• 1
  • 2
2000-06-25, 13:40
Medlem
EMU?

bra tanke "happy joe" En valuta i värden för ett gemensamt språk

Sen kan man lägga till "för en religion" också, fast det kommer att ta tid.
istort sätt alla länder kan engelska och det är engelstalande länder som istortsett är ledande.
En valuta för att förhindra krig. Ett land - en ras - en värld

detta är ett utopia för många.

Men går det att genomföra och är EU ett delmål?

Citera
2000-06-25, 23:43
Medlem
EMU?

Tack för ditt inlägg Zeus men jag håller inte med. Att ha en gemensam valuta är en praktisk åtgärd, ungefär som att införa metersystemet. Det innebär inte en likriktning av mänskligheten, bara att man knyts närmare ihop.
Att införa ett gemensamt språk är ett mycket större ingrepp i folks privatliv.
En gemensam valuta är ingen utopi och EMU måste ses som ett steg i rätt riktning. Särskillt som allt fler länder skall, vill och får gå med.

För övrigt anser många att mänskligeten redan består av endast en ras.
Citera
2000-07-12, 15:55
äldre konto (old)
Ej medlem
EMU?

Var hälsade!

Det är praktiskt med en gemensam valuta, men det är inte det centrala i EMu.
Det centrala är de makroekonomiska konsekvenserna där vi förlorar möjligheterna att bedriva en självständig konjukturpolitik, med allt som detta innebär....

Detta medför att en grundläggande självständighets aspekt går förlorad, nämligen kontrollen över de ekonomiska styrmedlen och därmed så är demokratin skjuten i sank (Hur väl fungerande den nu är!?!)

För ni obildade barbarer så kan jag upplysa om att det finns olika sätt som den europeiska integrationsprocessen verkar på. Det vanligaste är den sk neofunktionalistiska teorin som appliceras på ekonomiska strukturer och innebär att integrationen av en sektor leder till krav på vidare integration alltså en snöbolls effekt... Det är typsikt obildade ekonomiska lushundar och streberliknande ungdomspolitiker att anta att EMU kommer att stoppa med en gemensam valuta...

Alla människor är inte lika...förstör kungahuset
Citera
2000-07-26, 14:58
Medlem
EMU?

Är det inte uppenbart vad hela EU egentligen går ut på?
Att skapa en stormakt.
Och behöver vi verkligen ännu en stormakt?
Visst skall vi dela på världen så gott det går, och inte göra gränser till något annat än de administrativa hjälpmedel de egentligen är, men den sortens "gemenskaper" som EU innebär, gör alltid att de som hamnar utanför kommer i kläm. Och ännu värre är det när det som nu finns en konkurrerande stormakt (USA).
Två/flera stormakter har genom historien alltid förr eller senare lett till konflikter som i värsta fall utvecklas till krig...

FN är den enda samordningen av länder som inte ignorerar den tredje världen, bygg vidare på detta istället!
Citera
2000-07-30, 02:14
Medlem
EMU?

"Du stål, malmindustri hade Sv för 30 år sedan. Nu finns det ingen sådan."

jajust ja, alla gruvarbetare i kiruna är egentligen miljonärer, som bara är i gruorna för skojs skull. okej, lugnt nu fattar jag!
Citera
2000-08-10, 22:50
Medlem
EMU?

Är det ingen som har tänkt på här att valutor faktiskt bara är fiatpengar? Det är ju bra med konkurrens mellan många olika valutor, då kan inte politrukerna hålla på med sin inflationsfinansiering, vilket är det som har satt hela Europa på pottan?
Citera
2000-08-12, 22:29
Medlem
EMU?

jag är i grund och botten för en fredlig gemenskap inom Europa. Jag ser inget fel i fred och förståelse. Men tyvärr är EU samt EMU inte det.
Jag är emot dessa för att jag inte vill vara medlem av någon stormakt, som ska kryssa runt och frigöra världen genom att bomba sönder den, för det är ju uppenbart att det är dit EU leder, förr eller senare.

slutligen ett faktum jag läste i en bok av Olof Palme:

B52:orna släppte mer bomber över Vietnam än vad NaziTyskland fick ta emot under hela andra världskriget.
(kanske inte _riktigt_ hör till diskussionen, men vad jag ville säga var att jag inte vill ha ett nytt USA)

mvh
//Nektern
Citera
2001-05-29, 22:52
Medlem
EMU?

VÄRLDSREGERING.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera