2007-04-22, 23:24
Medlem
KillLovelyPonys avatar
Jag har 8/1 hos telia. På dslreports får jag veta att jag endast kommer upp i 400kbs upp och 1mb ner.

Men när jag laddar ner är det mesta jag kan ladda ner i 150kb/s
Jag gissar att det kanske inte går att få snabbare, men om möjligt, hur gör jag då? Jag har nyligen uppgraderat min uppkoppling och kanske är någon inställning i routern som spökar, eller annat liknande.

någon som har några tips?
Citera
2007-04-23, 12:58
Medlem
Norrloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillLovelyPony
Jag har 8/1 hos telia. På dslreports får jag veta att jag endast kommer upp i 400kbs upp och 1mb ner.

Jag gissar att det kanske inte går att få snabbare, men om möjligt, hur gör jag då? Jag har nyligen uppgraderat min uppkoppling och kanske är någon inställning i routern som spökar, eller annat liknande.

Kör TP-test och kolla vad du faktiskt har.
När du laddar ner har du ett antal olika faktorer som påverkar hastigheten som du inte rår över.
motpartens dator/internet hastighet/förbrukad mängd av densamma
Citera
2007-04-23, 15:58
Medlem
Citat:

Kan beror på hur långt ifrån du har stationen där det skickas ut!
Citera
2007-04-23, 16:07
Medlem
Jag har 8/1 och jag laddar ner i ca 800-880 kb/s iofs har jag 100 m till telestationen. Har du startat om modem och router efter uppgraderingen ? Vart laddar du ifrån ?
Citera
2007-04-23, 16:18
Bannlyst
Citat:

Är det 8 Mbit ner och 1 Mbit upp, så är väll dslreports siffror okej? Varför du bara laddar ned i 150kb/s vet jag ej, kontakta Telia.
Citera
2007-04-23, 17:10
Medlem
DennisOlofs avatar
Precis.

Jag har 2.4km till telestationen och får som bäst ut cirka 7-7.5 Mbit i nerhastighet och runt 0.5-0.8 Mbit i sändhastighet.

Om du har mindre än 3-3.5 km till telestationen och bra telefontrådar ska du kunna komma upp runt 6-7Mbit genomsnittshastighet.

http://tekniken.se/dsl/

Där finns all info om vad man behöver kolla, telekontakterna rätt gjorde osv.

Glöm inte att testa (om du inte redan har gjort) att köra från datorn nätverksuttag direkt in i adsl modemet och ut på nätet. Alltså ingen router eller liknande emellan så det inte ställer till med problem.

Du måste lokalisera felet själv om det är hemma hos dig innan du anmäler något till telia, annars kan man råka ut för att betala kostnaderna själv om dom inte hittar något fel.
Citera
2007-04-23, 17:26
Medlem
rymdraketens avatar
Jag bor inte alls nära telestationen och har Telia. Skulle tippa på att den är fem kilometer bort i alla fall. När jag hade 8mbit kom jag upp i 750 kB/s ungefär. Nu när jag har 24 kommer jag upp i 1,2 mb/s, det beror väl på kvalitén på ledningarna också.
Citera
2007-04-23, 20:45
Medlem
DennisOlofs avatar
Jaha 5km oj då, hmm jag skulle nog nergradera till Telia 8Mbit eftersom det tydligen funkade bättre.

Om du har kört på 8mbit förut och det funkat bra osv är det troligen uppgraderingen till 24Mbit som ställt till problem. Varför är svårt att svara på.

Min fråga blir snarare, varför skaffade du 24Mbit när du bor så långt bort som 5km, man tjänar inget på att skaffa den hastigheten förutom i vissa fall lite snabbare upload men det är ju ointressant, jämfört med om man har bra download på en sådan lång sträcka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in