2007-04-22, 18:42
Medlem
Flushbangs avatar
Jag och en kompis satte oss i finska hörnan (bastun) idag efter träningen. Och vi hade köpt varsin cola. Jag en Coca light och han en vanlig.

Släppte ner dem i vattenhinken för dem skulle bli kalla. Och hans cola sjönk, medans min light flöt.
Och vi testade flera gånger, släppa snabbt och försiktigt samma resultat. Burkarna var oöppnade för er som inte fattar

Varför? Är det för att light är lättare?
Citera
2007-04-22, 18:43
Medlem
Hm, spännande, hoppas på något logiskt svar! : )
Citera
2007-04-22, 18:49
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Jag skulle gissa på att det är sötningsmedlet som har lägre densitet än vatten medan socker har högre.
Citera
2007-04-22, 18:57
Medlem
raskenss avatar
Hypotes: Kan ju ha varit slumpens skördar också. När dom fyller på kolan så är det nog inte exakt 33ml. Det kan ju tänkas att det råkade falla så att det blev mer luft kvar i den ena burken från fabriken.

Minns när man var liten och kollade in fyllningen på läskedryckerna i 33cl flaskor som var allenarådande på den gamla goda tiden så hände det ibland att fyllningen var inte lika.
Citera
2007-04-22, 19:00
Medlem
Serrus avatar
Skulle gissa på att det var mer luft i lighten. Det finns en kemilab som många fick göra under gymnasietiden. Den gick ut på att man skulle komma fram till att light inte var lättare (har för mig att det faktiskt var tvärtom).

Skillnaden i densitet mellan de båda dryckernas konsituenter är nog försvinnande liten.
Citera
2007-04-22, 19:06
Medlem
Låter som logiska förklaringar, hade hoppats på att lighten var lättare :P
Citera
2007-04-22, 19:08
Medlem
tapirs avatar
Socker har högre densitet än vatten. Det är inget socker i lighten. Så svårt är det väl inte
Citera
2007-04-22, 19:25
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Hypotes: Kan ju ha varit slumpens skördar också. När dom fyller på kolan så är det nog inte exakt 33ml. Det kan ju tänkas att det råkade falla så att det blev mer luft kvar i den ena burken från fabriken.

Minns när man var liten och kollade in fyllningen på läskedryckerna i 33cl flaskor som var allenarådande på den gamla goda tiden så hände det ibland att fyllningen var inte lika.

Nej , jag tror inte heller det va exakt 33 ml. Snarare 33 cl

Var bara tvungen.
Citera
2007-04-22, 19:50
Medlem
Shrimpmeisters avatar
Jag som alltid trott att Light betyder att den var lättare
Citera
2007-04-22, 20:12
Medlem
Tjippmunks avatar
vanlig läsk fryser inte heller, men light gör.

vetanskapligt testat med ett flak läsk i bakluckan på min bil
Citera
2007-04-22, 20:21
Medlem
Serrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
vanlig läsk fryser inte heller, men light gör.

vetanskapligt testat med ett flak läsk i bakluckan på min bil

Que? Allt fryser väl?
Citera
2007-04-22, 20:26
Medlem
I lightläsk är det sötningsmedel, som alla nog vet.
Eftersom det är så sjukt mycket sötare än socker som finns i vanlig läsk så använder man väldigt lite.
Det medför att lightläsken blir lättare, än den med vanligt socker. (Men knappast nyttigare...)

Hoppas nån blir klokare!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in