2007-04-18, 19:11
Bannlyst
Jag tror ni sitter inne med en bred kompetens, därför frågar jag er:

Mina föredetta kritvita skor råkade ut för en olycka förra sommaren när jag "råkade" hamna i en pool på firmafesten, varefter jag gick omkring i gräsiga miljöer. Skorna är som sagt vita sneakers, gjorda av skinn. Hur gör jag dessa presentabla och kritvita igen? funkar tvättmaskinen? temperatur? speciellt tvättmedel?

tack på förhand
Citera
2007-04-18, 19:29
Medlem
Dreamcatchers avatar
Nja....har du fått grönska på vita skor av skinn....låter knepigt att få bort. Grönska på kläder är nog så svårt fastän man kan använda alla de olika fläckborttagningsmedel. Om du är rädd om skorna skulle jag kolla om tex kemtvätten kan ha några heta tips. Mixtra inte själv....tror jag.
Citera
2007-04-18, 19:44
Medlem
Uhrovecs avatar
Ett förslag är att använda tandkräm.
Citera
2007-04-18, 19:52
Medlem
Squalos avatar
Tvätta dom inte i maskin. Tvätta dom för hand med en tandborste, svamp och disktrasa.

Jag får bort alla fläckar med Ajax. Utblandat i vatten. Annat som funkar är tandkräm, som butikerna brukar rekommendera.

Allt som typ Tabort Oxi och andra rengöringsmedel funkar nog precis lika bra.
Citera
2007-04-18, 20:01
Bannlyst
tack för svaren!
Det blir nog till att gnugga med tandborste och utblandad AJAX rengöringsmedel. Vad tror ni om invändig tvätt av skorna. Jag vill ju gärna fräscha upp insidan också.
Citera
2007-04-18, 20:05
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukmolekylen
tack för svaren!
Det blir nog till att gnugga med tandborste och utblandad AJAX rengöringsmedel. Vad tror ni om invändig tvätt av skorna. Jag vill ju gärna fräscha upp insidan också.
Jag tar en vanlig skursvamp, du vet en sån vanlig. Scotch brite-kopia. Doppa den i ajaxen och gnuggar, men inte för hårt. Och med svamp-sidan, inte den gröna/vita hårda skurytan.
Citera
2007-04-18, 22:17
Medlem
Lånar den här tråden lite grann.

Det är så att jag har ett par mörka jeans som har fått för sig att jävlas med mig och färga av sig på mina fina vita skor.
De är ett par sånna här och de är nu blåa högst upp på plösen och kanterna brevid.

Vet nån hur man får bort det?
Citera
2007-04-18, 22:35
Medlem
telephone80s avatar
Brukar köra svamp o gnugga försiktigt med diskmedel+vatten, sen smörjer man in dem med pigmenterad skokräm. Det finns även nån form av sko-färg där man kan laga områden som nötts, har dock ej testat dem..

Invändigt körde jag tidigare skokulor men har hört att de inte säljs längre?
Citera
2007-04-19, 18:24
Medlem
garb0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chunky Salsa
Lånar den här tråden lite grann.

Det är så att jag har ett par mörka jeans som har fått för sig att jävlas med mig och färga av sig på mina fina vita skor.
De är ett par sånna här och de är nu blåa högst upp på plösen och kanterna brevid.

Vet nån hur man får bort det?

Hände samma sak på mina vita sneakers också, tog en svamp med diskmedel och vatten och tog den "Sträva" sidan av svampen, gnugga ett tag så ska du se att de försvinner.
Citera
2007-04-19, 19:11
Medlem
Knudsons avatar
För mig har det funkat klockrent att tvätta vita sneakers i tvättmaskin. Tror bestämt det är dags för skorna att få sig en tvätt nu i helgen
Citera
2007-04-19, 19:21
Medlem
Giggis avatar
Det finns ett medel i utvalda skoaffärer, tror det kallas sportschampoo eller liknande. Det är milt rengörande och allmänt uppfräschande. Invändigt lite tvättmedel upplöst i varmt vatten, en mjuk svamp och sen lätt gnugg!
Citera
2007-04-20, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
För mig har det funkat klockrent att tvätta vita sneakers i tvättmaskin. Tror bestämt det är dags för skorna att få sig en tvätt nu i helgen

Brukar också tvätta skor i tvättmaskinen, funkar utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in