2000-08-13, 03:28
Medlem
Enligt mej finns det inget självklarare än
att kvinnor och män har lika rättigheter.
Jämställdhet är så självklart att det är
konstigt att ordet ens existerar !
(eeh ... egentligen inte men rent
principiellt sett, så.)
Men sen är det ju så att män och kvinnor är inte exakt likadana. Det är ju jävligt tur !
(den oundvikliga kommentaren: annars kunde
man ju lika gjärna vart bög ju =)

Enligt mej så är det inte fel att en tjej
(eller för all del en kille) försöker förbä-
ttra sitt utseende. Det är väl upp till en själv att bestämma hur mycket ansträngning
man vill lägga ner på sådant. Jag ser inget
fel med att sträva mot ett ideal. Att däremot
bli helt besatt av strävan, är ju ganska korkat. Men innebär detta att det är 'fel'
att försöka förbättra sitt utseende ?
Definitivt inte, enligt mig.

Liquid - du kan väl knappast kalla mej
feminist ?! Isåfall innebär ju att vara
feminist - ingenting. Jag tror mina åsikter
är ganska neutrala i denna frågan (för en
gångs skull =)

//pyr0man1c

Citera
2000-08-13, 04:01
Medlem
feminism ? nej tack ...

hehe jag råkade visst få samma rubrik som artikeln under ... sorry blade!.

//pyr0man1c

Citera
2000-08-15, 21:12
Medlem
feminism ? nej tack ...

Hm... Om jag skulle kalla dig feminist? En väldigt svår fråga, men svaret skulle nog bli nej (med viss tvekan). Du har ju helt och hållet rätt grundinställning, och vi har väldigt likartade åsikter. Skillnaden är att jag (efter mycket vånda) bestämt mig för att kalla mig feminist. Detta p.g.a. att jag inser att det fortfarande finns stora skillnader mellan könens sätt att behandlas av "samhället", och oftast är det kvinnor som förlorar på detta (visst kan män råka ut för negativ särbehandling, men det är inte lika vanligt). Jag vill dessutom att något ska göras åt detta och är beredd att, med lagliga medel, bidra till att försöka uppnå ett mer jämlikt och jämställt samhälle, på alla plan. Där tror jag skillnaden mellan oss är.
Har du fler frågor är det bara att ställa dem!
Kram/Liquid
Citera
2000-08-15, 23:52
Medlem
feminism ? nej tack ...

"Men sen är det ju så att män och kvinnor är inte exakt likadana. Det är ju jävligt tur !
(den oundvikliga kommentaren: annars kunde
man ju lika gjärna vart bög ju =) "

jag tror inte att män och kvinnor från grund o botten har några särskilda olikheter.. (vissa undantag dock..)
jag tror mer på olikheter mellan individer.
det är snarare så att flickor och pojkar fostras olika av sin omgivning och påverkas och blir dem de förväntas vara. avviker man från mängen anses man vara 'onormal' (ex. homo, transa osv..)
bara för man har korsat riktlinjerna för sitt kön.
pojkar får i regel mer utrymme i sin uppväxt och är i allmänhet mer frisläppta än vad flickor är/får vara.
vilka är det som hörs mest i klassrummet.. vilka sporter läggs det ner mest pengar på...? hm ja osv.
fast det hör ju egentligen inte till det här..

Citera
2000-08-16, 11:45
Medlem
feminism ? nej tack ...

lae: Jo, egentligen hör det väl till saken också...
Citera
2000-08-16, 13:01
Medlem
feminism ? nej tack ...

Jag förstår inte hur lae kan ta 'pojkarna hörs mest i klassrummet' som ett exempel på hur tjejer diskrimineras. Det är ett faktum att tjejerna har bättre betyg än killarna och jag tror definitivt att en dålig utbildning har mycket större effekt på studenternas framtida liv än huruvida de var högljudda i klassrummet eller inte. Skolan är snarare ett exempel på hur killarna diskrimineras, eller skulle ni feminister kunna acceptera att det inte handlade om diskriminering om tjejerna i genomsnitt hade sämre betyg än killarna? Isåfall kanske de oförklarliga löneskillnaderna på arbestmarknaden (8% lönegap) inte heller har med diskriminering att göra, eller?

Alla de här flumpsykologiska teorierna där man försöker tillskriva diverse triviala sociala fenomen en mycket större effekt i samhället än vad man konkret kan bevisa är oroande. De visar bara att feministerna som åberopar dem inte är intresserade av någon objektiv sanning utan snarare blivit desperata i sina försök att hitta motivationer för lagstiftningar och andra maktåtgärder mot män.
Citera
2000-08-16, 21:17
Medlem
feminism ? nej tack ...

Att pojkarna redan tidigt tar för sig mer på alla sätt märks bl.a. i klassrummen. Om detta beror på arv eller miljö är jag inte beredd att gå in på, då jag inte har några kunskaper i fallet. Det hela resonemanget handlar om är ju att de på så sätt får mycket mer uppmärksamhet redan tidigt. Och visst har tjejer något högre betyg än killar efter avslutad skolgång, men samtidigt mår de oftast, psykiskt, mycket sämre (enligt undersökningar jag läst om i kvällstidningar, så källhänvisningen kanske är lite för tunn?). Jag vet inte om detta är en jämställdhetsfråga, eller något annat, men det är i alla fall ett STORT problem dom förtjänar att tas upp. Och varför inte här?
Citera
2000-08-17, 08:29
Medlem
feminism ? nej tack ...

Visst märks killarna i klassrummet. Något som gör att de upplevs som stökiga och får sämre betyg. Jag tvivlar på att du på någon objektiv grund kan bevisa att stökighet i klassrummet har några positiva effekter. Det är dock lätt att bevisa att dålig utbildning har många negativa effekter (statistiken visar att sämre utbildade har sämre lön, svårare att hitta en partner etc.).

Kvinnor brukar ju ofta sitta och tjattra i fikarummet på jobbet och män kan må väldigt dåligt på arbetsplatsen, är de två sakerna viktigare ur jämställdhetssynpunkt än lönegapet på arbetsmarknaden? Om inte, varför är du då så snabb att lägga så stor vikt på liknande oklara sociala fenomen i skolan samtidigt som du verkar ignorera den besvisbart viktiga skillnaden i betyg?
Citera
2000-08-18, 21:57
Medlem
feminism ? nej tack ...

Det som i så fall är intressant är ju: Hur kommer det sig att kvinnor har högre betyg, men män högre lön?
Det är något fel, eftersom (enligt statistiken...)
* Kvinnor har högre betyg än män efter avslutad grund- och gymnasie-skola.
* Fler kvinnor än män börjar på högskola/universitet.
* Fler kvinnor än män tar grundexamen på högskola/universitet.
* Numera finns ungefär lika många kvinnor som män bland antagna till forskarutbildning.
*Män har generellt högre lön än kvinnor.

Finns det något samband?

Kram/Liquid

Citera
2000-08-19, 11:00
Medlem
feminism ? nej tack ...

Vad har de saker du radar upp ovan för koppling till högljuddhet i klassrummen? Du har visat att kvinnor missgynnas på arbetsmarknaden men du har fortfarande inte kunnat ge några bevis på att kvinnor missgynnas i skolan. Jag medger att det finns delar av samhället som missgynnar kvinnor. Det jag bråkar om här är att du, liksom de flesta feminister, försöker vinkla det så att alla delar av samhället missgynnar kvinnor, även där det finns klara bevis för motsatsen. Skolan råkar vara en plats där män missgynnas, dels pga det lägre betygsgenomsnittet men även på grund av de andra sakerna du tar upp ovan, men ändå väljer du bara att se att kvinnor hörs mindre i klassrummet, något som inte kan visas ha någon positiv betydelse (snarare negativ sådan då högljuddhet upplevs som stökighet och leder till sämre betyg).

Det är uppenbart att det behövs ett motstånd mot feminismen som stoppar de galnare delarna av dess korståg och tvingar kvinnorörelsen till saklighet. Jag misstänker att jag inte är den enda som är väldigt trött på det omotiverade klagandet som kommer från kvinnorörelsen (till skillnad från det klagande som verkligen är motiverat). Klagandet på arbetsmarknaden är motiverat, klagandet på skolan är det inte (i alla fall när det kommer från feministiskt håll).

Som en sidonot om arbetsmarknaden bör även nämnas att de mest välbetalda männen inte är de med de högsta betygen. De mest välbetalda männen har en god utbildning men ganska ordinära betyg från högskolan. Betyg är därför viktigast i grundskolan då de öppnar dörren till högre utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in