2007-10-16, 22:13
Medlem
Mjölkmustaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Tjejen är psykiskt labil. Jag har själv uttryckligen blivit varnad för henne inför en fest och sett henne i action (på jakt efter bekräftelse). Sluta utgå från att det är en vanlig och balanserad kvinna som "plötsligt" fick för sig att anmäla, och försök förstå att det är en mycket tom människa med sådana enorma bekräftelsebehov att hon knullar med allt som vänder sig mot henne, för att fylla sin tomhet.

Med den vetskapen är det inte längre lika konstigt att en känslomässig bägare rinner över.

Jag påstår inte att så är fallet, men jag säger att det inte är omöjligt. Bägaren alltså.

EDIT: Detta är riktigt till alla som utgår från att M var "the girl next door". Så är det inte.
Och därmed kan hon inte skilja på frivillig sex och ofrivillig, eller vad menar du?
2007-10-16, 22:14
Medlem
en svensk tigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Det måste vara härligt för Silbersky att verka i ett land fullt av sådana som du som är så lätt att blanda bort korten för.

Detta var inget "sexmål" - detta var ett mål som handlade om grov misshandel i form av våldtäkt.

Dessutom så svamlar han som vanligt om att "samhället kan leva med om en skyldig går fri men inte om en oskyldig blir dömd". Det är just sånt skitsnack som denna människa livnär sig på. Det är nog tröttsamt att höra hans jävla öst driva sina klienters ärenden i media men att även behöva höra den i ett ärende han sannolikt inte har mycket mer fakta än det som står i tidningarna blir för mycket. Har någon någonsin hört denne man uttala sig i ett ärende där han inte till hundra procent tagit den åtalades parti? Det är som att i hans värld finns inga skyldiga till några brottsliga handlingar för det finns alltid en liten chans att det ändå skulle kunna vara någon annan.

Om du hade läst mitt ursprungliga inlägg så sett att jag skrev att jag normala fall inte har så mycket till övers för Silbersky men att han nu faktiskt gjort ett förtjänstfullt uttalande angående den bristande rättsäkerheten i sexualmål samt att HovR okritiskt gått på målsägandes version.

Sen är jag synnerligen nyfiken på varför detta inte skulle vara ett "sexmål"?
2007-10-16, 22:15
Medlem
issojärvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Jag säger inte att deras historia är mer rätt än kvinnans, däremot så har den varit konsekvent raktigenom, det har inte hennes!

Fråga dig det här: Varför skulle kvinnans historia som ändrats ett flertal gånger vara mer rätt än killarnas som varit konsekvent?

Jag är helt objektiv när jag nu skriver detta och har läst Psykologi och Juridik.

Jag vill faktiskt hålla med TopDawg till viss mån, att hennes "historia" har devierats allt eftersom tiden gått påvisar inte på något viss att hon "hittat på" utan är snarare en indikation på att hon talar sanningsenligt.

Efter en traumatisk upplevelse är det svårt att samla all information och upplevelser och ge en helt korrekt bild, därefter som tiden går kommer man att minnas ett mer korrekt händelseförlopp och kan då ändra sig och när ytterligare tid går kommer man att börja glömma detaljer och kan således vi snabba frågor / dylikt svara fel.

Om man däremot aldrig devierar sin historia och man tydligt kan se att detta innan nämnda händelseförlopp uteblivit är det en, och jag vill klarlägga, indikation (inget mer) att "historia / vittnesmål" är ett fabrikat då man memorerar detaljer dylikt till skillnad från en traumatisk upplevelse som man undermedvetet helst vill glömma.

Så ditt argument håller inte.
2007-10-16, 22:16
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölkmustasch
Och därmed kan hon inte skilja på frivillig sex och ofrivillig, eller vad menar du?

nej, det är inte det han menar.
2007-10-16, 22:16
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en svensk tiger
En sista reflektion i ämnet är varför det just vid sexualbrott finns sådan iver att sänka beviskraven. Det är sällan man i media kan läsa om krav på sänkta beviskrav eller i värsta fall omvänd bevisbörda när det rör sig om övriga brottstyper. En åtalad skall oavsett vilket brott det är fråga om behandlas efter samma princip nämligen In dubio pro reo

Om du vill att sexualbrott skall behandlas efter samma princip som övriga brott, är det mer än rimligt att införa våldtäkt som ett oaktsamhetsbrott. Att kräva uppsåt för att någon skall dömas för våldtäkt är inte i enlighet med övriga brott. Så, vill du arbeta för att sexualbrott skall behandlas på lik linje med övriga brott, så är du välkommen att ta ställning för att införa, likt Norge, brottsrubriceringen grov oaktsam våldtäkt.
2007-10-16, 22:17
Medlem
Samhains avatar
Jag skulle vilja fråga alla er som anser att det var rätt att döma de två männen om ni tycker att det är ställt utom allt rimligt tvivel att de är skyldiga?

Ni som anser det tycker ni dessutom att beviskraven här var på en nivå ni tycker är acceptabla? Om så skulle ni vilja se de tillämpas i alla rättegångar?
2007-10-16, 22:17
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Tjejen är psykiskt labil. Jag har själv uttryckligen blivit varnad för henne inför en fest och sett henne i action (på jakt efter bekräftelse). Sluta utgå från att det är en vanlig och balanserad kvinna som "plötsligt" fick för sig att anmäla, och försök förstå att det är en mycket tom människa med sådana enorma bekräftelsebehov att hon knullar med allt som vänder sig mot henne, för att fylla sin tomhet.

Med den vetskapen är det inte längre lika konstigt att en känslomässig bägare rinner över.

Jag påstår inte att så är fallet, men jag säger att det inte är omöjligt. Bägaren alltså.

EDIT: Detta är riktat till alla som utgår från att M var "the girl next door". Så är det inte.
Ska jag tolka det som att psykiskt labila människor inte kan våldtas. Vissa av flashbacks medlemmar sätter nya trovärdighets rekord, negativa sådana.
2007-10-16, 22:20
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clara Hertz
Ja jag har ju samma uppfattning som de i rätten har så.... jag tror jag klarar mig.

Så om nån slår dig i skallen med stekpannan och säger att du vill så slipper man åtalas. Jadu, det resonemanget är ditt och faktiskt löjeväckande, roligt men ... löjeväckande.

Du har inte mycket på fötterna i det du skriver men tjaffsa vidare du. Det här forumet är till för alla.

Jag kan inte annat än hålla med. Den samlade uppfattningen man får av inläggen från en del herrar (?) som anser att andra inte begriper deras förklaringar är att den som nitar till med stekpannan inte har något ansvar för att veta att det är olagligt att slå så hårt att den andre dör. ( Analogin drogs tidigare idag men blev snabbt förlöjligad av samma grupp). Om det inte är så ni menar så kan ju andras oförståelse bero på a) alla andra är korkade b) att ni inte lyckas förklara eller c) (vågar jag skriva det?) en översättning av analogin till detta fall inte fungerar därför att er kvinnosyn är som den är...
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag undrar en sak....
Alla som tycker att den nya domen är helt fel, hade ni automatiskt reagerat på samma sätt om de åtalade hade haft namnen Ahmed och Youssuf?
Medlem
hondjävuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Polisen knäcker även en "synkad" story iom att ingen kan veta vad snuten kommer ställa för frågor, så ur lögnhänseende är det svårare att vara 2 med samma påhittade story än en , vilket gör kvinnans svamlande än mer misstänkt.

de hade alla möjligheter att synka sin story. inte så smart av dem dock att säga i HR att de inte skadat henne alls.

Men det är klart, hon slängde sig väl nerför trappan på väg ut och landade med en stolpe mellan benen...
2007-10-16, 22:21
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Jag skulle vilja fråga alla er som anser att det var rätt att döma de två männen om ni tycker att det är ställt utom allt rimligt tvivel att de är skyldiga?

Ni som anser det tycker ni dessutom att beviskraven här var på en nivå ni tycker är acceptabla? Om så skulle ni vilja se de tillämpas i alla rättegångar?

Svar ja, på alla tre frågorna.
2007-10-16, 22:21
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölkmustasch
Nej. Jag menar bara att INFORMERA alla som utgår från att detta var en helt normalt funtad tjej, och som igen och igen frågar "varför valde hon plötsligt att anmäla?".

Gör vad du vill av informationen. Jag tänker inte påstå något vad gäller skuld eller icke-skuld. Men när folk om och om igen ställer en fråga som jag inte alls ser som så jäkla självklar, berättar jag varför.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in