2007-04-20, 01:28
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Jag skulle nog säga att det är oftast yngre personer som i praktiken på ett eller annat sätt blivit arabberikade. De har fått lära sig vad våran invandringspolitik har fört med sig i praktiken.
Citera
2007-04-20, 02:25
Medlem
Övertaggads avatar
Jag fattar inte att det är så pass få som röstar på SD. Det måste vara medias hatkampanjer som tack o lov verkar släppa allt mer. Själv så kan jag tänka mig att t.o.m. rösta Nazistiskt, för titta bara på hur det ser ut i samhället, det väller ju för fan över av utlänningar i den stad jag bor i iallafall. Man kan gå på gatan o inte förstå ett enda ord.

Inte konstigt att det är mest unga och gamla som röstar på SD. De unga möter multikultin varje dag i skolan och de äldre har en mer tidsöverskridande nyanserad bild av förändringen över åren från det "gamla sverige" till det "nya sverige". Förrädargenerationerna mittemellan, 40-50talisterna däremot möter inte multikulturen på samma sätt. De växte upp i det liberala 60-70talet. De flesta har haft jobb och rykte att tänka på i större utsträckning än skolungdomar och pensionärer, alltså en större uppoffring att rösta SD för dem eftersom det inte alls har varit rumsrent och fortfarande inte är det.
Citera
2007-04-20, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakesky
Främst Socialdemokraterna, men även från KD.
Moderaterna tappade inte till något parti,
så därifrån kom de iaf inte den här gången.
Jag röstade på moderaterna senaste valet, är högskoleutbildad och kommer troligen rösta på sd i kommande val.

Som proteströst dock. Jag önskar inte se Jimmie Åkesson som statsminister.
Citera
2007-04-20, 02:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik_k
Som proteströst dock. Jag önskar inte se Jimmie Åkesson som statsminister.
Det lär inte hända och är heller inte önskvärt. Vi får inte glömma varför SD bör komma in i riksdagen, nämligen för att tvinga de större partierna till att se över invandringsfrågan som i åratal fått löpa iväg helt utan kontroll. SD kommer inte och ska inte bli ett "vanligt" parti, SD är ett enfrågeparti vars enda mening är att ständigt pocka på invandringsfrågan så att de vanliga partierna och den sittande regeringen inte låter snällismen och världssamvetet ta över på bekostnad av de egna medborgarnas trygghet och välfärd. Den dag våra invandrare är färre och bättre integrerade i det svenska samhället än vad som är fallet idag kommer SD att förlora sin mening och självdö. Tills dess kommer partiet att växa med en ny röst för varje åldringsrån, för varje gängvåldtäkt och för varje oprovocerad misshandel som vår multikultur belönar oss med.

Den som gör Hitler-referenser och kallar SD nazister visar tydligt att han inte begriper bättre.

// Roger P.
Citera
2007-04-20, 10:13
Medlem
Kolla VALU. De har undersökt det faktiska valresultatet, inte baserat siffrorna på opinionsundersökningar, så man har utgått från "facit".
Sd har fått flest väljare från soffliggarna, s och kd, i denna ordning.
S är det parti som tappat flest väljare till sd i rena siffror, medan kd är det parti som tappat flest väljare i procent till sd.
Citera
2007-04-20, 10:14
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pera
Spekulera går ju men finns det nån bra statistik på detta?
Sverigedemokraterna har även starka sympatier hos företagare.

Fråga: Om det vore riksdagsval idag skulle du då kunna tänka dig att rösta Sverigedemokraterna eller skulle du inte kunna tänka dig det?

Mest positiva var egenföretagare, vilket talar tvärtemot den propagandabild som somliga försöker måla upp av potentiella SverigeDemokrater, som varande retarderade fyllskallar eller arbetslösa hjon!

Hela 15% av egenföretagarna svarade ja!

Här finns SIFO-undersökningen:

http://www.sverigedemokraterna.net/sifo_skane_0602.pdf

Citera
2007-04-20, 12:03
Medlem
Pluggar vid ett universitet, kommer förmodligen lägga en sympatiröst på SD i nästa val.
Citera
2007-04-20, 17:07
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Övertaggad
Jag fattar inte att det är så pass få som röstar på SD. Det måste vara medias hatkampanjer som tack och lov verkar släppa allt mer.
Det beror delvis på medierna, men inte enbart. Partilojaliteten är stark i Sverige, framförallt bland äldre väljare och på vänsterkanten.

Just traditionsröstandet på vänsterkanten förklarar med all sannolikhet varför SD inte har plockat ännu fler väljare därifrån. Underskatta aldrig vanans och traditionens makt. Högerväljare är däremot mera otrogna och mer vana vid att hoppa mellan partier.

En annan viktig faktor är att SD som icke-rikdsdagsparti inte får delta i valdebatterna i teve, där många osäkra väljare bestämmer sig.

Jag skulle uppskatta att SD har en väljarpotential runt 10-15%, alltså där Dansk Fokeparti befinner sig. Sett till sin potential har man alltså underpresterat hittills.
Citera
2007-04-20, 17:26
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Just traditionsröstandet på vänsterkanten förklarar med all sannolikhet varför SD inte har plockat ännu fler väljare därifrån. Underskatta aldrig vanans och traditionens makt. Högerväljare är däremot mera otrogna och mer vana vid att hoppa mellan partier.
Den konservativa falangen av högerväljare har inget annat parti än KD att rösta på och KD är ju nästan det 4:e liberala högerpartiet, så...

Citat:
Jag skulle uppskatta att SD har en väljarpotential runt 10-15%, alltså där Dansk Fokeparti befinner sig. Sett till sin potential har man alltså underpresterat hittills.
Det tror man på 68:an också!

Fast det vill dom så klart inte säga offentligt!

Citat:
Det beror delvis på medierna, men inte enbart. Partilojaliteten är stark i Sverige, framförallt bland äldre väljare och på vänsterkanten.
Vad tror du SD skulle ha för siffror idag ifall SD under de senaste 10 åren behandlats som vilket parti som helst av media?

Citera
2007-04-20, 17:32
Medlem
Johnny Wadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Vad tror du SD skulle ha för siffror idag ifall SD under de senaste 10 åren behandlats som vilket parti som helst av media?

Man skulle ju då tappa alla martyr-röster samt alla "jag är så jävla opk att jag röstar på SD" människor.
Citera
2007-04-20, 17:42
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Bra fråga.

Jag tycker att det finns starka indikationer på att röstpotentialen för invandringskritiska partier i nuläget ligger mellan 10 och 20 procent. Dansk Folkeparti ligger runt 15%, och Le Pen har som mest fått 17% i presidentvalet. Detta skedde trots att de har skickliga partiledare och att socialdemokraterna mer eller mindre kollapsade i båda fallen.

På sikt kan potentialen ligga högre, men man ska också komma ihåg att de andra partierna kommer att anpassa sig (vilket de har gjort i både Frankrike och Danmark). Om SD hade behandlats som vilket parti som helst tror jag alltså att övriga partier hade kommit mycket längre i sin anpassning, och att SDs uppgång därmed hade stoppats.

Om invandringskritiska partier ska komma över 20-procentsgränsen på sikt krävs väldigt mycket i form av organisation, partiledare och mediestrategi. Framförallt är splittringsrisken stor. Kjaersgaard, som förmodligen är Europas mest framgångsrika invandringskritiska partiledare och en proffspolitiker av rang, styr sitt parti med järnhand för att förhindra splittring. Front National har splittrats flera gånger, liksom FPÖ och för den delen SD.
Citera
2007-04-20, 17:50
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Wadd
Man skulle ju då tappa alla martyr-röster samt alla "jag är så jävla opk att jag röstar på SD" människor.
Jo men tänk på den övriga miljonen väljare som röstar på SD då, dom är ju så många fler!

Citat:
Bra fråga.

Jag tycker att det finns starka indikationer på att röstpotentialen för invandringskritiska partier i nuläget ligger mellan 10 och 20 procent. Dansk Folkeparti ligger runt 15%, och Le Pen har som mest fått 17% i presidentvalet. Detta skedde trots att de har skickliga partiledare och att socialdemokraterna mer eller mindre kollapsade i båda fallen.

På sikt kan potentialen ligga högre, men man ska också komma ihåg att de andra partierna kommer att anpassa sig (vilket de har gjort i både Frankrike och Danmark). Om SD hade behandlats som vilket parti som helst tror jag alltså att övriga partier hade kommit mycket längre i sin anpassning, och att SDs uppgång därmed hade stoppats.

Om invandringskritiska partier ska komma över 20-procentsgränsen på sikt krävs väldigt mycket i form av organisation, partiledare och mediestrategi. Framförallt är splittringsrisken stor. Kjaersgaard, som förmodligen är Europas mest framgångsrika invandringskritiska partiledare och en proffspolitiker av rang, styr sitt parti med järnhand för att förhindra splittring. Front National har splittrats flera gånger, liksom FPÖ och för den delen SD.
Jag håller med i din analys.

Potentialen kan ligga uppåt 25%, men det ligger en bra bit in i framtiden och det är många pusselbitar som ska ligga rätt.

15% tror jag dock inte kräver annat än hårt arbete och en succesiv proffesionalisering av partiet.
En sådan process kommer underlätta rekrytering av bra företrädare. Inom 3 val kan dom nå dit.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in