Hur svårt är det egentligen att genmodifiera en organism (en bakterie eller något annat lämpligt) så den producerar en viss heptapeptid? Teorin kan jag hyffseligt, men praktiken är det värre med. Enkel genmodifiering görs väl som en del i vissa biologiutbildningar på högskolenivå så det kan inte vara jättesvårt, men jag kom inte riktigt så långt i min utbildning...
Gener för syntesen ifråga finns hos en annan organism - närmare bestämt en groda. Jag antar att det först handlar om vanlig transkribering (RNA etc), men sedan genomgår den ytterligare ett steg (i grodorna sker det i hudens klägg-körtlar) då den intressanta slutprodukten innehåller en D-aminosyra (ja, de förekommer faktiskt naturligt!). Kan det vara så enkelt att en gen kodar peptiden á la skolboksexempel och en kodar ett enzym som utför racemiseringen? Blir enzymets 3D-struktur likadan mellan två olika arter, med tanke på proteinvikning osv? Går det kanske att racemisera rätt peptid i kedjan in vitro utan alltför komplex kemi?
Gener för syntesen ifråga finns hos en annan organism - närmare bestämt en groda. Jag antar att det först handlar om vanlig transkribering (RNA etc), men sedan genomgår den ytterligare ett steg (i grodorna sker det i hudens klägg-körtlar) då den intressanta slutprodukten innehåller en D-aminosyra (ja, de förekommer faktiskt naturligt!). Kan det vara så enkelt att en gen kodar peptiden á la skolboksexempel och en kodar ett enzym som utför racemiseringen? Blir enzymets 3D-struktur likadan mellan två olika arter, med tanke på proteinvikning osv? Går det kanske att racemisera rätt peptid i kedjan in vitro utan alltför komplex kemi?
Peptiden är om inte D-aminosyran var ledtråd nog dermorphin, en potent opioid (selektiv my-agonist) som produceras av vissa grodor, bl.a. Phyllomedusa sauvaei. Huruvida den kan passera blod-hjärnbarriären är visserligen rätt tveksamt, men det finns ett par nära analoger som gör det. Det skulle få GANSKA intressanta följder för världens narkotikapolitik om en potent opioid till stor del kunde syntetiseras av en enkel bakteriekultur! Med tanke på hur 'bra' utrotningen av gigantiska opiumfält i diverse länder gått kan man ju föreställa sig hur chanslösa antiknarkstyrkorna skulle vara mot en liten bakterie som vem som helst kan odla i källaren.