2000-07-28, 17:23
Hur oansvariga får man lov att vara..ur Aftonbladet

Veganer lät babyn svälta
Kan få hjärnskador efter att bara fått banan och avokado till mat
Sjukvården slog inte larm när veganerna kom med sitt svältande barn.
Pojken riskerar att få bestående hjärnskador.
En överläkare har nu anmält BB och barnavårdscentralen till Socialstyrelsen.
Det var den 5 februari i fjol som en kvinna kom in med sin några månader gamla pojke till barnmedicinska kliniken på S:t Görans sjukhus i Stockholm och berättade att han var trött och hade lös avföring.
Läkaren som undersökte spädbarnet upptäckte att pojken bara vägde 3,2 kilo mot 3,9 då han föddes.
Pojken svalt. Huden hängde i lösa sjok, han var apatisk och skrek mycket svagt.
Båda föräldrarna är veganer, de äter inte kött, mjölk, ägg eller andra djurprodukter.

Riskerar bestående hjärnskador
Mamman berättade att barnet bara matats med banan och mosad avokado.
Hon sa att hon inte ville ge pojken bröstmjölksersätttning eftersom bröstmjölksproduktionen då skulle upphöra.
Pojken var så dålig att han troligen kommer att få bestående hjärnskador.
Kvinnan hävdade att två läkare hade gett henne råd om barnets mat, men ville inte berätta vad de heter.
Under veckan barnet låg inne på sjukhus fick inte läkarna någon kontakt med föräldrarna, som inte litar på sjukvården.
De ville inte ens berätta vad
de heter, och eftersom deras identiteter har skyddats i olika offentliga register tog det tid
att få reda på det.
Rutger Bennet, biträdande överläkare vid barnavdelningen på S:t Görans sjukhus, har nu anmält fallet till Socialstyrelsen.

Citera
2000-07-30, 01:43
Medlem
Men för helvete...

Ovanstående bevisar verkligen att veganer är störda människor...
Citera
2000-07-30, 12:55
Medlem
Men för helvete...

Tja, dom är iallafall "naturliga" ..
Citera
2000-07-30, 15:32
Medlem
Men för helvete...

Veganer är oansvariga, okunniga och helt enkelt ointelligenta. De klarar inte av att se större samband i samhället och har en naiv inställning till politik. Det är skrämmande att samhället tillåter fanatiker att misshandla sina barn genom att svälta dem.
Citera
2000-08-01, 19:41
Medlem
Men för helvete...

Så bara för att ett veganpar har misslyckats med att föda sitt barn så klarar INGEN vegan av att göra det? Det händer säkert procentuellt sett lika ofta att föräldrar som äter kött inte ger sitt barn riktigt med näring. De som artikeln handlar om kan ju inte ha alla hemma, men bara för det kan man inte anklaga den veganska näringsläran för att inte hålla.
Citera
2000-08-02, 13:16
Medlem
Men för helvete...

Nej, men man kan anklaga många veganer för att göra sin lära till den enda gällande, precis som en fanatisk nazist eller kommunist.
Citera
2000-08-02, 13:40
äldre konto (old)
Ej medlem
Men för helvete...

Med enkel logik är det ganska lätt att fastslå att det är ofantligt vanligare bland köttätare att misshandla sina barn, än att veganer gör det. Veganer ömmar och försvarar individer som inte kan försvara sig själva utan att erhålla någon vinst eller erkännande för den skull. De flesta köttätare skiter fullständigt i dessa försvarslösa varelser - bara de får sin "vinst"; köttnäringen/smaken. Barn är försvarslösa varelser..
Citera
2000-08-03, 01:38
Medlem
Men för helvete...

Snälla veganer, ni verkar inte förstå att större delen av mänskligheten gör skillnad på människor och djur. Att en person jagar gör inte honom till ett hot mot mänskligheten, en dålig far och hustrumisshandlare. Det innebär enbart att han ser det som sin rätt att döda djur.
Att påstå att det är "enkel logik" att köttätare oftare misshandlar sina barn för att de inte tycker synd om minkar är skrämmande naivt och hjälper inte en debatt som skulle kunna vara långt mer konstruktiv.

Fanatism är aldrig bra. Att inte kunna förstå hur andra människor tänker är aldrig bra. Veganrörelsen kommer aldrig att leda till någonting bra om de inte ser lite längre än till sin omsorg för djuren.
Citera
2000-08-03, 11:30
äldre konto (old)
Ej medlem
Men för helvete...

Johan:

"Veganer är oansvariga, okunniga och helt enkelt ointelligenta. De klarar inte av att se större samband i samhället och har en naiv inställning till politik. Det är skrämmande att samhället tillåter fanatiker att misshandla sina barn genom att svälta dem."

Snälla,lilla Johan, jag vet inte om du är lite allmänt trög eller du försöker göra dig lite dummare än du är för att provocera lite käckt.
Jag tror personligen på det första alternativet..
Citera
2000-08-03, 23:55
Medlem
Men för helvete...

Ursäkta min begreppsförvirring Ricki, vad jag menade var de veganer som ser det som sin rätt att våldföra sig på andra människor eller andra människors egendom. Vad folk äter lägger jag mig inte i - så länge det inte innebär fara för andra människor.
Försvarar du deras barnmisshandel eller har vi båda en human syn riktad mot spädbarn?

Sedan förstår jag inte vad som är dumt med att provocera. Att vara dum innebär att man besitter mindre kunskaper än sina medmänniskor och hur detta skulle vara relaterat till att provocera förstår jag inte.
Det krävs minst två sidor för att en debatt ska bli givande och om någon sida skulle känna sig provocerad av den andra så är det deras problem.
Citera
2000-08-18, 01:41
Medlem
Men för helvete...

När man går så långt i sin övertygelse att man låter sitt barn svälta är det nåt som är fel. Tamejfan lika sjukt som nazismen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in