2007-04-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillarn7
Hur länge ligger den på den höga wattnivån?
De kommer ju knappast stå och räkna ner till när de ska trycka på dom
I ett par sekunder på sin höjd.
Citera
2007-04-19, 20:04
Medlem
wootens avatar
Ha bara i åtanke att inte slå på allting samtidigt så ska det nog gå fint.
Citera
2007-04-19, 20:46
Medlem
Hej!

Du får nog räkna med 300watt per dator om det är moderna burkar och du vill ha lite marginal. Min halvgamla dator (AMD 3000+, 6800GT) drar ca 200W vid full belastning, och sedan tillkommer ca 50W för min 19" TFT.

Ett 3-fas 16A uttag kan leverera 400V x 16A x (roten ur 3) = 11,1kW. Detta förutsätter dock att du belastar alla faser jämnt, men säkringarna lär inte vara problemet i ditt fall.

Problemet vid LAN brukar inte var effektförbrukningen, utan att jordfelsbrytarna löser ut.
Jordfelsbrytare används för personskydd och övervakar strömmen som går till jord. En jordfelsbrytare löser ut vid ca 30mA. Jordfelsbrytaren är ett utmärkt personskydd.
Problemet är att modern elektronik använder jordledaren för att filtrera bort störningar. En vanlig dator ger därför kanske 5mA konstant jordström och en skärm några mA.

Därför kommer du troligen få problem med eventuella jordfelsbrytare om du installerar mer än 6-7 datorer och skärmar till samma jordfelsbrytare.
Citera
2007-04-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Hej!

Du får nog räkna med 300watt per dator om det är moderna burkar och du vill ha lite marginal. Min halvgamla dator (AMD 3000+, 6800GT) drar ca 200W vid full belastning, och sedan tillkommer ca 50W för min 19" TFT.

Ett 3-fas 16A uttag kan leverera 400V x 16A x (roten ur 3) = 11,1kW. Detta förutsätter dock att du belastar alla faser jämnt, men säkringarna lär inte vara problemet i ditt fall.

Problemet vid LAN brukar inte var effektförbrukningen, utan att jordfelsbrytarna löser ut.
Jordfelsbrytare används för personskydd och övervakar strömmen som går till jord. En jordfelsbrytare löser ut vid ca 30mA. Jordfelsbrytaren är ett utmärkt personskydd.
Problemet är att modern elektronik använder jordledaren för att filtrera bort störningar. En vanlig dator ger därför kanske 5mA konstant jordström och en skärm några mA.

Därför kommer du troligen få problem med eventuella jordfelsbrytare om du installerar mer än 6-7 datorer och skärmar till samma jordfelsbrytare.

Ojdå!
Om man kopplar till samma jordsfelsbrytare, skriver du. Har varje trefas uttag bara en jordfelsbrytare, eller förstår jag det fel?
Hur vanligt är det med dessa jordfelsbrytare i större lokaler såsom skolmatsalar eller gympahallar?
Citera
2007-04-19, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillarn7
Ojdå!
Om man kopplar till samma jordsfelsbrytare, skriver du. Har varje trefas uttag bara en jordfelsbrytare, eller förstår jag det fel?
Hur vanligt är det med dessa jordfelsbrytare i större lokaler såsom skolmatsalar eller gympahallar?
Det brukar vara en jordfelsbrytare per gruppcentral. Jag börjar tro att du blandar ihop jordat enfasuttag med trefasuttag. Men det kan vara fel. I skolmatsalar och gympahallar är det mycket vanligt särskillt om de är nybyggda. Jag har för mig att det är krav i skolor men är inte säker.

Det fulaste sättet att få allt att fungera är att koppla till ojordat uttag vilket naturligtvis är livsfarligt.
Ett annat (bättre och krångligare)sätt är att kontrollera ifall att någon dator drar för mycket. Tita på http://www.voltimum.se/cm.jsp?action=view&cat=1&subcat=1&viewmode=details &cmid=1353&brand=MAS
Citera
2007-04-19, 22:04
Medlem
Kan man inte på något sätt stänga av dessa jordfelsbrytare
Citera
2007-04-20, 00:56
Medlem
Hej!

Om det är en nybyggd lokal du ska vara i så har den garanterat jordfelsbrytare på 230V-uttagen och troligen också på 3-fas 400V-uttagen.

I äldre lokalen finns det bara jordfelsbrytare om nån har installerat dom i efterhand.

I större lokaler är elsystemen uppdelade i flera delar med en jordfelsbrytare till varje del.

Det jag i första hand tänkte på med jordfelsbrytare i ditt fall är att det ofta brukar sitta en sån tillsammans med automatsäkringarna i en sån där flyttbar byggcentral, så ska du använda en sån så kanske antalet datorer per byggcentral begränsas av jordfelsbrytaren i byggcentralen.

Nu bör jag säga att jag inte gjort några praktiska försök med hur många datorer som kan anslutas till en jordfelsbrytare utan att den löser ut. Jag vet bara att jag läst att det var problem med detta på större LAN-tillställningar innan de hittat ett fungerande sätt att koppla grejorna.

Jordfelsbrytaren är väldigt bra att ha ur brand och personsäkerhetssynpunkt och går inte att stänga av.

Enklast är kanske om du frågar LAN-folket hur dom brukar göra, de vet säkert vad som funkar och vad som inte funkar i praktiken.
Citera
2007-04-20, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Hej!

Om det är en nybyggd lokal du ska vara i så har den garanterat jordfelsbrytare på 230V-uttagen och troligen också på 3-fas 400V-uttagen.

I äldre lokalen finns det bara jordfelsbrytare om nån har installerat dom i efterhand.

I större lokaler är elsystemen uppdelade i flera delar med en jordfelsbrytare till varje del.

Det jag i första hand tänkte på med jordfelsbrytare i ditt fall är att det ofta brukar sitta en sån tillsammans med automatsäkringarna i en sån där flyttbar byggcentral, så ska du använda en sån så kanske antalet datorer per byggcentral begränsas av jordfelsbrytaren i byggcentralen.

Nu bör jag säga att jag inte gjort några praktiska försök med hur många datorer som kan anslutas till en jordfelsbrytare utan att den löser ut. Jag vet bara att jag läst att det var problem med detta på större LAN-tillställningar innan de hittat ett fungerande sätt att koppla grejorna.

Jordfelsbrytaren är väldigt bra att ha ur brand och personsäkerhetssynpunkt och går inte att stänga av.

Enklast är kanske om du frågar LAN-folket hur dom brukar göra, de vet säkert vad som funkar och vad som inte funkar i praktiken.

Jäklar då.
Men vi har ju 3 trefas uttag, 3 byggcentraler (som jag inte vet om de har jordfelsbrytare men får utgå ifrån det värsta, att de har det) och en jäkla massa förgrenings och förlängningskablar. Det är alltså Jordfelsbrytaren i varje byggcentral som kommer att slå av strömmen om vi kopplar in mer än ca 5 datorer per byggcentral. Kan vi på något sätt "koppla runt" eller undkomma detta problem med den information ni har fått, utan att ta några större riskter?
Citera
2007-04-20, 23:25
Medlem
I ditt läge skulle jag nog chansa, 5-6 datorer per jordfelsbrytare kan ju funka.
Det är svårt att uttala sig exakt eftersom det skiljer massor mellan olika datorer. Enda sättet att säkert få veta är att prova, kanske kan du koppla in 10 datorer per jordfelsbrytare också, beror helt på.
Att koppla förbi jordfelsbrytarna är inget du ska ge dig in på, behövs en elektriker för sånt. Det är för övrigt inget man normalt gör, det skulle inte förvåna mig om det är olagligt att koppla ur en jordfelsbrytare eftersom det är frågan om personsäkerhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in