• 1
  • 2
2007-04-21, 16:31
Bannlyst
Tjena

Tänkte ändra startsida, men det funkar inte. Skriver in min tänkta startsida, men det kommer fortfarande upp samma sida.

Tänkte lyssna på lite radio också, men det kommer upp att jag måste installera wmp, hur löser man det?

Har ni uppfattat mig korrekt rätt?

Mvh

Giovanni
Citera
2007-04-21, 16:35
Moderator
^Eazs avatar
för att använda sig av WMP - Flip4Mac : http://www.flip4mac.com/

När du vill ändra startsida, menar du i Safari, FireFox eller vilken browser?

Om du byter Startpage i Safari och den sidan inte sparas så kan det vara att .plist filen kan vara korrupt.

Släng: ~/Library/Preferences/com.apple.safari.plist
Citera
2007-04-21, 16:44
Bannlyst
Man får tacka!

Men, hur vet man vilket lösenord man har till datorn? Jag tror jag har glömt bort mitt. Måste man installera om datorn om man har glömt det?

Måste man ange lösenord varje gång man installerar saker?
Citera
2007-04-21, 16:46
Moderator
^Eazs avatar
Har du glömt lösenord kan du återställa det med din installations skiva

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106156

1. Start up from a Mac OS X Install CD (one whose version is closest the the version of Mac OS X installed). You should first disable Open Firmware password protection, if it is enabled. Hold the C key as the computer starts.
2. Choose Reset Password from the Installer menu (or Utilities menu in Mac OS X 10.4 Tiger). Tip: If you don't see this menu or menu choice, you're probably not started from the CD yet.
3. Select your Mac OS X hard disk volume.
4. Set the user name of your original administrator account.
Important: Do not select "System Administrator (root)". This is actually a reference to the root user. Do not confuse it with a normal administrator account.
5. Enter a new password.
6. Click Save.
Citera
2007-04-21, 20:33
Bannlyst
Nej, det är inte lösenordet till när man ska starta datorn, det är admin-lösenordet. Jag tror att inte har valt något lösenord.

Har du uppfattad mig korrekt rätt?

Tack på förhand

Giovanni
Citera
2007-04-21, 22:04
Medlem
Det brukar oftast vara samma lösenord, det som du anger när datorn startas och när ett program ska installeras.

Dock är det nog olika om du har flera konton och det du använder inte är ett adminkonto.

Men pröva den förklaring som beskrevs ovan.

/ Osc

Citat:
Ursprungligen postat av Giovanni
Nej, det är inte lösenordet till när man ska starta datorn, det är admin-lösenordet. Jag tror att inte har valt något lösenord.

Tack på förhand

Giovanni
Citera
2007-04-22, 15:55
Moderator
^Eazs avatar
Citat:

Tack på förhand

Giovanni

Som babybeam sade, det är samma lösen, det man loggar in med och det man skriver in när man installerar.

Har du flera konton kan du ändra lösen på alla olika konton
Citera
2007-04-23, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz

Släng: ~/Library/Preferences/com.apple.safari.plist

Hur slänger jag detta?
Citera
2007-04-23, 14:06
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Hur slänger jag detta?

~/Library/Preferences/com.apple.safari.plist står för:

~ - hemkatalog sen /Library(eller bibliotek)/Preferences/
Sen i den mappen så har du en fil som heter com.apple.safari.plist - dra den till papperskorgen

Om du öppnar finder så klickar du på ditt hus för att ta dig till Hemkatalogen.
Citera
2007-04-23, 23:10
Medlem
SNIFF2s avatar
Tag upp en terminal och sedan skriv
# "rm ~/Library/Preferences/com.apple.safari.plist" utan citattecken eller brädgård.
Citera
2007-04-26, 12:22
Bannlyst
Tjo

Har ett problem till. När jag surfar titt som tätt dyker det upp ett meddelande, där jag ska skriva in ett lösenord. Jag vet inte vilket lösenord det är och jag trycker på cancel då. Vad göra?
Citera
2007-04-26, 12:36
Medlem
Citat:
Tjo

Har ett problem till. När jag surfar titt som tätt dyker det upp ett meddelande, där jag ska skriva in ett lösenord. Jag vet inte vilket lösenord det är och jag trycker på cancel då. Vad göra?

Ta en screen på rutan som kommer upp (SHIFT+COMMAND+4 sen trycker du på SPACE och sen klickar du med musen på rutan).
Vad händer när du trycker cancel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in