2009-08-25, 03:23
Medlem
The Crashs avatar
3 bra
Humor
Smart
Har lätt för att sätta mig in i saker

3 dåliga
Små drag av perfektionist
Jag kan få folk riktigt förbannade
Har svårt att ta kritik
Citera
2009-08-25, 10:36
Medlem
Bövelens avatar
Jag har intervjuvat säkert ett hundratal personer genom åren, och givetvis ställer jag denna typ av fråga också. Eftersom de flesta förväntar sig just dessa frågor så brukar det finnas ett förberett svar, ibland bra och ibland sämre. De som inte tänkt så mycket på det innan brukar enligt min erfarenhet svara bättre än de som kommer till intervjun med en bestämd historia.

Det som jag tror många faller på i interjuvsituationer är just att de försökt förbereda sig och har ett manus dom vill följa istället för att visa upp det dom redan vet (sig själva alltså). Jag lägger mer vikt på hur folk pratar och beter sig än vad dom faktiskt säger.

Bästa intryck och svar är således det spontana svaret som inte är genomtänkt och inövat.

En liten anekdot om ni orkar:
För ett par år sedan hade jag en snubbe som var otroligt väl förberedd på allt. Han visste det mesta om företaget jag jobbade, hur många anställda, vilka kunder vi hade, hur ekonomin etc såg ut. Gillar verkligen när de som kommer visat ett intresse för jobbet han/hon söker. När vi kommit igenom det formella med tidigare anställningar, utbildningar etc vill jag gå in mer på killen som person. Genom hela faktagenomgången (frågor kring mitt företag, tjänsten och hans CV) satt killen bredbent och avslappnat och han kände sig trygg i de saker han visste.
Så snart jag började rota lite i han som person vände han helt ut och in. Svaren var rappa och väldigt inövade, men det syntes att han verkligen inte trodde på det han sa och att han försökte dölja något. Benen korsade han och hans knogar vitnade av att han krampaktigt knöt nävarna. Blicken flackade och det darrade i rösten.

Han kliade sig konstant i ansiktet och den väldigt positiva början vände till kanske det värsta jag varit med om. Minns inte direkt vad han svarade men sättet han svarade gjorde att vi inte tog honom även fast svaren antagligen hade varit bra rent innehållsmässigt.

En lång historia kort: Bättre en ärlig person med självinsikt och brister än en sanningsvridare utan självinsikt och utan brister.
Citera
2009-08-25, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaderKung
Vid jobbintervjuer får man ofta uppmaningen att nämna nåra dåliga/bra egenskaper om sig själv. Vad ska man säga och inte säga? Självklart kan det vara lite beroende på vilket jobb man söker. Men en duktig och erfaren personalrekryterare genomskådar lätt ett svar som du anpassat efter frågan.

Vad är en dålig och bra egenskap egentligen?

Säg att jag söker jobb som jurist/ekonom på ett statligt verk eller större företag. Jag vet att jag kanske ibland inte har tålamod med jättesvåra problem.

Bra eller dålig egenskap?
T.ex. ni vet sånna där "knep-och-knåp-prylar" med klossar/trådar/pussel osv, jag tycker dom är svåra och tråkiga. Därför har jag inte tålamod att ens försöka lösa ett. Meningslöst tidsfördriv enligt mig.
Om jag skulle nämna detta som en dålig egenskap, kanske min potentiella arbetsgivare tror att jag inte kan lösa svåra problem på arbetsplatsen eller att jag undviker konflikter/problem.

Men, om jag istället säger att det är en bra egenskap. Jag vet mina begränsningar och sitter inte med svårlösta problem i evigheter utan att fråga om hjälp.

Kan jag nämna att jag är rolig (jag är lite komiker) som en bra egenskap. Folk trivs i mitt sällskap för att jag är rapp och rolig. ... eller kan en personalrekryterare se det som en dålig egenskap? "jaha, en skämtare som underhåller den andra personalen. Då får man inget gjort."

Bra egenskaper jag brukar nämna om mig själv: God lyssnare/lyhörd, rolig/trevlig, allmänbildad & pedagogisk.
Dåliga egenskaper: Dåligt tålamod, kan lätt bli för engagerad i saker, tar saker lite för personligt ibland.

Är "lång eller kort stubin" en bra eller dålig egenskap?
Är det bra eller dåligt att vara pedant? För vilka jobb då?

Vilka är dina bra/dåliga egenskaper du nämner vid en jobbintervju. (Hej, jag är kleptoman. Får jag jobba på er bank?)

Ordet är fritt, diskutera!

Tycker det lät riktigt bra så som du vände på din dåliga egenskap, är väl så man ska göra. Tror dock jag hade hållit huruvida jag har lång eller kort stubin för mig själv, kan ju ses som både bra och dåligt.

Pedant hade jag nog vänt till noggrann, kanske? Annars kanske det kan ses som en bra egenskap inom städbranschen vad vet jag .

Jag har inte varit på så många arbetsintervjuer än men brukar köra med att jag gärna tar egna initiativ som inte alls stämmer egentligen men jag märkte på det senaste jobbet att det peppade mig jättemycket att jag hade sagt det, då var jag ju liksom tvungen att leva upp till det så jag körde på som aldrig förr så det är väl inte fel att dra nån vit lögn om man känner att man klarar av det.

Brukar ha jättesvårt att komma på dåliga egenskaper för man vet inte hur intervjuaren ser på dem, har dock nämnt någongång att jag funkar bättre att arbeta på egen hand men sedan lagt till att jag jättegärna vill bli bättre på att arbeta i grupp, men det beror ju helt på arbetet man söker.. man kanske inte ska köra den på Mcdonald's eller nått utan ett ställe där man till större del arbetar på egen hand men även behöver arbeta i team ibland.
Citera
2010-04-13, 22:29
Medlem
linoleum123s avatar
Gammal tråd, bumbar denna lite. Skulle behöva hjälp med att beskriva "bra" svagheter, nackdelar, dåliga sidor.

Ska på intervju snart, har gått på några senaste tiden och alla har velat att man ska beskriva nån svaghet, situation där man misslyckats etc.

Om jag är helt ärlig är tre svagheter hos mig:

* Det finns viss typ av människor (kollegor) som jag föraktar. Det är lata, dryga fanskap som sprider skitsnack och motverkar. Alltså pessimister.

* Jag brukar ha 1-2 dagar i månaden, då jag lider av s.k. manlig PMS, alltså dagar då jag är allmänt tjurig, trög och trött.

* Jag är otroligt lat på fritiden (dock ej i arbetsliv).

Detta är saker man givetvis inte kan säga. Och tänker inte göra med klyschorna "jag är för ambitiös, tar med jobbet hem". Kom med moderna tips.
Citera
2010-04-13, 23:16
Medlem
Stina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linoleum123
Gammal tråd, bumbar denna lite. Skulle behöva hjälp med att beskriva "bra" svagheter, nackdelar, dåliga sidor.

Ska på intervju snart, har gått på några senaste tiden och alla har velat att man ska beskriva nån svaghet, situation där man misslyckats etc.

Om jag är helt ärlig är tre svagheter hos mig:

* Det finns viss typ av människor (kollegor) som jag föraktar. Det är lata, dryga fanskap som sprider skitsnack och motverkar. Alltså pessimister.

* Jag brukar ha 1-2 dagar i månaden, då jag lider av s.k. manlig PMS, alltså dagar då jag är allmänt tjurig, trög och trött.

* Jag är otroligt lat på fritiden (dock ej i arbetsliv).

Detta är saker man givetvis inte kan säga. Och tänker inte göra med klyschorna "jag är för ambitiös, tar med jobbet hem". Kom med moderna tips.

Själv har jag sagt:
1. Att mitt tålamod tryter lite väl fort ibland, men att jag fick chansen att förbättra den sidan i mitt förra jobb (med förklaring till hur).
2. Att jag har dåligt lokalsinne (inte sant, men är ofta på gränsen mellan relevant och irrelevant i jobbsökarsammanhang)
3. Att jag blir lite väl pratglad ibland.

Har varit på fyra jobbintervjuer i mitt liv och blivit erbjuden samtliga tjänster, så jag tror att ovanstående dåliga sidor inte anses vara alltför fruktansvärda. Fast egentligen skulle jag vilja säga: "Jag svarar inte på idiotiska frågor, ställda av idioter - anses det vara en dålig sida?" Tror man som rekryterare att man är brutalärlig? Vore ju idiotiskt att tala om sina absolut sämsta sidor.

Ett tips är att vara förberedd på att svara på i vilka situationer dina dåliga sidor har märkts och hur du har hanterat detta. Var nämligen en helt ny fråga för mig.
Citera
2010-04-14, 16:54
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina08
Själv har jag sagt:
1. Att mitt tålamod tryter lite väl fort ibland, men att jag fick chansen att förbättra den sidan i mitt förra jobb (med förklaring till hur).
2. Att jag har dåligt lokalsinne (inte sant, men är ofta på gränsen mellan relevant och irrelevant i jobbsökarsammanhang)

Har varit på fyra jobbintervjuer i mitt liv och blivit erbjuden samtliga tjänster, så jag tror att ovanstående dåliga sidor inte anses vara alltför fruktansvärda. Fast egentligen skulle jag vilja säga: "Jag svarar inte på idiotiska frågor, ställda av idioter - anses det vara en dålig sida?" Tror man som rekryterare att man är brutalärlig? Vore ju idiotiskt att tala om sina absolut sämsta sidor.

Ett tips är att vara förberedd på att svara på i vilka situationer dina dåliga sidor har märkts och hur du har hanterat detta. Var nämligen en helt ny fråga för mig.
Fasiken! Då är ju min absolut största svaghet - jag är dålig på att komma ihåg namn på personer och orter, en negativ sak som inte är mördande och man kan använda den i ungefär alla tillfällen .
Citera
2010-04-14, 17:01
Medlem
Weeblies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Fasiken! Då är ju min absolut största svaghet - jag är dålig på att komma ihåg namn på personer och orter, en negativ sak som inte är mördande och man kan använda den i ungefär alla tillfällen .

Undvik! Det kan uppfattas som att du är mycket självcentrerad och inte orkar bry dig om att memorisera andras namn. D.v.s. rör sig alltför mycket in på "brist på respekt"-kategorin.

Det är mycket säkrare att plocka fram irrelevanta svagheter, eller om man vill plocka poäng, svagheter som är relevanta för jobbet men som inte är av allvarlig typ och som man kan visa att man försöker ändra på.
Citera
2010-04-14, 17:37
Medlem
linoleum123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Fasiken! Då är ju min absolut största svaghet - jag är dålig på att komma ihåg namn på personer och orter, en negativ sak som inte är mördande och man kan använda den i ungefär alla tillfällen

Detta lider jag också av! Dock inget jag tänker nämna. Värsta jag vet att att snabbt hälsa och skaka hand med typ 3-4 personer inom loppet av 30 sekunder. Aldrig att jag minns.

Citat:
Själv har jag sagt:

Jag gillar den första. Jag ogillar när folk för lång tid på sig, och inte får saker att hända tillräckligt snabbt. Nr 2 känns helt irrelevant. Nr 3 stämmer ej in på mig, och beroende på tjänst kanske arbetsgivaren tror att man är en som där som ständigt stjäl tid från kollegor och babblar i tio minuter om vad sina barn gjorde för gulligt, hunden, bil, etc.
Citera
2010-04-14, 18:19
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weeblie
Undvik! Det kan uppfattas som att du är mycket självcentrerad och inte orkar bry dig om att memorisera andras namn. D.v.s. rör sig alltför mycket in på "brist på respekt"-kategorin.

Det är mycket säkrare att plocka fram irrelevanta svagheter, eller om man vill plocka poäng, svagheter som är relevanta för jobbet men som inte är av allvarlig typ och som man kan visa att man försöker ändra på.
Däremot kommer jag ihåg ansikten kan jag iofs kontra med. Stämmer också. Kommer fortfarande gubbar man träffade när man gick med morfar som 5åring till arbetet. Inte fan minns jag vad de heter dock!
Fan, vill ju inte nämna mina andra sämre egenskaper som verkligen låter sämre!
Citera
2010-04-15, 01:43
Medlem
buyzabas avatar
Skulle ett svar i stil med:

"Om jag nu har dåliga egenskaper skulle jag inte lista dem till dig då du jobbar för min förhoppningsvis framtida arbetsgivare, mina dåliga sidor får du se när jag väl jobbar här, och de kommer inte göra från eller till".

Vara tillräckligt?

Edit: Funderar på att lägga till "Den frågan är inkompetent och irrelevant i alla avseenden för att ta reda på en människas personlighet och främsta respektive bästa negativa sidor. Vill ni höra några klyschor till svar, precis som jag fått klyschor till frågor, så jag har ett tiotal på lager. Ska jag köra på?"

Vad tror ni?
Citera
2010-04-15, 09:34
Medlem
Weeblies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Skulle ett svar i stil med:

"Om jag nu har dåliga egenskaper skulle jag inte lista dem till dig då du jobbar för min förhoppningsvis framtida arbetsgivare, mina dåliga sidor får du se när jag väl jobbar här, och de kommer inte göra från eller till".

Vara tillräckligt?

Edit: Funderar på att lägga till "Den frågan är inkompetent och irrelevant i alla avseenden för att ta reda på en människas personlighet och främsta respektive bästa negativa sidor. Vill ni höra några klyschor till svar, precis som jag fått klyschor till frågor, så jag har ett tiotal på lager. Ska jag köra på?"

Vad tror ni?

Det kanske beror på vilket jobb du söker till men svaren känns alldeles för arroganta. Jag skulle se det som ett tecken på att personen ifråga saknar förmågan att granska sig själv utan vill hellre skylla på andra. Ja, det är kanske att läsa lite väl för mycket från ett enda uttalande, men känslan är inte vad man får från någon som man skulle vilja arbeta i grupp med.

Anställningsintervjuers främsta syfte är (normalt sett) inte att hitta dem bästa, utan istället att sålla bort dem värsta. Beroende på hur du presenterar svaret (humoriskt med ett leende eller stört allvarligt?), i vilken bransch du söker jobb till och i hur stort behov av personal företaget är så kan chefen reagera tillräckligt negativt att han/hon fäller dig även om allt annat i intervjun gick bra.
Citera
2010-04-15, 13:23
Medlem
Nico77s avatar
Svara nånting så här: "Min sämsta egenskap måste vara något jag inte är medveten om. Jag gör nämligen alltid mitt bästa för att lösa min uppgift. Om jag upptäcker eller görs varse att något fattas mig så gör jag genast mitt yttersta för att bli bättre. Mitt jobb är nämligen mitt levebröd och är därför av största vikt för mig." Hoppas detta kan hjälpa. Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in