2007-04-21, 12:35
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ant
Kassa drivrutiner i WinXP?
Visserligen finns de öppna drivrutiner som är mångt bättre i Linux än motsvarande i XP, men det gäller långt ifrån alla hårdvara där kretsuppsättningen klassas som affärshemligheter...

Ja, jag måste hålla med TS. Eller inte just drivrutinerna, men all annan skit man får in på Windows när man installerar något. T. ex. som nVidia-drivrutinerna för grafikkort kör igång en helt egen service (som inte gör något? finns inte ens dokumenterad på nvidia.com) och 3 (eller var det 2?) program på autostart. Samma sak med bluetooth/widcomm. Drar igång förbannade jävla program vid autostart som ligger å dra 20-25mb minne hela tiden, oavsett om du har bluetoothadaptern installerad eller inte. Usch.
Citera
2007-04-21, 14:10
Bannlyst
Inte riktigt med topic att göra, men lite iallfall.
Jag har Vista för tillfället och har bränt koroora med xgl på en live-cd.
Nu är det så att den vägrar att fungera, beror detta på vista?
Citera
2007-04-21, 14:22
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insulin

Du får nog vara lite mer specifik än "vägrar fungera" om du hoppas på hjälp. ;-) Däremot tror jag knappast att det skulle ha med Vista att göra. Men som sagt, utan att veta vad du får för fel så är det svårt att uttala sig öht. För övrigt, har inte kororaa blivit ersatt med sabayon? eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2007-04-21, 14:40
Medlem
Citat:

Vad händer då?
Citera
2007-04-21, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Vad händer då?
I början har jag ett par alternativ. Ett av dem är att klicka retur (enter) för att påbörja processen. När jag har gjort det, laddar den upp ett par saker.
sedan hamnar det typ lite text på slumpmässiga ställen i någonting som liknar dos. Och jag får samma förfråga som i början, skillnaden är bara att den inte svarar på min inmatning. Jag har klickat på numlock bla. för att se om datorn inte hängt upp sig, men den verkar svara.
Jag har en relativt ny dator. jag har fö. kört en annan kororaa live-cd innan på min tidigare dator som inte längre finns kvar och då fungerade den på den datorn.
Kan det vara att skivan är skadad, kanske?
Citera
2007-04-21, 15:43
Medlem
ants avatar
Citat:
I början har jag ett par alternativ. Ett av dem är att klicka retur (enter) för att påbörja processen. När jag har gjort det, laddar den upp ett par saker.
sedan hamnar det typ lite text på slumpmässiga ställen i någonting som liknar dos. Och jag får samma förfråga som i början, skillnaden är bara att den inte svarar på min inmatning. Jag har klickat på numlock bla. för att se om datorn inte hängt upp sig, men den verkar svara.
Jag har en relativt ny dator. jag har fö. kört en annan kororaa live-cd innan på min tidigare dator som inte längre finns kvar och då fungerade den på den datorn.
Kan det vara att skivan är skadad, kanske?
Vad står det för text då?
Vad har du för grafikkort?
Citera
2007-04-21, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ant
Vad står det för text då?
Vad har du för grafikkort?
Jag minns inte riktigt, det går ju liksom inte att ta screenshot i dos direkt.
Jag har redan fått igång det felfritt tidigare, jag vet alltså hur man gör och svårt far det fantemej inte.
Men det är inte felmeddelanden jag får upp, det är jag hundra på.
Det var liksom inte heller igår jag använde mig av en dator för första gången, jag kan väldigt mycket till skilnad från medelsvensson.

Om jag inte missminner mig skulle vista hindra dualboot, kan inte det vara orsaken månne?

Det som återstår är att se om skivan fungerar på en annan dator, ska göra det så fort jag får möjligheten.

Jag har x1950xt, men jag förstår inte hur det skulle påverka saken?
Citera
2007-04-21, 16:30
Medlem
Att Vista skulle stoppa din LiveCD ser jag som väldigt svårt. Att Vista förstör Dualboot om det installeras efter att Ubuntu har installerats är helt rätt men då du har inte har installerat Ubuntu spelar inte det någon roll.
Citera
2007-04-21, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Att Vista skulle stoppa din LiveCD ser jag som väldigt svårt. Att Vista förstör Dualboot om det installeras efter att Ubuntu har installerats är helt rätt men då du har inte har installerat Ubuntu spelar inte det någon roll.
Jo det kan jag förstå. Men det är märkligt att den inte fungerar. Jag ska som sagt försöka köra den på en annan dator alternativt bränna en ny skiva så fort jag får tag på en.

Finns det inga möjligheter att kringgå vistas dualboot spärr?
Är VMware bara kompatibel med xp eller går det också att köra vista?
Citera
2007-04-21, 20:21
Medlem
Citat:
Jo det kan jag förstå. Men det är märkligt att den inte fungerar. Jag ska som sagt försöka köra den på en annan dator alternativt bränna en ny skiva så fort jag får tag på en.
Mm, annars kan du ju testa att bränna skivan från en annan dator.
Citat:
Finns det inga möjligheter att kringgå vistas dualboot spärr?
Jag skulle inte riktigt kalla det en dualboot spärr. Det handlar mer om att Microsofts operativsystem är så extremt dåligt skapade att XP/Vista skriver över Grubs mbr vid installation. Här finns en HowTo för att reparera Grub:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,3965.0.html

Lycka till!
Citera
2007-04-22, 10:12
Bannlyst
Tack!
Jag har nu fått tag i en tom cd-skiva. För att reperera grub behöver man en live-cd, finns det live-cd'n med nya ubuntu? Eller så borde det även gå att köra med en äldre för att sedan uppgradera till det nyare?

Jag gav mig på ett till försök med kororaa live-cd'n.
Jag provade att ändra kernel till bla. (kororaa-nofb), och då verkar det inte komma fram en massa rövartext längre. Men jag fastnar dock vid ett annat hinder:
Citat:
!! Could not find CD to boot, something else needed!
>> Determing root device...
!! The root block device is unspecifed or not detected.
Please specify a device to boot, or "shell" for a shell...
boot() ::
Citera
2007-04-22, 10:16
Medlem
Citat:
Tack!
Jag har nu fått tag i en tom cd-skiva. För att reperera grub behöver man en live-cd, finns det live-cd'n med nya ubuntu? Eller så borde det även gå att köra med en äldre för att sedan uppgradera till det nyare?
Det finns.

Hur gick det när du testade skivan på en annan dator?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in