2007-04-22, 23:16
Medlem
PNISÄNs avatar
Hej!

Pratade för ett par dagar sedan om De Geer-släkten. Jag blev mobbad när jag uttalade namnet på nederländskt vis, dvs "de scheer". Någon som vet hur namnet ska uttalas?
Citera
2007-04-22, 23:18
Medlem
Ad Astras avatar
D'jäär
Citera
2007-04-22, 23:24
Medlem
PNISÄNs avatar
Fan också. Någon som vet varför? De härstammade ju från Nederländerna, om jag inte minns fel?
Citera
2007-04-22, 23:39
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PNISÄN
Fan också. Någon som vet varför? De härstammade ju från Nederländerna, om jag inte minns fel?
Enligt NE härstammar släkten De Geer från Liège i Belgien. Liège ligger i den
del av Belgien där nederländska (flamländska) dominerar. Urfadern för den
svenska grenen av De Geer kom till Sverige år 1627, så uttalet har väl
förändrats både i Liège och här.

Original flamländska för G i De Geer är väl annars det där sje-ljudet som görs
med gomseglet i högsta hugg. Som G i staden Gent {xεnt} kantänka.
Citera
2007-04-22, 23:40
Medlem
Frappants avatar
Det är bara så, namn som kommit in den svenska språkskatten för så länge sedan har förstås försvenskats. Inte minst var det väl så att väldigt få kunde främmande språk när dessa släkter kom hit och att det svenska uttalet saknade alternativ. De är likadant med släkten Douglas som uttalas "Dugglas", eller Wachtmeister som uttalas "Vaktmäster".
Citera
2007-04-22, 23:41
Medlem
-Gustavssons avatar
Jag bor i Norrköping där halva stan är döpt efter honom, alla säger ungefär: De jär.
Citera
2007-04-23, 00:15
Medlem
Jrgens avatar
Vi har ju även Taube, som av någon anledning uttalas 'Tåb'.
Citera
2007-04-23, 01:16
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Enligt NE härstammar släkten De Geer från Liège i Belgien. Liège ligger i den
del av Belgien där nederländska (flamländska) dominerar. Urfadern för den
svenska grenen av De Geer kom till Sverige år 1627, så uttalet har väl
förändrats både i Liège och här.

Original flamländska för G i De Geer är väl annars det där sje-ljudet som görs
med gomseglet i högsta hugg. Som G i staden Gent {xεnt} kantänka.
Helt fel. I Liège som ligger i Vallonien dominerar det franska språket, vallonskan. Floden Geer heter på flamländska "Jeker", samhället Geer gränsar dock mot gränsen till de flamländska delarna av Belgien i regionen Waremme (nederländska Borgworm). Louis de Geers fader kom dock senare att flytta med sig familjen till Nederländerna pga sin kalvinistiska tro (de flesta valloner var kalvinister eller hugenotter, inte som idag då en majoritet är katoliker och en stor del flydde till Holland), vilket kan ha betydelse för hur folk uttalar namnet.
Citera
2007-04-23, 08:24
Medlem
Òðinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Vi har ju även Taube, som av någon anledning uttalas 'Tåb'.
Vafan jag har alltid sagt Evert Taube [taʊb], men ni menar att det skall uttalas /å/ precis som author, audition, m.m. Det är alltså franska?

De Geer skulle jag uttala [dɛ ɡeːr].
Citera
2007-04-23, 09:20
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Òðinn
Vafan jag har alltid sagt Evert Taube [taʊb], men ni menar att det skall uttalas /å/ precis som author, audition, m.m. Det är alltså franska?
Jag känner inte till namnets ursprung, men jag tror det är tyskt. Hursomhelst så uttalas det så här: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f7/Sv-Evert_Taube.ogg
Citera
2007-04-23, 10:07
Bannlyst
Franska, franska, franska

Lyssnar ni aldrig på radio? SR har kanske dålig koll på spanska städer, men holländska adelsläkter vet man hur de uttalas.

Google: site:(www.)sr.se "De Geer"

Fem gånger nämns det kommunägda bolaget – 0.07, 0.47, 1.03, 1.20 och 2.03: http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=538665

Tillägg: NE bjuder på en transkription: /dgjä:´r/. Och NE Junior är inte att underskatta: "Louis De Geer [uttalas dejä´r] ...".
Citera
2007-04-23, 10:52
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
... I Liège som ligger i Vallonien dominerar det franska språket, vallonskan. ...
Tack för rättelse. Nu är det dags för mig med pôsen:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in