2007-04-21, 14:48
Medlem
Tja!

Nu är det såhär att jag har lyckats få en tjänst som nån slags "SAP trainee" på ett jättestort företag. Med andra ord är det en jättechans för mig.

Initiellt kommer jag jobba som konsult för ett bemaningsföretag men tanken är att det sedan ska leda till en anställning som nån slags SAP expert, projektledare eller dylikt.

Så, lön? Vad tjänar en SAP konsult? Vad ska jag begära i lön efter 1 år resp 5 år?
Jag har 4 års studier i ryggen som jag har avslutat, har även mycket arbetserfarenhet för min ålder. Jag är född 82
Citera
2007-04-21, 20:02
Medlem
Ingen som har en aning?
Citera
2007-04-21, 20:07
Medlem
Kuggarns avatar
Trams raderat. /Mod
Citera
2007-04-21, 20:58
Medlem
Brandbils avatar
Jomen vad vill du veta? Jag har ingen lönestatistik men SAPkonsulter med lite erfarenhet tjänar rätt bra. Vad du ska begära i lön beror såklart jättemycket på vart du börjar och hur fina dina erfarenheter är. Löneförhandlingarna är dock lite annorlunda i konsultbranschen vad jag vet. Du klättrar snarare på "konsultstegen" än att sitta och förhandla om antal kronor i lönebeskedet.

Får du anställning på en av de mer välrenomerade konsultfirmorna och har minst ett års relevant SAPerfarenhet tror jag att du kan räkna med typ 40 och lite bonus, har inte så bra koll på de tekniktunga anställningarna. Jag har däremot vänner där så jag vet att SAPerfarenhet är hett just nu.

Men som sagt, jag har ingen statistik. Bäst info får du om du frågar någon som jobbar där.
Citera
2007-04-21, 21:03
Medlem
Sartres avatar
Vad innebär det att klättra på "konsultstegen" ?
Citera
2007-04-22, 05:26
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Vad innebär det att klättra på "konsultstegen" ?
Ganska lätt att hitta info om det men jag kan ge kort svar.

Det är den hierarki som framför allt är vanlig hos amerikanska (ofta verksamma globalt) konsultfirmor. Stegen kallas lite olika saker ibland, men i grund och botten är det samma steg och samma "up or out"-anda. ITfokuserade konsultfirmor kan mkt väl ha ett lite annorlunda upplägg, jag är inte så bra på ITkonsulter.

Ett exempel:
http://www.boozallen.se/3-3_career_path.htm

God natt
Citera
2007-04-22, 12:18
Medlem
blåbolls avatar
PÅ vilket sätt ska du jobba med SAP? Utveckla, bli superuser på de olika modulerna, ta fram underlag från SAP ?
Citera
2007-04-22, 14:33
Medlem
tocans avatar
Har du börjat att jobba hos Ericsson?
Citera
2007-04-22, 14:36
Medlem
Sartres avatar
tack så mycket brandbil, men det finns väl litet mer detaljer än det? ska söka på "konsultstege" senare.
Citera
2007-04-22, 15:34
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
tack så mycket brandbil, men det finns väl litet mer detaljer än det? ska söka på "konsultstege" senare.
Ja det finns såklart mkt mer. Det var sent, kändes lite OT och dessutom var jag inte helt "tillbaka" även om klockan var mkt.

Det krävs en egen tråd för att diskutera stegen och ska jag vara ärlig vet jag inte om det är så värst spännande att diskutera. Surfa runt lite på de stora firmornas hemsidor och sök lite på google. Ett begrepp som är mycket kopplat till stegen är uttrycket "up or out". Här en rätt spännande artikel som bl.a. nämner "up or out" (sök i artikeln om du inte vill läsa hela).
http://education.guardian.co.uk/mba/story/0,,900359,00.html

För att hålla lite OnT sägs det i inledningen av den artikeln att de konsulterna hoppar in på £40 000 (utan bonus antar jag). Det är utan erfarenhet (TS skulle ju få inom SAP) men på en av de "bästa" firmorna i världen. Samtidigt brukar man kunna få ännu bättre lön på lite mindre bolag. Åter igen är jag inte så insatt i ITbiten. Vet dock att SAPerfarenhet är mycket efterfrågat.

Jag inser också att jag (i min lilla värld) snöat in mig på konsultarbete. Du kanske tänker dig ett "vanligt" jobb på ett "vanligt" företag. Där vet jag ingenting om lönerna.
Citera
2007-04-22, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blåboll
PÅ vilket sätt ska du jobba med SAP? Utveckla, bli superuser på de olika modulerna, ta fram underlag från SAP ?

Jag vet inte riktigt hur det är tänkt att jag ska jobba, själva tjänsten som jag sökte hette "Systemutvecklare". Men den tekniska utvecklingen sker utomlands så jag antar att jag ska syssla med utveckling, fast inte på teknisk nivå utan på "jag ska ta reda på vad som behöver göras" nivå.

Dom har en del pensionsavgångar osv så dom tar in mig för att dom vet att dom behöver nån som kan SAP om ett eller ett par år (som jag har förstått det).
Citera
2007-04-22, 18:46
Medlem
blåbolls avatar
Det låter roligt.

Tips, bli oumbärlig, håll på dina kunskaper, visa dina resultat/funktioner men inte hur du fick fram dem

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in