Vid jobbintervjuer får man ofta uppmaningen att nämna nåra dåliga/bra egenskaper om sig själv. Vad ska man säga och inte säga? Självklart kan det vara lite beroende på vilket jobb man söker. Men en duktig och erfaren personalrekryterare genomskådar lätt ett svar som du anpassat efter frågan.
Vad är en dålig och bra egenskap egentligen?
Säg att jag söker jobb som jurist/ekonom på ett statligt verk eller större företag. Jag vet att jag kanske ibland inte har tålamod med jättesvåra problem.
Bra eller dålig egenskap?
T.ex. ni vet sånna där "knep-och-knåp-prylar" med klossar/trådar/pussel osv, jag tycker dom är svåra och tråkiga. Därför har jag inte tålamod att ens försöka lösa ett. Meningslöst tidsfördriv enligt mig.
Om jag skulle nämna detta som en dålig egenskap, kanske min potentiella arbetsgivare tror att jag inte kan lösa svåra problem på arbetsplatsen eller att jag undviker konflikter/problem.
Men, om jag istället säger att det är en bra egenskap. Jag vet mina begränsningar och sitter inte med svårlösta problem i evigheter utan att fråga om hjälp.
Kan jag nämna att jag är rolig (jag är lite komiker) som en bra egenskap. Folk trivs i mitt sällskap för att jag är rapp och rolig. ... eller kan en personalrekryterare se det som en dålig egenskap? "jaha, en skämtare som underhåller den andra personalen. Då får man inget gjort."
Bra egenskaper jag brukar nämna om mig själv: God lyssnare/lyhörd, rolig/trevlig, allmänbildad & pedagogisk.
Dåliga egenskaper: Dåligt tålamod, kan lätt bli för engagerad i saker, tar saker lite för personligt ibland.
Är "lång eller kort stubin" en bra eller dålig egenskap?
Är det bra eller dåligt att vara pedant? För vilka jobb då?
Vilka är dina bra/dåliga egenskaper du nämner vid en jobbintervju. (Hej, jag är kleptoman. Får jag jobba på er bank?)
Ordet är fritt, diskutera!