2007-04-25, 09:11
Medlem
JemyMs avatar
Det här citatet sammanfattar GT guden ganska väl:

"Gud i det gamla testamentet är diskuterbart den mest otrevliga karaktären i all litteratur: Avundsjuk och stolt över det, naiv, orättvis, oförlåtande, kontrollfixerad; en självbelåten, blodtörstig etnisk utrensare; en kvinnofientlig, homofobisk, rasistisk, barnamördardande, storhetsvansinnig, sadomachosistisk och godtyckligt elak tyrann."

Den kristna ledare som får för sig att använda tredje och femte moseboken för att styra sitt land kan mycket snabbt konkurrera ut nazisterna och stalin i massmord, etnisk utrensning och förtryck, endast genom att följa guds riktlinjer.
Citera
2007-04-25, 09:24
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JemyM

Den kristna ledare som får för sig att använda tredje och femte moseboken för att styra sitt land kan mycket snabbt konkurrera ut nazisterna och stalin i massmord, etnisk utrensning och förtryck.

Helt sant, och han gör dessutom en dålig tolkning av dessa böcker...
Citera
2007-04-25, 10:42
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTvivlaren
Gudsfruktan handlar om respekt och en fruktan att förstöra relationen med Gud. En dålig liknelse är att jag inte bjuder ut tjejkompisar på romantiska middagar på tu man hand pga av min frufruktan, jag är rädd att att något sådant skulle förstöra eller påverka min relation till min fru negativt. Eftersom Gud avskyr det onda kommer min relation till honom ta skada om jag gör onda handlingar

Varför gör gud så mycket ont själv då?
Citera
2007-04-25, 12:48
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal

Därför att utbildningsmaterialet "lev som du lär" ännu inte införts i tyrannernas curriculum.
Citera
2007-04-25, 20:40
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal

Det gör han inte, Gud är kärlek.
Citera
2007-04-25, 20:47
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Det gör han inte, Gud är kärlek.

Läs GT.
Citera
2007-04-25, 20:51
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Läs GT.

Det har jag gjort och där framgår det tydlgit att Gud avskyr det som är ont. Sen är GT komplex böcker där historia, teologi och litteratur blandas.
Citera
2007-04-25, 20:52
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Det har jag gjort och där framgår det tydlgit att Gud avskyr det som är ont. Sen är GT komplex böcker där historia, teologi och litteratur blandas.

Läst om hans krav på människooffer, eller på att vissa skall mördas? Hur han själv mördar barn som förargar hans "profeter"?

Du är ute på tunn is.
Citera
2007-04-25, 20:56
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:
Läst om hans krav på människooffer, eller på att vissa skall mördas? Hur han själv mördar barn som förargar hans "profeter"?

Du är ute på tunn is.

Man måste tillämpa viss exegetik för att kunna få ut något av GT, att läsa dessa böcker som du läser dagen tidning är hyfsat korkat.
Citera
2007-04-25, 21:00
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Man måste tillämpa viss exegetik för att kunna få ut något av GT, att läsa dessa böcker som du läser dagen tidning är hyfsat korkat.

Jaha, hur skall man "tolka" dem då? Om man inte skall läsa som det står vill säga? Eller är det felskrivet månne?

Men fortsätt du att dyrka din psykopatgud, precis som aztekerna...

Diktaturens kreatur.
Citera
2007-04-25, 21:18
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Jaha, hur skall man "tolka" dem då? Om man inte skall läsa som det står vill säga? Eller är det felskrivet månne?

Men fortsätt du att dyrka din psykopatgud, precis som aztekerna...

Diktaturens kreatur.

Fattar du inte ? Man ska plocka ut det som är bra och ignorera det dåliga .

Finns inget värre än kristna som vägrar inse vad gud har gjort enligt bibeln.
Citera
2007-04-25, 21:34
Medlem
Min syn på det hela är att religioner behöver visa på en hård och dömande Gud för att kunna försvara sin egen existens. Om Gud älskar och förlåter alla så blir helt plötsligt de flesta religioner tandlösa eftersom de inte behövs för att blidka Gud. Gudsfruktan är ett religiöst maktmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in