Tillåt en "helt vanlig kvinna" utan juridisk kompetens reflektera lite, tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Hackordningen i ett demokratiskt samhälle är att det är POLITIKERNA som läser av den allmänna opinionen, inte DOMARNA. Just nu håller ett antal opportunister på att ta en rejält farlig genväg. Jag är öppen för att det kan finnas skäl att skapa förbättringar för utsatta kvinnors rättstryghet men då skall de förslagen in i det lagstiftande systemet och inte "spikas upp på domstolarnas dörrar för att ändra domarnas synsätt".
Jag håller med. Det är en livsfarlig genväg som tyvärr tenderar att bli vanligt förekommande. De som inte rusar iväg och reagerar enbart känslomässigt i särskilt "ömmande fall" hängs ut som känslokalla o/e sympatisörer med "våldtäktsmän" osv osv.
Jag är imponerad av Ignatius m.fl. som kan hålla huvudet kallt och se problematiken i ett vidare perspektiv. Till syvende och sist handlar det om allas vår rättssäkerhet!!!
Snacka om att jag fick bad vibrations då det framgick att det skulle hållas presskonferens!
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Och sist men inte minst - absolut ingenting har vunnits för samhället i stort om vi får en "modernare syn på kvinnors sexualitet". I det här fallet innebär det exempelvis att vi skall ha en totalt relativistisk syn på människor som saknar självrespekt och föräldrar som inte tar sitt ansvar. Jag tycker det är perverst.
Jag förstår vad du menar och jag för min del vill inte se självdestruktivitet som normgivande i vårt framtida samhälle.
F.ö. vill jag bara meddela att jag tycker att AJ & JK är svin.
Jag tycker oerhört synd om M.
Jag önskar att den "norska modellen" praktiserades i Sverige.
Men.....efter att ha försökt att lägga känslor/moral/indignation åt sidan och följt resonemangen här, så tycker jag att det finns utrymme för tvivel. Vilket jag inte trodde för ett tag sen.........
Och ja...jag har läst domarna från TR och HR.