2007-04-24, 20:31
Medlem
sandra_ns avatar
Jag har parkettgolv som börjar bli till åren. De börjar lossna småflisor etc. från det, så jag funderar på att fixa det.

Så enkel fråga.. vad skall jag tänka på? Hur skall jag gå tillväga? (vill inte anlita någon utan vill göra det själv.)

Vet att det är mycket jobb, och mer därtill med fel verktyg, för jag har inte tillgång till stora maskiner som gör det.

Men om jag skall slipa om det, vad skall jag behandla det med?
Golvet är parkettgolv med riktiga bjälkar.. ojdå. Kanske inte heter bjälkar, men.. jaa. Det är inger billigt ”click-system” i alla fall.

Men om jag slipar om, vad skall jag behandla det med? Vad för olja etc.
Citera
2007-04-24, 21:21
Medlem
Helt seriöst, skulle aldrig falla mig i att göra något sånt själv. (är hantverkare)
Blir billigare och bättre att använda sig av nån som hålller just på med slipning av trägolv mm.. Är ju knappt dyrt ens 120 kr kvadraten..
Citera
2007-04-24, 21:23
Medlem
sandra_ns avatar
Oki.. är det så jobbigt! :S
Iof så slipade jag golvet inne i ett förråd, och det ar ju inte stort men jobbigt..

Kanske skall överväga det ändå!
Citera
2007-04-24, 22:21
Medlem
DennisOlofs avatar
Anlita någon om du ska slipa parkett golvet. Kostar inte så mycket plus det håller länge så det är värt få dit någon som gör det.

För det första är det jobbigt, för det andra måste det lackas, det tar tid för golvet att torka och det luktar. Jag vet några som gjorde detta i ett hus (numera bor dom inte kvar där) dom åkte bort på semester två veckor medans några hantverkare fixade golvet.

Däremot kan man ju slipa uteverandan med t.ex. stor golvslip och lacka den själv, de är inte svårt och hyra maskin är inte så dyrt. Däremot är det lite jobbigt.
Citera
2007-04-25, 00:46
Medlem
tummys avatar
I och med att nytt 15mm golv bara kostar från 200kr/kvadraten så satsade jag på att lägga nytt istället för att slipa om det gamla slitna.
Citera
2007-04-25, 11:08
Medlem
Zabanas avatar
Det är nog smartast att anlita någott proffs. Hyrde själv en slip för många årsedan och problemet var att få en helt jämn yta över hela golvskiktet.
För 25-30 årsedan så var det vanligt med golvlacker som var starkt som brännvin, dvs dom gav en slityta som hette duga. Problemet var att dom förbjöds då det var rena giftbomben. Det som används idag är oftast vattenbaserad lack ( speciellt till furugolv ). Jag vet dock golvslipare som tog hem lack från bla Polen för att få gamla hederliga doningar

Z
Citera
2007-04-25, 11:24
Medlem
Vi har precis fått parketten slipad hemma i lägenheten av en golvslipare. Gick betydligt smidigare än väntat, lacken var "gåbar" efter 24h och "möblerbar" efter 48h. Luktade inte speciellt mkt, gick bra att bo i lägenheten under tiden.

Om man inte är kunnig inom området skall man nog låta en yrkesman göra jobbet. Särskilt att få lackningen snygg verkar vara en speciell konst.
Citera
2007-04-25, 11:30
Medlem
Bananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabana
Jag vet dock golvslipare som tog hem lack från bla Polen för att få gamla hederliga doningar

Här skulle man kunna dra något gammalt skämt om hur man kan se att lacken kommer från Polen, men jag avstår
Citera
2007-04-25, 12:02
Medlem
sisususis avatar
Det verkar som du har en stavparkett. Lacka den inte utan olja in den, blir jättesnyggt och är skönt att gå på.
Citera
2007-04-25, 16:26
Medlem
DennisOlofs avatar
anders_f håller med.

Det är nog inte så svårt att slipa själv men att slipa det jämt är nog knepigt men svårast är nog att lacka golvet.

Man får ju samma problem som med målarfärg, dom flesta vet ju vad som händer om man målar på för mycket, det spricker och flagor faller bort. Nä anlita någon som gör det åt dig, värt pengarna tycker jag. För mycket grovjobb usch.
Citera
2007-04-25, 17:13
Medlem
Darsans avatar
Har du alldeles för mycket fritid så kan du ju jämföra priset för omslipning/lackering med priset på ny (riktig) parkett.

skiljer det inte många lappar är det bara å börja riva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in