Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Vad du säger är mer eller mindre att djur inte har något medlidande eller pliktmoral. Är det så att du tror på detta?
Japp, jag tror för den delen heller inte på att mänskligt medlidande finns, bara att man spelar, för att se bättre ut. Undantaget är inom flocken, då man till viss del bryr sig om de som ingår i denna, därför att detta är till nytta för en själv, inte för att man tycker synd om den som råkar ha skadat sig.
Citat:
Instinkter är fortfarande grundläggande - som jag skrev.
Det är inte korkade, men de är ointelligenta i relation till människor.
Instinkterna finns för att överleva, sedan lär sig djuret saker som förbättrar chanserna för överlevnad. Och de är inte ointelligenta, de har grym förmåga att lära sig saker (och till skillnad från de "smarta" människorna så förstör djuren inte systematiskt sin omgiving med sin "intelligens") Att säga att människor är smartare än djuren finner jag korkat, då vi är exakt samma skrot och korn som dem, dock med ännu mindre konsekvenstänkande än vissa arter. Och människor är ju inte ens det intelligentaste djuret, det är delfiner (=
Citat:
Förklara istället hur du menar med att de skulle lära sig att läsa?..
I det männskliga samhället anses läsning och skrift vara det ultimata tecknet på att vi är intelligentare än djuren. dock är just skriften något överskattat när det gäller att ta till sig kunskaper. djuren har tillräckligt bra minne och tillräckligt stor intelligens för att inte behöva ha böcker för att komma ihåg sakerna de lärt sig genom livet (=