2007-10-17, 06:07
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Jag tror det är ett krav att man är intresserad av frågorna som diskuteras och har till syfte att föra debatten framåt. Att skaffa dig de vänner du saknar IRL gör du nog bäst någon annanstans..

Vad som är fullgod bevisning har du inte kompetens att avgöra, vilket du har gjort plågsamt tydligt för alla som har orkat besvara dig. Nästan ännu mer tröttsamt är att du inte vet skillnaden mellan lagstiftande makt och dömande makt och varför det i en demokrati inte är särskilt bra att de två är samma.

Som sagt. Du saknar helt kompetens att avgöra argument i rättsfrågor.

Men din tonto det här är en skvallertråd.... inte någon tråd i juridikforumet...

Och det är rätt symptomatiskt att du vräker ur dig sånt där över mig för att jag inte talar juridiska. De som har samma åsikter som jag och uttrycker sig lite mer juridiskt de törs du inte säga flaska till.
2007-10-17, 06:27
Medlem
miapetters avatar
Efter att ha sett inslaget i Efterlyst förstår jag om "Grabbarnas" ev Pr-ansvarige sa upp sig...
Hur korkad får man vara utan att lyda under LSSen?
Den puckade blondinen påstod på fullt allvar att "när man har trekant sådär blir det ju så att tjejen är i underläge o lite förnedrande för henne" ???????????
Alltså, finns det fler idioter som tror att en tjej med skador på hela kroppen o i underlivet var med på det?!
Jag har oxå haft trekant med 2 killar o då var fördelningen att jag bestämde ALLT! Naturligtvis kan det se ut på olika sätt men som han beskrev det var det så alla trekanter såg ut...
Kan mycket väl tänka mej att det kom som en överraskning för honom att bli anklagad för våldtäkt för det kan mycket väl vara så att han inte begrep bättre men bara det är väl en anledning att låsa in honom o kasta bort nyckeln?!
2007-10-17, 06:34
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Efter att ha sett inslaget i Efterlyst förstår jag om "Grabbarnas" ev Pr-ansvarige sa upp sig...
Den puckade blondinen påstod på fullt allvar att "när man har trekant sådär blir det ju så att tjejen är i underläge o lite förnedrande för henne" ???????????
Alltså, finns det fler idioter som tror att en tjej med skador på hela kroppen o i underlivet var med på det?!
Jag har oxå haft trekant med 2 killar o då var fördelningen att jag bestämde ALLT! Naturligtvis kan det se ut på olika sätt men som han beskrev det var det så alla trekanter såg ut...
Kan mycket väl tänka mej att det kom som en överraskning för honom att bli anklagad för våldtäkt för det kan mycket väl vara så att han inte begrep bättre men bara det är väl en anledning att låsa in honom o kasta bort nyckeln?!

Var det så han sa? Det var ju inte så intelligent av honom i så fall. Jag kommer ihåg det som han sa att det var så när de hade trekanter, inte att trekanter per se såg ut så. Men jag såg det ju när det sändes på trean, antar att du har det mer färskt i minne...

Undrar om det inte hade varit en bättre dom att ge honom vård istället. Vet inget om sånt där, men är det inte så att man kan bli dömd till tidsbestämd vård och om man anses "frisk" innan tiden tagit slut hamnar man i fängelse resterande tid?
2007-10-17, 06:43
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter

Ja det verkar inte som om de fattat vad som är våldtäkt men det är ju ingen orsak att inte bli dömd. Att man är pantad ger ju inte frikort på allt man företar sig.

Tingsrätten fastslog ju att hon blivit våldtagen men männen blev frikända där. Nu så insåg man väl att det spelar ingen roll vad de själva tycker att de har gjort utan hennes reaktion och stödbevisningen visade att de våldtagit.
2007-10-17, 06:47
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansund
Precis - man kanske inte ska välja en 19-åring som dessutom inte är så psykiskt stark. Det blir lite mobbingvarning på detta och erfarenheterna verkar inte så goda - det är bara att jämföra med Bobbyfallet. Har man en dragning åt hårdhänt sex kanske man ska vara lite mer seriös, förvissa sig om att den andra parten har samma intresse och inte andra motiv, hålla sig nykter, tillämpa stoppord - kanske t.o.m. ge utlopp för sina böjelser på de klubbar som finns och där man kan vara säkrare på att man har rätt förväntningar på varandra.

Klart amatörmässigt men så blir det ju som det blir också.

Klart en fördel att man förvissar sig om de eller den andra har samma intressen.

Att driva in en ung tjej i ett hörn och klå upp henne är ju direkt underbegåvad på fler än ett sätt.
2007-10-17, 06:58
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clara Hertz
Klart amatörmässigt men så blir det ju som det blir också.

Klart en fördel att man förvissar sig om de eller den andra har samma intressen.

Att driva in en ung tjej i ett hörn och klå upp henne är ju direkt underbegåvad på fler än ett sätt.

Har man inte förstått vad den andre har för intressen efter ett års regelbundet sex är man ju direkt underbegåvad på fler än ett sätt.
2007-10-17, 07:05
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Har man inte förstått vad den andre har för intressen efter ett års regelbundet sex är man ju direkt underbegåvad på fler än ett sätt.

Uppenbarligen hade de inte förstått det nej. Smarta verkar de inte vara stackarna. Undrar hur killarna mår nu.
2007-10-17, 07:06
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Opinionsyttringarna i det här fallet är väl i allra högsta grad relevanta?
Och som svar på din och Molson Canadians fråga så är själva grundproblemet att "modern kvinnlig sexualitet" inte alls är särskilt definiferat. Utan snarare tvärtom, att man genom att förespråka en normbildning där "vilken sexualitet som helst" är att betrakta som "modern" och därmed eftersträvansvärd även öppnar för livsstilar som är direkt självdestruktiva. Och eftersom rättstillämpningen har ett normbärande element, och eftersom det här avgörandet nu utfallit till fördel för en kvinna som hade en mycket självdestruktiv livsstil och i och med att försvaret av rätten till denna livsstil förstärkt det normbildande elementet av rättstillämpning tycker jag att det egentligen finns mycket liten anledning att fira detta ur ett samhällsperspektiv. Jag tror tyvärr inte att kvinnors skydd blir bättre av att de indirekt uppmuntras gå ut och knarkar/super/knullar/bdsm:ar med drägg utan jag tror att den bästa möjligheten att få till en ny sexualbrottslagstiftning. Och det tror jag att den här domen nu i varje fall tillfälligt satt stopp för.

Du preciserar fortfarande inte. Syftar du på att kvinnor ska få ha sex med vem de vill, hur de vill och hur ofta de vill?
Är det den normbildningen du inte gillar? Eller vad?
Menar du att rätten genom att döma JK & AJ för våldtäkt överhuvudtaget uttalar sig om MV:s huruvida hennes sexliv är bra eller dåligt?
Om det är din långsökta tolkning av domen så förstår jag alls inte varför du ens ifrågasätter bedömningen av sms:en. Den är ju inte ens långsökt.
2007-10-17, 07:11
Bannlyst
Citat:
Uppenbarligen hade de inte förstått det nej. Smarta verkar de inte vara stackarna. Undrar hur killarna mår nu.

Dom får snart smaka bandidoswurst i sina små vaxade bratstjärtar. Hårdhänt sex så det räcker och blir över. Alla blir nöjda på slutet. skål!
2007-10-17, 07:11
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Den kanadensiska människan verkar dock vettigt.

Jag gissar att du syftar på mig och tackar förstås, men vill gärna påpeka att jag inte är kanadensisk utan bara bor här. Se, det är lite av en förolämpning att misstas för en kanadensare när man är svensk.
2007-10-17, 07:14
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Jag tänkte på det när jag åt frukost tidigare faktiskt. Som jag skrev lite högre upp undrar jag om en sådan dom inte hade varit bättre...

Aja, tragisk historia som började långt innan den aktuella kvällen med tre offer - det är min åsikt om det hela. Mina åsikter om bevisningen i domen är väl ingen idé att upprepa igen?
2007-10-17, 07:15
Medlem
Madame Zs avatar
Tillåt en "helt vanlig kvinna" utan juridisk kompetens reflektera lite, tack!

Citat:
Hackordningen i ett demokratiskt samhälle är att det är POLITIKERNA som läser av den allmänna opinionen, inte DOMARNA. Just nu håller ett antal opportunister på att ta en rejält farlig genväg. Jag är öppen för att det kan finnas skäl att skapa förbättringar för utsatta kvinnors rättstryghet men då skall de förslagen in i det lagstiftande systemet och inte "spikas upp på domstolarnas dörrar för att ändra domarnas synsätt".

Jag håller med. Det är en livsfarlig genväg som tyvärr tenderar att bli vanligt förekommande. De som inte rusar iväg och reagerar enbart känslomässigt i särskilt "ömmande fall" hängs ut som känslokalla o/e sympatisörer med "våldtäktsmän" osv osv.
Jag är imponerad av Ignatius m.fl. som kan hålla huvudet kallt och se problematiken i ett vidare perspektiv. Till syvende och sist handlar det om allas vår rättssäkerhet!!!
Snacka om att jag fick bad vibrations då det framgick att det skulle hållas presskonferens!

Citat:
Och sist men inte minst - absolut ingenting har vunnits för samhället i stort om vi får en "modernare syn på kvinnors sexualitet". I det här fallet innebär det exempelvis att vi skall ha en totalt relativistisk syn på människor som saknar självrespekt och föräldrar som inte tar sitt ansvar. Jag tycker det är perverst.

Jag förstår vad du menar och jag för min del vill inte se självdestruktivitet som normgivande i vårt framtida samhälle.

F.ö. vill jag bara meddela att jag tycker att AJ & JK är svin.
Jag tycker oerhört synd om M.
Jag önskar att den "norska modellen" praktiserades i Sverige.
Men.....efter att ha försökt att lägga känslor/moral/indignation åt sidan och följt resonemangen här, så tycker jag att det finns utrymme för tvivel. Vilket jag inte trodde för ett tag sen.........

Och ja...jag har läst domarna från TR och HR.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in