Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Hej!
Du får nog räkna med 300watt per dator om det är moderna burkar och du vill ha lite marginal. Min halvgamla dator (AMD 3000+, 6800GT) drar ca 200W vid full belastning, och sedan tillkommer ca 50W för min 19" TFT.
Ett 3-fas 16A uttag kan leverera 400V x 16A x (roten ur 3) = 11,1kW. Detta förutsätter dock att du belastar alla faser jämnt, men säkringarna lär inte vara problemet i ditt fall.
Problemet vid LAN brukar inte var effektförbrukningen, utan att jordfelsbrytarna löser ut.
Jordfelsbrytare används för personskydd och övervakar strömmen som går till jord. En jordfelsbrytare löser ut vid ca 30mA. Jordfelsbrytaren är ett utmärkt personskydd.
Problemet är att modern elektronik använder jordledaren för att filtrera bort störningar. En vanlig dator ger därför kanske 5mA konstant jordström och en skärm några mA.
Därför kommer du troligen få problem med eventuella jordfelsbrytare om du installerar mer än 6-7 datorer och skärmar till samma jordfelsbrytare.
Ojdå!
Om man kopplar till samma jordsfelsbrytare, skriver du. Har varje trefas uttag bara en jordfelsbrytare, eller förstår jag det fel?
Hur vanligt är det med dessa jordfelsbrytare i större lokaler såsom skolmatsalar eller gympahallar?