2007-10-16, 14:17
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
För tjejer som vill sätta dit någon äcklig typ så räcker det kanske med att gråta tillräckligt mycket och använda ordet "våldtäkt" tillräckligt många gånger så blir det fällande dom, t o m i hovrätten.

Det var en osedvanligt imbecill tolkning av domen. Ungefär som att det räcker med att ropa bankrån och visa på lite skottskador för att få någon fälld för bankrån.

Du får sluta våldta, gubben. Samhället kommer inte ändra syn på det förstår du.
2007-10-16, 14:19
Medlem
akzs avatar
Saxat från SVD:

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_500225.svd

Advokat Elisabeth Massi Fritz är mycket glad över hovrättens fällande dom mot de två så kallade Stureplansprofilerna.

- Domen är ett glädjande besked för min klient men även för andra kvinnor som inte vågat anmäla våldtäkt. Domskälen är välmotiverade och rättens ledamöter har uppvisat ett professionellt övervägande. Domen visar att ett nej är ett nej, att det räknas om man gör motstånd. Nu har vi en modern dom som kan förändra rättspraxis och bli vägledande, säger Elisabeth Massi Fritz till SvD.se.

Hur mår din klient?

- Hon har fått tillbaka tron på rättsväsendet. Hon bara gråter och gråter när jag talade med henne i telefonen. Men det är glädje. Det har varit en stor anspänning för henne den senaste tiden som nu tar slut.

Kommer det här uttalandet från en jurist?! Det är en "modern" dom? Dra mig baklänges.
2007-10-16, 14:19
Medlem
Fula Gubbens avatar
Ville bara lätta upp stämningen lite
2007-10-16, 14:20
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Ville bara lätta upp stämningen lite

Förvisso korrekt, då detta är en dag att fira!
2007-10-16, 14:20
Medlem
Skinny Meats avatar
Finns domen på nätet någonstans så att man kan läsa den?
2007-10-16, 14:22
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jo. En vän satt samtidigt som en av de där Rissne-killarna. Det fanns tydligen inte plats för honom (tydligen väldigt få platser för minderåriga sexualbrottslingar i Sverige) så han kom in på falska papper för att bli skyddad.

Detta fick en anställd reda på och informerade övriga intagna i samma korridor och "missade" larmet när dörrarna öppnades på natten. Enligt historien var kokain, dammsugarrör och misshandel involverad och killen hamnade på intensiven...

Men det kanske är precis så många i tråden tycker att det ska gå till?

Självklart, tycker du på nåt annat sätt ??
2007-10-16, 14:24
Medlem
Doxologys avatar
Äntligen lite krafttag från rättens sida. Samhället måste börja markera emot sådana här vidrigheter. Alla skador som tjejen hade, hur försvarar man något sådant? Det är rättsväsendets uppgift att skydda medborgarna från människor som utsätter andra för skada och lidande och idag statuerades ett utmärkt exempel på hur detta bör gå till.
2007-10-16, 14:25
Medlem
akzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takiida

NAEH! Vem håller inte med dig? Bättre att de får sig en omgång på anstalten så att de uppfylls av ännu mer hat mot samhället som satte dem där. Om några fjortisar sen blir revansch-våldtagna i parken efter muck, vad gör det? In med packet igen!!

Jag skäms för att ha dig som medborgare i vårt samhälle.
2007-10-16, 14:25
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Förvisso korrekt, då detta är en dag att fira!

Mja, totalt hamnar jag nog som sagt på "indifferent" i detta case, dvs Hade kulturberikarna i Husby blivit friade samtidigt som Farsta-stekarna vid Stureplan blivit fällda, då hade man kunnat börja fundera på rättsröta och medias eventuella påverkan, men nu åkte alla grabbarna dit, så.

Ingen som kan bedöma sannolikheten att HD tar upp fallet? Var är alla FB-jurister när man behöver dem?
2007-10-16, 14:26
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takiida

Kalla mig tokig, men jag anser inte att man ska utdela fysisk bestraffning och definitivt inte överlåta detta till pöbeln.
2007-10-16, 14:26
Medlem
KAN NÅGON LADDA UPP DOMEN? TACK!
2007-10-16, 14:29
Medlem
Molson Canadians avatar
Mr Mojo Risin

Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
NEJ. Det är inte irrelevant. Det är som att säga att det är irrelevant att en en mördare är psyksjuk. Vår personlighet och vår karaktär styr de flesta av våra handlingar - våra "val", om du så vill.

Jag har gett en inblick i hur tjejen är. Jag favoriserar INGEN i detta mål. "Champagneslampa" är ett koncept (ett koncept som icke tilltalar mig, men det är det som skiljer några av oss - jag kan fortfarande vara objektiv trots att jag inte gillar något) - målsäganden är den det är bild på, om du slår upp ordet "champagneslampa" i en uppslagsbok.

JA. Det är relevant för en människas trovärdighet. Att tjejen och (tyvärr) många med henne tillhör denna "grupp", skyller jag på killar som JK&Co.

Nej, personlighet och karaktär styr inte de flesta av våra handlingar. Nu snurrar du till det rejält och ägnar dig åt vad som kallas fundamental attribution error. Kortfattat: Du överskattar människors personlighet och underskattar social påverkan.

Du anser att "champagneslampa" är ett ord som beskriver målsägande och ignorerar att människor är betydligt mer komplexa än att de kan beskrivas med ett ord. Helt i linje med ovanstående stycke.

Det hjälper inte att du upprepar att det är relevant. Du skulle ju kunna testa att motivera varför du anser att det är relevant?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in