2007-04-24, 00:17
Medlem
javla_bajss avatar
Hej
Jag bor i korridor, och alla här delar på samma lina utåt, så vi blir tilldelade ett lokalt IP av en dhcp-server. Jag har ända sen jag flyttade in använt samma dator, men den har gått sönder. Så jag köpte en ny dator och kopplade in den i nätverket, men det funkade inte. Jag fick inget IP tilldelat. Jag har provat den nya datorn hemma hos mina föräldrar, som har ADSL, och där funkar den perfekt. Jag har även provat två olika nätverkskort, och provat koppla in den i kompisars rum här, men där funkar det inte heller. För alla andra funkar internet perfekt.
Jag har också försökt koppla in en router, men inte heller den får något IP tilldelat. Det verkar alltså som att bara datorer som varit inkopplade förut får tillgång till internet, eller?
Min gamla dator, som gick sönder, har börjat funka igen med (bytte moderkort och cpu). Och på den fungerar internet, med samma nätverkskort som jag använde förut.
Så, är det nån som har en aning om vad jag kan göra för att få det att funka? Har tänkt på att ha den här datorn (gamla) som router till den nya, men helst vill jag kunna använda vanliga routern och köra båda datorer i den. Men den får ju inget IP tilldelat..
Citera
2007-04-24, 00:31
Medlem
Smörjmedels avatar
Låter onekligen som om dem har låst det till MAC adressen.
På de flesta nätverkskort kan man manuellt byta adress genom följande förfarande:
kontrollpanlen -> nätverksanlutningar -> "anslutning till lokalt nätverk" (eller vad din uppkoppling heter) -> egenskaper -> "konfigurera" knappen -> "Avancerat" fliken.

Välj "network adress" i listan och ange värdet till höger. tex 55-33-F8-11-KK-FD

/Lycka till SM

EDIT: hoppas att detta var det du frågade om, du har skrivit en massa text som jag inte läst.....
Citera
2007-04-24, 00:42
Medlem
javla_bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smörjmedel
Låter onekligen som om dem har låst det till MAC adressen.
På de flesta nätverkskort kan man manuellt byta adress genom följande förfarande:
kontrollpanlen -> nätverksanlutningar -> "anslutning till lokalt nätverk" (eller vad din uppkoppling heter) -> egenskaper -> "konfigurera" knappen -> "Avancerat" fliken.

Välj "network adress" i listan och ange värdet till höger. tex 55-33-F8-11-KK-FD

/Lycka till SM

EDIT: hoppas att detta var det du frågade om, du har skrivit en massa text som jag inte läst.....

TACK! Nu funkar det! Att jag inte tänkte på det. Verkar jävligt skumt att dom låser det till MAC-adressen..
Citera
2007-04-24, 00:45
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javla_bajs
TACK! Nu funkar det! Att jag inte tänkte på det. Verkar jävligt skumt att dom låser det till MAC-adressen..
Det är inte så skumt. På större nätverk låser man ofta till MAC för att hindra yttre datorer (som t.ex. folk tar med sig till skola / arbete) att få tillgång till nätverk / internet. Det ska passera systemteknikern först för en säkerhetskoll, är det tänkt.
Citera
2007-04-24, 01:00
Medlem
DennisOlofs avatar
Äsch.

Låsa till MAC adress är fånigt eftersom man numera kan fejka det ganska enkelt, eller tja det går i alla fall om man vet hur man gör.

Dessutom finns det ju inget som hindrar att man har en egen router på sitt rum eller liknande, då kan man ju ansluta datorer via den istället, ser det ut som all trafik kommer från samma burk.

Dessutom ställer man bara till med mera problem tycker jag när man låser på MAC adress, mera trubbel än det gör nytta.
Citera
2007-04-26, 12:22
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Äsch.

Låsa till MAC adress är fånigt eftersom man numera kan fejka det ganska enkelt, eller tja det går i alla fall om man vet hur man gör.

Dessutom finns det ju inget som hindrar att man har en egen router på sitt rum eller liknande, då kan man ju ansluta datorer via den istället, ser det ut som all trafik kommer från samma burk.

Dessutom ställer man bara till med mera problem tycker jag när man låser på MAC adress, mera trubbel än det gör nytta.

I agree.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in