• 1
  • 2
2000-06-21, 20:10
Medlem
hmpf....

det e klart att man ska döda föra att få mat

vi är ju förfan konstruerade för att äta kött.

ananrs så skulle vi inte ha cons. saltsyra i magen (till för att bryta ner benrester med mera). då skulle vi ju va sk korna, med annan bakteriekukltur i magen så att vi skulle kunna tillgodogöra os cellulosa men icke sa nicke vi är allätare och konmmer alltid att vara det

vi är oxå överlägsna alla andra arter på jorden och jag undrara varför ni tvekar inför att döda djur för att äta upp dom ..
Citera
2000-07-11, 20:48
Medlem
hmpf....

Skribent: polisen
Datum: 2000-07-11 19:56

problemet med veganer och dyligt är att de med sitt goda
samvete, så totalt dömmer ut människor som inte motsvarar
deras högt stälda moraliska krav.

I sin ofullkomlighet som jag gärna erkänner att de flesta, även
jag besitter är det alltid lättare att "klanka" ner på andra.

Det är narturligtvis inte fel att bry sig om det man anser vara viktigt,
men för den sakens skull bör man inte fördöma andra som bryr sig
mindre.Utan istället inse att det finns oänligt många intresseområden
man kan vara med och påverka.
Har du nu valt djurens område, är väl det bra.

Jag hoppas dock att det inte är i självändamålssyfte, för att du själv
skall få bättre samvete, och därigenom få någon flummig rättighet
att fördömma andra "mindre bättre vetande".

Det jag därimot hoppas är att intresset är genuint, och att du är
beredd att (ändra världen).OM så är fallet ska jag kanske hjälpa dig
men jag hoppas att jag äger rättigheten att göra det på mitt sätt
och inom mina områden.

med stora ord och vänliga hälsningar Polisen.

Citera
2000-07-12, 01:21
Medlem
hmpf....

Du generaliserar grovt då du påstår att veganer dömmer ut människor som inte motsvarar deras moral (har alla veganer samma moral?).

Jag dömmer inte ut andra människor för att de inte tänker som jag, men jag tycker ändå att den moral jag lever efter är bättre än många andras. Detta är inget signifikt för vegansism utan för varje enskild människa, i stort sätt alla tycker att deras egen moral är bäst, det är trots allt den de lever efter.

Våga vägra våld!
Citera
2000-07-12, 17:39
Medlem
hmpf....

Knubb

Du har helt rätt i att jag generaliserar gruppen veganer, OCH gruppen
dylikt.

Det är narturligtvis inte politiskt korrekt, men då mitt förstånd inte räcker till, för att analysera varje enskild individ inom veganrörelsen
tvingas jag att göra så.

Låt gå, för att din moral är bättre än många andras.

Att du lever i ständigt utdömande av andra är bara en gissning, och ska tolkas som en sådan.
Men ditt sätt att uttrycka dig antyder detta.
Om så är fallet anser jag att det är mycket farligt, eftersom allt
förtryck, enligt mej handlar i grund och botten om moraliskt dömmande.
Att detta inte är något "signifikt" för veganism är tyvärr sant, hade det
varit så hade jag aldrig brytt mej.

våga vägra skygglappar!
Med vänliga hälsningar Polisen
Citera
2000-07-14, 00:30
Medlem
hmpf....

Allvarligt talat dömmer jag aldrig ut någon person, det jag fördömmer är de handlingar som skapar lidande för levande varelser. Det skulle aldrig falla mig in att kalla någon som äter kött för en sämre människa än mig själv. Jag drar mig dock inte för att klassa vissa handlingar som sämre än andra.

Det är beklagligt att du tycker att en individs tro att dess egen moral är den bästa är något som kännetecknar veganismen. Jag står fast vid det jag tidigare sa om att alla anser sin moral vara den bästa, men det är inte alla som "skriker" ut det. Om du omformulerar ditt påstående så att du menar att veganer (djurrättsaktivster?) i större utsträckning visar för allmänheten vad de tycker är rätt och fel och i samma veva fördömmer vissa aktioner så kan jag inte annat än att hålla med dig. Men det är ganska förståeligt eftersom dom personerna kämpar mot den allmänna moralen (lagen).

Jag håller med, våga vägra skygglappar!

Med vänliga hälsningar Knubb, som fördömmer våldshandling vare sig de utövas av veganer eller köttätare eller mörkhyade eller ljushyade eller män eller kvinnor eller kombinationer utav dessa.
Citera
2000-07-17, 17:13
Medlem
hmpf....

Knubb

Du har missat det viktiga i min första argumentation, du har ennu inte bestridigt min tes om att det finns fler infallsvinklar än den självklara.

Nu föreslår jag att du går tillbaka till den och ser efter.

Det gör mig ont att du prioriterar mina andra påstående, då dessa inte är primärmålet med min insändare.

Jag ber om ursäkt för mina formuleringar som fått detta samtal att gå
helt andra vägar än vad som var menat.
Men jag tänker inte omformulera mina påståenden så att de riktas på det sätt som du är ute efter.

För övrigt håller jag inte med om att alla anser att deras moral är den absolut bästa.Självklart lever jag för tillfället efter min egna moraluppfatning, men är på det klara med att den hela tiden är under omprövning.
När insikterna tillåter skall jag stilla mej och bekänna mej till en "sann moral" som är mindre ändringsbenägen, men det är många år och händelser kvar dit.

MEN det viktiga var att det finns flera infalsvinklar, och jag hoppas att jag, inte åter igen flummat bort den tesen.

Tack, polisen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in