2007-04-21, 11:39
Medlem
Kivans avatar
Detta ar val ingen filosofisk fraga? Snarare spraklig.
Citera
2007-04-21, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickeHorror
Fick jag mig ett gott skratt.

Till frågan: Ingenstans är begreppet på den plats som inte existerar. Tycker namnet på ordet i fråga ger en rätt fin ledtråd.

Vi pratar om ingenting, inte ingenstans. "Var finns ingenting" syftar nog på den plats där ingenting finns, där ingen materia varar. Denna plats finns överallt där materia inte finns, hur liten den än må vara. (eller hur stor, om du går utanför universum (där allting händer))
Citera
2007-04-21, 12:54
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Överallt?
Citera
2007-04-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Detta ar val ingen filosofisk fraga? Snarare spraklig.

Det finns och har funnits dom som menar att dom filosofiska frågorna är språkliga frågor. Hursomhelst är det svårt att dra gränsen mellan "språkliga" och "substantiella" frågor.

Men "ingenting" är precis som "ingen" i Odysséen inte ett namn på ett speciellt objekt - som tidigare tagits upp i tråden. Det är inte så ordet "ingenting" fungerar. Och visst - det svaret är ett svar om hur vårt språk funkar.
Citera
2007-04-22, 14:40
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluescreen
Vi pratar om ingenting, inte ingenstans. "Var finns ingenting" syftar nog på den plats där ingenting finns, där ingen materia varar. Denna plats finns överallt där materia inte finns, hur liten den än må vara. (eller hur stor, om du går utanför universum (där allting händer))

Usch då, slarvigt läst av mig
Citera
2007-04-22, 18:47
Medlem
Lill-Einars avatar
Tackar för svar. Mitt sjävförtroende är också tacksamt att era bidrag inte är helt lika.
Citera
2007-04-22, 18:53
Medlem
fahlenovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Hallonsaft
Mellan en atomkärna och de innersta elektronerna finns en hel massa ingenting skulle jag tro.

Men en elektron är över allt där den kan vara. Förutom när du observerar den, då den är där du vill att den ska vara.
Citera
2007-04-22, 19:04
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Einar
Min dotter ställde mig frågan när hon var strax över 2 år: Var finns ingenting?
Jag kunde inte svar då, och har fortfarande inte kommit p något bra svar så kan någon hjälpa mig. Var finns ingenting?
Ingenting finns där man hoppats se något, men inte gör det.
Citera
2007-04-22, 19:43
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Korrekt. Icke-existens är just icke-existens och inte en "annan-existens". Det är inte något som existerar men som skiljer sig från allt annat. Det är det som inte finns. Otroligt hur folk lyckas resonera annorlunda

Uttrycket "finns ingenting" är en självmotsägelse, eftersom "ingenting" inte ens kan "finnas"...icke-existensen har aldrig existerat och kommer aldrig att existera, så därför kan det inte ens finnas någon egenskap av att "icke-existera"...
Citera
2007-04-22, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Uttrycket "finns ingenting" är en självmotsägelse, eftersom "ingenting" inte ens kan "finnas"...icke-existensen har aldrig existerat och kommer aldrig att existera, så därför kan det inte ens finnas någon egenskap av att "icke-existera"...

Men ingenting borde vara nånting? Såsom vacuum. Annars hade man inte sagt ordet och menat en sak som ändå finns?

-Var finns ingenting?
-Ingenting finns där inget "existerar" ..alltså existerar de något, men de kallas för ingenting.

eller?
Citera
2007-04-22, 20:59
Medlem
Hmm, "ingenting" kan bara existera i referens till "någonting", dvs begreppet är relativt. För att kunna definiera "ingenting" måste vi bestämma referensramen för "någonting".

Om vi exempelvis säger att vi talar om apelsiner. I en korg utan apelsiner i finns det "ingenting".

Många tidigare inlägg refererar till "ingenting" i absoluta termer, vilket är problematiskt och möjligen omöjligt då det, som de flesta absoluta antaganden, leder till en oändlighetsparadox.
Citera
2007-04-22, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ammonra
Hmm, "ingenting" kan bara existera i referens till "någonting", dvs begreppet är relativt. För att kunna definiera "ingenting" måste vi bestämma referensramen för "någonting".

Om vi exempelvis säger att vi talar om apelsiner. I en korg utan apelsiner i finns det "ingenting".

Många tidigare inlägg refererar till "ingenting" i absoluta termer, vilket är problematiskt och möjligen omöjligt då det, som de flesta absoluta antaganden, leder till en oändlighetsparadox.

De lät ganska intressant att ta upp relitivitet och dra apelinser i korg. Men om vi säger att vi drar in i ett rum där vi inte ser nånting, alltså ser vi inget. Men i rummet finns de saker å ting, så de existerar, alltså är nånting. Du ser det bara inte. Kan då "ingenting" vara 0 eller just "INGET" bara för att människan inte ser det? I vacuum har man sagt att de ändå finns nått, men några år sen var just vacuum ingenting. Om vi tar bort nu dessa atomer, partiklar, ja kalla de va du vill i vacuum, är det då "ingenting" ? Nej, såklart inte. De finns fortfarande saker som vi inte hittat eller kan se än. Alltså är ingenting fortfarande nånting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in