• 1
  • 2
2018-07-14, 16:35
Medlem
ProfessorAnuss avatar
Kan vi inte bara enas om att det som ligger i kylen i affären ska in i hemmets kyl. Frysvaror i butik förvaras i hemmets frys. Grönsaker som ligger i rumstemperatur i affär skall ligga i skafferi eller liknande skåp hemma. Ok?

//PA
Citera
2018-07-14, 19:04
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorAnus
Kan vi inte bara enas om att det som ligger i kylen i affären ska in i hemmets kyl. Frysvaror i butik förvaras i hemmets frys. Grönsaker som ligger i rumstemperatur i affär skall ligga i skafferi eller liknande skåp hemma. Ok?

//PA

Nej. Eftersom frukt & grönt i affären inte ligger i kylar (oftast) under öppettider, men de förs in där när man stänger. Såvida man inte har ett kylsystem som kostar mycket och är igång under de timmar man har stängt.

I princip allt frukt och grönt ska förvaras svalt i hemmet, såvida man inte med vilje ska få dem att mogna eller ruttna fortare.
Citera
2018-07-14, 23:10
Bannlyst
Kylskåp fungerar, och är mest tillgängligt för de flesta av oss.

Dock tror jag att en jordkällare är det bästa för grönsaker. Det bör vara mörkt där nere. Kombinationen sval temperatur och att inte utsätta det gröna för solstrålning gör att grönsakerna nästan "stannar i växten".
Senast redigerad av Kick88 2018-07-14 kl. 23:14.
Citera
2018-07-14, 23:16
Medlem
DaChiefs avatar
Grönsaker bör ligga i kyl på ca 7 grader. Vad det gäller sallad och andra grönsaker brukar jag lägga dem i kallvatten efter jag packat upp dem. Så de får återfukta sig. Sedan bort med vattnet och in i kyl.

Det kan vara bra att ha en fuktbuffert i behållaren, t ex blött papper. Om det är en kyl med fläkt så är den torkande effekten stor och öppna behållare gör att livsmedlet förlorar sin vätska och vitalitet snabbare.

Fukt är bra, men det är obra om det är t ex kondens i en påse med morötter eller potatis (möglar lättare). Klipp lite i påsen på olika ställen innan du lägger påsen i kylen.
Citera
2022-03-21, 20:10
Medlem
Det mesta håller sig bra i rumstemperatur i några dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in