Citat:
Ursprungligen postat av quark
Tre gånger så mycket som i tingsrätten. De som ropar efter strängare straff är aldrig nöjda.
Du argumenterar ju helt bakvänt. Här handlar det inte om att man vill förlänga straff i sig, det handlar snarare om rättvisa. Vi är (som redan tjatats till döds om i ett flertal trådar) väl medvetna om att domen är regelmässig - det är inte det vi ifrågasätter.
Att ungdomar har straffrabatt är vi
också, tro det eller ej, medvetna om. Nej, här handlar det om rättvisa. Som påpekades tidigare i tråden; är man egentligen inte medveten om vad man gör när man är 16 år? Det har jag svårt att tänka mig. Jag var det inte, och inte heller någon jag kände i den åldern.
Återigen, vi vill inte ha strängare straff, vi vill ha mer rättvisa straff. Måhända media vrider och vinklar saker hit och dit, men 1.5 års fängelse för ett mord är inte
rättvist vare sig man är 16, 30 eller 75. Därmed inte sag att ett längre
fängelsestraff vore lämpligare, utan kanske en helt annan typ av straff. Dock är det ju visserligen så att det är svårt att straffa någon (utan att hindra deras frihet) utan att de ägnar sig åt ännu mer kriminalitet. Man kan t. ex. inte utkräva mer skatt, eller hindra personen från att jobba - då blir han bara än mer kriminell.
Följdfrågan blir alltså,
vad ska man göra istället? Nu handlar fallet om 16-åringen/1.5års-fängelsestraffet om en pojke med utländsk bakgrund. Om han var född i sverige eller svensk medborgare vet jag inte. I sådana fall kanske utvisning vore aktuellt (hävdar jag!), men om vi nu antar att en svensk medborgare (jag skiljer här inte på icke-svenskar och svenskar - svenska medborgare är svenskar) på 16 år gör samma sak? Hur gör man då?
Jag är inte beredd att höja skatter ännu mer för att bekosta dyra fängelsevistelser, det är ju bara bakvänt. Nej, kanske skall man se över fängelsena istället. Kanske borde fängelsena bli riktiga fängelsen, istället för fritidsgårdar med murar runt. Jag vet inte.
Men en sak vet jag - 1.5 års fängelse för ett mord är
aldrig rätt.