• 2
  • 3
2007-05-14, 21:07
Medlem
Solaris äger Linux och BSD 7 dagar i veckan. Och det är oxå öppet.
Citera
2007-05-14, 21:47
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsson
Solaris äger Linux och BSD 7 dagar i veckan. Och det är oxå öppet.

Opensolaris är öppen men det är väl inte Solaris 10 eller?

Dessutom är det ju Suns överlägset oslagbart med hotswap på allt utom motherboard iallafall på den äldre generationen servrar, dom får man ju hög uptime på med alla *nix.
Citera
2007-05-14, 21:51
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Jag har en XP-maskin som liten mail, web, ftp och filserver som jag gärna skulle vilja byta ut. Problemet är att jag vägrar pilla i .conf-filer. Det är ju 2007 nu, så jag vill ha allt grafiskt. Finns det motsvarigheter till t ex Serv-u och Kerio Mailserver?

Om du vill ha allt grafiskt och inte pilla i .conf filer, så kanske du ska hålla dig till windows iallafall, inte ofta man kan installera saker i linux utan att confa i .conf filer, med apache är det väl omöjligt att få det bra utan att röra apache.conf.

Du kan dock köra proftpd-admin tex. så får du webgui till en rätt bra webserver tex.
Citera
2007-05-14, 23:37
Medlem
Fekkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junk

"The free and open source Solaris Operating System"

Källa: http://www.sun.com/software/solaris/index.jsp

Vetefanken vad det är för licens exakt dock.
Citera
2007-05-15, 09:46
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigmaswe
Jag har under en tid kört Gentoo på min desktop dator, men nu nyligen fick jag tillgång till ytterligare en box som jag tänkte använda som webserver.
Många har sagt att Debian är bra för servrar, och jag har även tittat på Ubuntu server och Red Hat. Jag skulle nu vilja ha hjälp att välja vilken dist jag ska köra och varför just denna passar bra för servrar.
Jag skulle nog välja Debian. Det är ett vanligt alternativ på servrar, det är känt för att vara väldigt stabilt och det finns troligen gott om info och support på nätet från andra användare. Vikten av info och support på nätet ska man inte underskatta, tycker jag.
Citera
2007-05-15, 10:57
Medlem
avdagatas avatar
Solaris är till x86-plattformar gratis senast jag kollade.

Eftersom du, vad jag antar, inte ska driva någon större vitalt system med din server vågar jag påstå att distributionen du väljer inte behöver vara varken så säkert eller stabilt som möjligt, utan du är ju ute efter att lära dig?

I utbildningssyfte är Gentoo bra eftersom man får göra så mycket själv. Det är omständigare och tar tid, men man lär sig en hel del på vägen. Vill man pilla med säkerheten finns gentoo-hardened, ett kärnalternativ med många säkerhetsfunktioner. Gentoo har dessutom en jävligt bra wiki.

Debian är också okej och är att föredra om man ska drifta en server som har större krav på stabilitet kontra tidsåtgång för att göra systemet stabilt, men jag tycker inte att man lär sig lika mycket genom en sådan dist.

Ubuntu server är fint för nybörjare!
Citera
2007-05-15, 20:04
Medlem
Citat:

Dessutom är det ju Suns överlägset oslagbart med hotswap på allt utom motherboard iallafall på den äldre generationen servrar, dom får man ju hög uptime på med alla *nix.
Man kan gratis ladda ned Solaris 10 från sun.com. Jag kör det hemma på min PC. Lite annorlunda, men stabilt som faen.

Open Solaris ligger under licensformen CDDL (tror jag det heter) och det kanske är på väg att läggas under GNU v3.
Citera
2007-05-15, 22:00
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsson
Man kan gratis ladda ned Solaris 10 från sun.com. Jag kör det hemma på min PC. Lite annorlunda, men stabilt som faen.

Open Solaris ligger under licensformen CDDL (tror jag det heter) och det kanske är på väg att läggas under GNU v3.

Jaha trodde opensolaris var en egen dist och solaris 10 en annan för företag.
Citera
2007-05-16, 21:59
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Om du vill ha allt grafiskt och inte pilla i .conf filer, så kanske du ska hålla dig till windows iallafall, inte ofta man kan installera saker i linux utan att confa i .conf filer, med apache är det väl omöjligt att få det bra utan att röra apache.conf.

Du kan dock köra proftpd-admin tex. så får du webgui till en rätt bra webserver tex.

Det är ett av problemen med Linux. Vanligt folk vill inte sitta framför en svart prompt och editera textfiler. Men det kanske finns någon som tar tag i det snart, speciellt nu när desktop-sidan funkar riktigt bra.
Citera
2007-05-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Det är ett av problemen med Linux. Vanligt folk vill inte sitta framför en svart prompt och editera textfiler. Men det kanske finns någon som tar tag i det snart, speciellt nu när desktop-sidan funkar riktigt bra.
Vanligt folk vill inte ha en server.
Citera
2007-05-17, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Fedora har ju fördelen att det är väldigt vänligt mot X och kanske inte lika vänligt utan det.

Jag tycker faktiskt att Fedora funkar utmärkt även utan X. Vi kör det på ganska många datorer på jobbet, även om vi mer och mer migrerar mot CentOS, som är en gratisversion av Red Hat Enterprise Linux. Den senaste versionen av CentOS, version 5, är ett alldeles utmärkt operativsystem. Precis som alla moderna Red Hat-baserade system så har det SELinux integrerat, vilket ger en betydande säkerhetsförbättring, vilket är extra viktigt för servrar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in