Flashback bygger pepparkakshus!
2007-04-20, 11:48
Medlem
Hypnososs avatar
Min brännare NEC ND 3550A läser inga skivor alls längre. Det började igår när jag skulle bränna ett 360-spel med CloneCD och allt verkade som vanligt, bränningen blev färdig och fick vanliga meddelandet om bränning utförd och sånt.

Stoppar in skivan i 360:n och den kan inte läsa skivan... stoppar in den i DVD-läsaren igen och ingenting har tydligen bränts på den då den verkar helt tom och all plats på skivan verkar vara kvar. Testar igen... samma resultat och samma sak.

Senare på dagen kan den inte läsa skivor - och jag har inte ändrat något i några inställningar. När jag kollar i t.e.x. IMGburn eller DVD Decrypter så hittar den inga skivor i DVD-läsaren. Något anmärkningsbart är att det tar väldigt lång tid för den... att liksom... "förstå" detta. Lampan på DVD-läsaren lyser kanske i 1 minut innan det står "Device not ready, medium not present".

Det sista jag testade att bränna var i DVD Decrypter och den bränningen misslyckades någonstans vid 31% eller så. Och det var det sista gången läsaren faktiskt identifierade en skiva som var i den.

Först trodde jag det var fel på skivorna, men så testade jag att stoppa in en ATI-skiva med drivrutiner men den läser inte den heller. Jag har senaste firmware för brännaren om det spelar någon roll, 1.06.

Nån som vet vad felet kan vara? Är brännaren trasig? Nån kabel som sitter löst? Vet inte mycket om sånt här. Tacksam för hjälp.
Citera
2007-04-20, 12:32
Medlem
Jag hi-jackar tråden lite då jag nämligen har samma problem!

Min brännare kan bara bränna ut DVD-skivor och inga vanliga CD av någon konstig anledning. Den klarar av att läsa såväl CD som DVD och jag har testat i flera olika program, så vad kan problemet tänkas vara? Vet inte vad brännaren heter, sitter i min laptop som är en Acer Ferrari 3000
Citera
2007-04-20, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnosos
Min brännare NEC ND 3550A läser inga skivor alls längre. Det började igår när jag skulle bränna ett 360-spel med CloneCD och allt verkade som vanligt, bränningen blev färdig och fick vanliga meddelandet om bränning utförd och sånt.

Stoppar in skivan i 360:n och den kan inte läsa skivan... stoppar in den i DVD-läsaren igen och ingenting har tydligen bränts på den då den verkar helt tom och all plats på skivan verkar vara kvar. Testar igen... samma resultat och samma sak.

Senare på dagen kan den inte läsa skivor - och jag har inte ändrat något i några inställningar. När jag kollar i t.e.x. IMGburn eller DVD Decrypter så hittar den inga skivor i DVD-läsaren. Något anmärkningsbart är att det tar väldigt lång tid för den... att liksom... "förstå" detta. Lampan på DVD-läsaren lyser kanske i 1 minut innan det står "Device not ready, medium not present".

Det sista jag testade att bränna var i DVD Decrypter och den bränningen misslyckades någonstans vid 31% eller så. Och det var det sista gången läsaren faktiskt identifierade en skiva som var i den.

Först trodde jag det var fel på skivorna, men så testade jag att stoppa in en ATI-skiva med drivrutiner men den läser inte den heller. Jag har senaste firmware för brännaren om det spelar någon roll, 1.06.

Nån som vet vad felet kan vara? Är brännaren trasig? Nån kabel som sitter löst? Vet inte mycket om sånt här. Tacksam för hjälp.

Har exakt samma problem med exakt samma brännare. Allt började med att jag inte kunde bränna på vissa skivor och det slutade med att jag inte kunde boota upp datorn när brännaren var mountad.
Citera
2008-01-02, 01:24
Medlem
swefilles avatar
Jag har ni också det felet på min dator. Jag kör med Vista.
Tänkte försöka formatra och instllera om dator, men när jag har ställt in BIOS och allt sånt så kommer jag bara så långt som att den läser in filer från skivan och sen kommer bara Vista´s bakgrundbild upp. Jag har instellerat Vista från EXAKT samma skiva för några månader sen...

Hjälp tack! Hur ska jag fixa detta fel?!?!
Citera
2008-01-02, 01:47
Medlem
swefilles avatar
Tror ni att det kan lösa sig om jag bara köper en ny DVD-ROM. Jag har spanat in en jag är sugen på att köpa. Så om ni tror att det skulle lösa sig om jag inhandlar den så åker jag nog fan ner på stan imorn och inhandlar produkten...

Vad tror/säger ni??
Tack!
Citera
2008-01-03, 17:43
Medlem
swefilles avatar
Nu har det löst sig för mig. Jag köpte en ny DVD-rom och monterade den och formaterade datorn. Efter det så allt tillbaka som det ska vara.
Citera
2010-01-28, 12:13
Medlem
Dags att förnya denna tråd!

Jag har problem med att brännaren bara funkar ibland! Det började när datorn bara va typ 3 månader gammal. Det är en Packard Bell som är köpt på Elgiganten men jag vägrar lämna in den där.

Vad jag gjort med datorn är att jag stoppat i en extra hårddisk. Har nu en SATA-hdd, en IDE-hdd & en IDE DVD-rw Optiarc ad-5170a. Har bara 1 IDE sladd i datorn och har hdd & dvd på Cable Select, dvd blir då master o hdd slave. Har nyaste firmwaren till dvd'n.

Den kan inte radera mina rw-skivor, den kan stå och bränna en film i 15 min men sen när det är klart så finns det inget på skivan! Bränna Dual Layer funkar 1 av 3 gånger typ.

Ska också säga att jag testat en ny läsare från en annan dator men får exakt samma fel och min läsare funkar i andra datorer, formaterat datorn 4 gånger, Vista från början nu windows 7.

Den klarar att bränna vanliga ljudskivor på cd-r och cd-rw.

Vad kan va fel?

MVH Henke
Citera
2010-01-28, 13:23
Medlem
Har provat att bränna ett par DL-skivor nu till Xbox360 men har fått exakt samma fel 3 gånger i rad. Efter ca. 15 min avbryts bränningen i CloneCD. Man kan helt tydligt se ett konstigt mönster på "brännsidan" av skivan. Ser ut lite som en LP-skiva där den bränt lite sen hoppat 1mm och bränt lite till sen hoppat 1mm osv.. En av skivorna ser ut att ha kommit ända till andra lagret innan den pajjat.. Börjar ledsna på det här. Hade på 2-2,4x speed men den brände ändå bara i typ 1x. Imagefilen ligger på min SATA master-hdd..

Nyaste firmware, senaste drivrutinen, nyaste CloneCD, Verbatim-skivor!

MVH Henke
Citera
2010-01-28, 14:45
Medlem
mickelinds avatar
Ok. Hijackar tråden jag också. Sorry.

Min Samsung SH-S202N (IDE) (senaste Firmware) har sedan ett par veckor tillbaks bestämt sig för att ej kunna läsa eller bränna DVD+R skivor. Har funkat bra innan. Den är drygt ett år gammal. Har provat med 3 olika märken av skivor. Inaktiverat AV-program.

Testat bränna med Nero Express, ImgBurn, och Ashampoo Burning Studio. Själva brännings-processen går utmärkt. Får "Bränningen lyckades bla bla bla" med alla tre programen. När jag sedan laddar den brända skivan står brännaren bara och tuggar. Får spamma knappen för att få ut skiv-dj*veln. Sedan använda den som "coaster".

Det går alldeles utmärkt att bränna/läsa CD-R, CD-RW, och DVD+RW. Det är bara DVD+R som strular.

För övrigt har jag bytt IDE-kabel och testat annan IDE-channel. Har icke hjälpt.

Någon som har ett förslag? Om det nu är så att brännaren/lasern är kaputt så tycker jag att det är märkligt att den funkar med alla format på skivor utom DVD+R.
Senast redigerad av mickelind 2010-01-28 kl. 14:52.
Citera
2010-01-28, 16:02
Medlem
hasenfrasens avatar
CD/DVD-spelare är förbrukningsvara. Börjar de krångla, köp ny för 300 spänn.
Citera
2010-01-28, 18:13
Medlem
mickelinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
CD/DVD-spelare är förbrukningsvara. Börjar de krångla, köp ny för 300 spänn.
He he. 250:- Och jag tror att vi alla vet att DVD-CD-brännare år förbrukningsvara numera. S*tans dynga de prånglar nuförtiden. Min gamla Samsung CD/RW som använts dagligen i 7-8 år går som en klocka.

Jag lutar också åt det hållet. Att jag köper nytt. Men jag tycker lik förbannat att det är underligt att det bara är ETT format som inte funkar på min Samsung. Helt plötsligt.
Senast redigerad av mickelind 2010-01-28 kl. 18:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in