2007-04-24, 15:17
Medlem
Hejsan!

Sitter och funderar på hur en tig-svets fungerar. Det är ju en stående ljusbåge på 1-2cm som hålls vid liv av 60v (eller är jag helt ute och cyklar?). Antar att det måste ha något med frekvensen att göra eller likannde? Som elektriker har man ju fått lära sig att 1mm kräver 1kv men det kan ju aldrig vara så att svetsen genererar 20kv, verkar ju väldigt orimligt. Där av antagandet att det måste vara något mer än bara spännings talet som spelar in för att hålla ljusbågen.

Med vänliga hälsningar, Johan
Citera
2007-04-24, 15:21
Medlem
Prova att hålla i tråden med ena handen samtidigt som du håller i jordklämman med andra samtidigt som du trycker på knappen...
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Ampere my friend, ampere...[/SIZE]
Citera
2007-04-24, 15:32
Medlem
wääuus avatar
Jag funderar också på det ibland. Men i en tig har man ju en elektrod som innehåller en del thorium som är radioaktivt och det gör att luften joniseras lättare, sen startas ju ljusbågen upp av en hög frekvens i början tror jag. Men i andra svetsar utan thorium tycker jag att det är konstigt, det är ju definitivt en ljusbåge som är längre en vad en för några få tiotal volt skulle ge då man måste bära brillor, blått sken ger ju inte precis metall som blir glödgad av en hög ström.
Citera
2007-04-24, 15:50
Medlem
Kan säga så mycket som att tig svets gnistan/ljudbågen "hålls vid liv av" mer än 60v. och ja ampere spelar in och det rör ju sig om mer än 100A så...
Citera
2007-04-24, 16:12
Medlem
det som händer vid kortslutning är att man får en ljus båge denna ljus båge hettar upp luften till en bra bit över 3000 grader dersom händer då är att luften blir elektriskt ledande dvs luften leder strömm,, det ennda som nu behövs är en ström som som är hög nog att underholla den energi som krävs för att bibeholla plastman och efter som platsmans resistans är noll borde det teoretiskt vara nog med en spänning kring en volt för att beholla en ljusbåge det är strömen som avgör om energin räcker beroende hur lång ljus bågen är
Citera
2007-04-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Prova att hålla i tråden med ena handen samtidigt som du håller i jordklämman med andra samtidigt som du trycker på knappen...
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Ampere my friend, ampere...[/SIZE]

Har ju ingen tråd på en Tig så det blir lite svårt, tror att du tänker på Mig?
Citera
2007-04-24, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
det som händer vid kortslutning är att man får en ljus båge denna ljus båge hettar upp luften till en bra bit över 3000 grader dersom händer då är att luften blir elektriskt ledande dvs luften leder strömm,, det ennda som nu behövs är en ström som som är hög nog att underholla den energi som krävs för att bibeholla plastman och efter som platsmans resistans är noll borde det teoretiskt vara nog med en spänning kring en volt för att beholla en ljusbåge det är strömen som avgör om energin räcker beroende hur lång ljus bågen är

Jaha, är det så det funkar. Vad är plasma mer exakt? Tack för ett bra svar
Citera
2007-04-24, 17:26
Medlem
tjaboooos avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_%28physics%29
Citera
2007-04-24, 17:34
Medlem
fräckt då vet man det. En liten extra fråga då, de nyare Tig-svetsarna klarar av att tända bågen på upptill 2cm avstånd hur går det till? laddas den upp till en jävla massa volt med en spole och sedan när det blir överslag så har den sin begynelse plasma och kan fortsätta att hålla den pga samma fenomen som tidigare?
Citera
2007-04-24, 20:16
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallekalle
fräckt då vet man det. En liten extra fråga då, de nyare Tig-svetsarna klarar av att tända bågen på upptill 2cm avstånd hur går det till? laddas den upp till en jävla massa volt med en spole och sedan när det blir överslag så har den sin begynelse plasma och kan fortsätta att hålla den pga samma fenomen som tidigare?

Verkar faktiskt vara precis så:

Citat:
Since there must be an ionized path to conduct electricity across a gap, the mere switching on of the welding current with an electrically cold electrode posed over it will not start the arc. The arc must be ignited. This is caused by either supplying an initial voltage high enough to cause a discharge or by touching the electrode to the work and then withdrawing it as the contact area becomes heated.

Från denna länken:
http://www.lincolnelectric.com/knowledge/articles/content/arcweldfund.asp

På wikipedia finns massa om TIG och andra svetsmetoder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gas_tungsten_arc_welding
Citera
2007-04-24, 21:22
Medlem
raskenss avatar
isolationsavståndet på 1kV per mm för luft gäller bara för icke joniserad luft så fort luften har joniserats av en tändspänning så faller resistansen i luften till rätt så låga värden och gnistan kan hållas vid liv på bara några volt. Det är ju fullt med joner i gnistan som är bra på att leda strömmen. TIG svetsen tänd av en startgnista på några kilovolt. Däremot en vanlig pinnsvets där måste man skrapa med fysisk kontakt ör att initiera ljusbågen.

Men för att kunna hålla ljusbågen vid liv krävs en viss ström som håller liv i jonisationen annars självdör ljusbågen.

OM man använder växelspänning krävs det högre energi för att kunna hålla ljusbågen vid liv då det ju inte tillförs någon energi mellan perioderna. En likströms ljusbåge kan hållas vid liv med relativt liten ström.
Citera
2007-04-24, 23:20
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Jag funderar också på det ibland. Men i en tig har man ju en elektrod som innehåller en del thorium som är radioaktivt och det gör att luften joniseras lättare, sen startas ju ljusbågen upp av en hög frekvens i början tror jag. Men i andra svetsar utan thorium tycker jag att det är konstigt, det är ju definitivt en ljusbåge som är längre en vad en för några få tiotal volt skulle ge då man måste bära brillor, blått sken ger ju inte precis metall som blir glödgad av en hög ström.
Är det inte Wolfram i elektroden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in