2007-04-24, 22:38
Medlem
Min kompis hävdar att det är möjligt att leva på att spela på hästar och att det finns de som gör det, vilket jag inte tror är möjligt i längden. Vad säger ni matematiker, man kan väl aldrig gå i vinst på odds som är sämre än 1:1?

Visst kan man ha tur ett tag, men ju längre man håller på desto närmare oddsens utfall kommer man väl, och hur skicklig man än är på hästar så kan väl inte oddsen bli så bra att man går i vinst? Ge oss ett svar tack!
Citera
2007-04-24, 22:47
Medlem
mesopalmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissgilihari
Min kompis hävdar att det är möjligt att leva på att spela på hästar och att det finns de som gör det, vilket jag inte tror är möjligt i längden. Vad säger ni matematiker, man kan väl aldrig gå i vinst på odds som är sämre än 1:1?

Visst kan man ha tur ett tag, men ju längre man håller på desto närmare oddsens utfall kommer man väl, och hur skicklig man än är på hästar så kan väl inte oddsen bli så bra att man går i vinst? Ge oss ett svar tack!

Inte konstigare än att vissa lever på att spela poker - genom kunskap och skicklighet blir oddsen till ens fördel. Det spelbolagen förlorar på en själv understiger det de vinner på de andra mindre duktiga spelarna.
Citera
2007-04-24, 22:49
Medlem
Vintersömns avatar
Det borde man väl kunna. Varför skulle man inte det?

Visst, om man bara spela på slump så går det inte. Men anta att man rent hypotetiskt skulle ha så bra kunskaper att man i 95 % av loppen man spelar kan avgöra vem som kommer att vinna. Hur skulle man kunna gå back då? Och det är inte en helt orimlig situation heller, för även om man bara kan utse säkra vinnare i ett fåtal lopp så räcker du ju med att man bara väljer att spela på dessa säkra.

Kom ihåg att oddsen inte sätts efter hur stor sannolikhet det är för vinst utan efter hur måga som spelar på respektive häst.
Citera
2007-04-24, 23:04
Medlem
Jag tror ändå inte att det är möjligt!
Låt säga att vi har 1000 lika skickliga spelare, slumpen skulle göra att, låt säga, 20 av dessa under en 5-års period kommer att ha TUR att gå i vinst. Dessa kommer naturligtvis att leva i tron att det är deras skicklighet som gjort dem till vinnare. Dessa kommer vi också att höra talas om, och därmed inbillar vi oss att det faktiskt är möjligt.
Citera
2007-04-25, 07:51
Medlem
Quantilhos avatar
Min lärare i statistik och sannolikhetsteori sade att hästar var det enda vettiga att spela på om man skulle försöka överleva som gambler. Oddsen är inte alltid de viktigaste utan sannolikheten att gissa rätt är bäst.
Med stalltips och formkurvor så har man rätt hyfsade chanser för att satsa rätt. Det kräver dock att man skaffar ett litet kontaktnät och en del hästkunskap för att kunna tolka allting på rätt sätt.
Citera
2007-04-25, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Min lärare i statistik och sannolikhetsteori sade att hästar var det enda vettiga att spela på om man skulle försöka överleva som gambler. Oddsen är inte alltid de viktigaste utan sannolikheten att gissa rätt är bäst.
Med stalltips och formkurvor så har man rätt hyfsade chanser för att satsa rätt. Det kräver dock att man skaffar ett litet kontaktnät och en del hästkunskap för att kunna tolka allting på rätt sätt.

Lägger man ner lika mycket tid på det, som på ett heltidsarbete tror jag det är mycket möjligt att skaffa sig tillräckligt information för att åtminstone vinna 70-80% av loppen.
Citera
2007-04-25, 08:53
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissgilihari
Jag tror ändå inte att det är möjligt!
Låt säga att vi har 1000 lika skickliga spelare, slumpen skulle göra att, låt säga, 20 av dessa under en 5-års period kommer att ha TUR att gå i vinst. Dessa kommer naturligtvis att leva i tron att det är deras skicklighet som gjort dem till vinnare. Dessa kommer vi också att höra talas om, och därmed inbillar vi oss att det faktiskt är möjligt.
Låt oss istället säga att vi har 1000 väldigt skickliga spelare som ofta tippar rätt. Slumpen skulle göra att, låt säga, 20 av dessa under en 5-års period kommer att ha OTUR att gå i förlust. Dessa kommer naturligtvis att leva i tron att det inte är de andras skicklighet som gjort dem till vinnare utan bara tur. Dessa kommer även hålla på att gnälla om att det är omöjligt bara för att de själva misslyckades.

Med andra ord, matematiskt är det möjligt eftersom sannolikheten att an vinner beror på hur förkunskaperna ser ut. Har man tillräckligt bra kunskaper kan man öka sannolikheten så att man går totalt plus. Förstått?
Citera
2007-04-25, 09:03
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Precis, det som egentligen krävs är ett kunskapsövertag eller tillräcklig kunskapsnivå jämfört med den som satt oddsen (vare sig det är en person eller ett kollektiv andra spelare). Så länge man kan identifiera tillfällen att satsa pengar där man har ett positivt förväntningsvärde är det lugnt. Sen om det är fotboll, hästar, poker eller annat spelar inte så stor roll.

Rena slumpspel med fasta odds - som Lotto, Roulette, Blackjack osv - är förstås säkra sätt att långsiktigt förlora pengar.
Citera
2007-04-25, 09:33
Medlem
Visst går det...

Spelar inte själv, men känner folk som under lång tid gått med vinst.
Förtidsvad (V75 etc) är uteslutet, utan det handlar om folk som åker till banan på tävlingsdagar, och studerar hästarna, banan, vädret, provstarter, värmningar etc, och sedan i "rätt" läge spelar hårt.
Tydligen ofta mycket stora satsningar på låga odds.

En gammal kompis menade att "motståndarna" ju inte är hästarna, utan dom andra spelarna, och dom (spelarna) tenderar att agera på ett sätt som man kan utnyttja...
Hans statistik var ganska övertygande...

/T
Citera
2007-04-25, 10:18
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superjens
Lägger man ner lika mycket tid på det, som på ett heltidsarbete tror jag det är mycket möjligt att skaffa sig tillräckligt information för att åtminstone vinna 70-80% av loppen.

Verkligen. Hästar is the shit!

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Precis, det som egentligen krävs är ett kunskapsövertag eller tillräcklig kunskapsnivå jämfört med den som satt oddsen (vare sig det är en person eller ett kollektiv andra spelare). Så länge man kan identifiera tillfällen att satsa pengar där man har ett positivt förväntningsvärde är det lugnt. Sen om det är fotboll, hästar, poker eller annat spelar inte så stor roll.

Rena slumpspel med fasta odds - som Lotto, Roulette, Blackjack osv - är förstås säkra sätt att långsiktigt förlora pengar.

Lotteri är en skatt på människor som inte kan sannolikhetskalkyl
Citera
2007-04-25, 12:41
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Spelar inte själv, men känner folk som under lång tid gått med vinst.
Förtidsvad (V75 etc) är uteslutet, utan det handlar om folk som åker till banan på tävlingsdagar, och studerar hästarna, banan, vädret, provstarter, värmningar etc, och sedan i "rätt" läge spelar hårt.
Tydligen ofta mycket stora satsningar på låga odds.

En gammal kompis menade att "motståndarna" ju inte är hästarna, utan dom andra spelarna, och dom (spelarna) tenderar att agera på ett sätt som man kan utnyttja...
Hans statistik var ganska övertygande...

/T
Ja, det är den taktiken jag också har hört ska gälla. Att sätta stora pengar på låga odds, men säkra kort. Lägger man 50000 kr på en som ger 1.04 har man ju dragit in 2000 kr. Ett sådant vad i veckan ger ju en relativt fin extrainkomst, även om det inte är i klass med att leva på det. Men högre odds och större summor så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in