2007-04-19, 15:59
Medlem
Tja, Hittade absolut inget forum för detta men jag skall arrangera ett LAN och behöver hjälp med beräkningarna.
Är verkligen kass på hela grejjen men hur många datorer (pc och skärm) kan man räkna med att ett vanligt trefas uttag kan försöja med el utan att någon säkring eller liknande går? Någon som har koll på detta?
Citera
2007-04-19, 16:40
Medlem
Bobby Knights avatar
I=P(effekten)/U(spännigen)

Räkna ut detta för varje dator och du har strömuttaget.

Sen är det ju bara se till så att totala strömvärdet inte överstiger det som begränsas av säkringen till det/de rum ni ska vara i.
Citera
2007-04-19, 16:43
Medlem
Wittgensteins avatar
Ska du köra datorer och skärmar i ett trefasuttag?
Citera
2007-04-19, 16:45
Medlem
njea jag har ju byggcentaler på 16A bör jag räkna med något pga dessa?
Citera
2007-04-19, 16:47
Medlem
Är det inte någon som vet om ett uttag bör klara 15datorer eller mer?
Citera
2007-04-19, 16:54
Medlem
Wittgensteins avatar
Snabb överslagsräkning:

En dator drar cirkus 80 watt enlig denna sida: http://cf.vgregion.se/miljo/Internt_miljoarbete/Interna_exempel/Stang_av_din_dator_/stang_av_din_dator_.cfm

Säg att ni ska spela massa krävande spel och koppla Jolt-kylare till USB-portarna, och ta 100w istället.

Femton datorer drar då 1500 watt. Eftersom I=P/U. Så får vi:

I=1500/230 (för du kan ju inte koppla datorerna till trefas), alltså I=6.5 ampere.

Eftersom ditt trefasuttag kan leverera 16 ampere så: Ja, det går att driva femton datorer med ett 16 amperes trefasuttag.

Med reservation för att det var ett tag sedan jag läste ellära.
Citera
2007-04-19, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Snabb överslagsräkning:

En dator drar cirkus 80 watt enlig denna sida: http://cf.vgregion.se/miljo/Internt_miljoarbete/Interna_exempel/Stang_av_din_dator_/stang_av_din_dator_.cfm

Säg att ni ska spela massa krävande spel och koppla Jolt-kylare till USB-portarna, och ta 100w istället.

Femton datorer drar då 1500 watt. Eftersom I=P/U. Så får vi:

I=1500/230 (för du kan ju inte koppla datorerna till trefas), alltså I=6.5 ampere.

Eftersom ditt trefasuttag kan leverera 16 ampere så: Ja, det går att driva femton datorer med ett 16 amperes trefasuttag.

Med reservation för att det var ett tag sedan jag läste ellära.

Tusen Tack!
Citera
2007-04-19, 17:07
Medlem
Om du räknar på detta sätt så kan du inte slå på alla samtidigt. Då går det kanske bara med hälften så många.
Citera
2007-04-19, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Om du räknar på detta sätt så kan du inte slå på alla samtidigt. Då går det kanske bara med hälften så många.

Okey men om det är en 5minuters intervall mellan varje dator slås på, går det då att räkna på dett sätt?
Citera
2007-04-19, 17:25
Medlem
wootens avatar
En dator drar ligger nog närmare 300 w när den går som aktivast. Dvs. när du slår på den.
Citera
2007-04-19, 17:31
Medlem
Hur länge ligger den på den höga wattnivån?
De kommer ju knappast stå och räkna ner till när de ska trycka på dom
Citera
2007-04-19, 17:35
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillarn7
Hur länge ligger den på den höga wattnivån?
De kommer ju knappast stå och räkna ner till när de ska trycka på dom
Faktiskt ingen aning. Anledningen till att jag vet det är att jag själv blev rekommenderad att använda ett 380 watts agg till min rätt normala burk på 3.5 ghz. Antar att den drar betydligt mindre när den är inne i operativsystemet. Det finns väl program som övervakar sådana saker?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in