Citat:
Ursprungligen postat av crissan
Håller inte med dig, i mina ögon har det inte enligt lagens mening begåtts någon våldtäkt. Det är inte heller olagligt att ha en dålig kvinnosyn eller manssyn heller för den delen. Rent generellt så tycker inte jag att alla män är svin eller potentiella våldtäktsmän. Visst finns det män som är svin precis som vissa kvinnor beter sig som svin, men det är inte olagligt i vårat land att vara ett svin.
De flesta män jag känner är underbara. Faktum är att jag inte känner någon dålig man.
Lagen är en konstruktion alla vi tillsammans har förenats oss kring. Lagen är vårt skydd mot anarki och mot att människor löser sina problemen på ett privat plan. Jag värnar om rättssäkerheten!
Däremot... är inte lagen rättvis i alla lägen med våra mått mätt. Den är dessutom en koloss på lerfötter.
Människors modenycker växlar i snabbare takt än vad statens undersökande byråkrati hinner med. Av just den anledningen är inte lagen ajour med det som sker på gator och torg... eller Stureplan då, som den här tråden handlar om.
De som oblygt och utan egen kritik höjer sitt pekfinger och pekar på "lagen" som bevis för vad som är rätt och fel... kommer jag alltid se ned på... av skälet att de inte orkar tänka ett steg till och för att de gömmer sig bakom gamla mossiga regler någon har skrivit i en bok.
Lagen... är någonting vi människor skapar och den är, liksom språket, föränderlig.
Kvinnan däremot..är oantastbar i den meningen att oavsett mäns lust och kåthet... har dessa ingen rätt till förlustelse.