva sköterskor. Ty sådana detaljer kan ju väga i vågskålen så att en patient känner sig så kränkt att det är att föredra att ta sitt liv.

Här finns ju massor att göra om man vill jobba med förändringar, men det är trögt som tuggummi inom visa delar av den här verksamheten.
Jag håller med till fullo, ett nyanserat inlägg!

Jag tar Dig på orden i den bemärkelsen att jag inte förväntar mig allmänt tyckande, tendentiös argumentation och annat som liksom inte leder till ökad kunskap för de inblandade i en diskussion. Jag bemöter det Du skriver och känner emellanåt att jag inte vill låta det stå oemotsagt inför dem som inte har så mycket insyn i psykiatrin.
Citera
2007-04-30, 22:37
Medlem
Psykologen*s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Jag håller med till fullo, ett nyanserat inlägg!

Jag tar Dig på orden i den bemärkelsen att jag inte förväntar mig allmänt tyckande, tendentiös argumentation och annat som liksom inte leder till ökad kunskap för de inblandade i en diskussion. Jag bemöter det Du skriver och känner emellanåt att jag inte vill låta det stå oemotsagt inför dem som inte har så mycket insyn i psykiatrin.
Tack!

Jo, det är ju ett problem att den här diskussionen borde föras mer "internt" och att den ibland ganska tillyxade bild jag ger av vården kan ge människor utan erfarenhet av den en konstig bild. Så det är ju bra att du nyanserar
Citera
2007-05-04, 15:37
Medlem
meelows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykologen*
Verkligen bra sammanställning loungepuppy! Här ser vi ju både för och nackdelar i en balanserande blandning.

Psykiatrisk verksamhet har säkert räddat livet på en del och det är förstås bra. Men det som framträder är att psykiatrin, jämfört med andra professionsmiljöer, är att området i på tok för hög grad verkar vara en till för personalens behov, på många sätt en slags skyddad verkstad för massor av människor med något slags egendefierat vårdbehov. Det borde vara mycket lättare att lägga ned eller förändra verksamheter som inte är meningsfulla för mer än personalen. Eller omdisponera folk. Eller skapa nya enheter som är effektiva och fungerande. Istället finns den här enorma mängen människor inom psykiatrin, som hamnat där på pga omplaceringar, arbetsträning och för att de inte kan få några andra jobb. Tänk om företag hade fungerat så. Då hade de fått gå i konkurs många gånger om.

Vet inte vart du har stött på alla dessa människor inom psykiatrin, som arbetstränar eller är omplacerade, inte kan få nåt annat jobb osv. Så ser det dock inte ut på de ställen jag har sett... Ett eller annat rötägg finns det så klart, och även omplaceringsfall, men inom vilken yrkeskår gör det inte det?
Citera
2007-05-05, 23:10
Medlem
KUSEs avatar
Jag gick till samma psykolog som mitt syskon, det var ingen bra idé. Jag fick reda på saker som jag inte visste om min familj som han drog upp i förbigående som mitt syskon berättat för honom. Han gjorde nog fel att inte hålla tystnadsplikten
Citera
2007-05-08, 14:35
Medlem
Psykologen*s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Jag gick till samma psykolog som mitt syskon, det var ingen bra idé. Jag fick reda på saker som jag inte visste om min familj som han drog upp i förbigående som mitt syskon berättat för honom. Han gjorde nog fel att inte hålla tystnadsplikten
Det verkar ju varit ett dåligt val både från dig och psykologen att behandla släktingar parallellt. Fast ansvaret ligger nog mest på psykologen. Tråkigt att du drabbats av detta! Går det att ta upp på nåt sätt, så att ni får det ur världen?
Citera
2007-05-08, 15:50
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE

Jag hoppas ni anmälade honom?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in